خبرگزاری کار ایران

از موسیقی خنده‌های انسان تا گلپونه‌های بسطامی در «هفت سین» و «کوچه بازار»+فیلم

از موسیقی خنده‌های انسان تا گلپونه‌های بسطامی در «هفت سین» و «کوچه بازار»+فیلم
کد خبر : ۵۹۸۰۶۶

مسعود نکویی در جدیدترین فعالیت هنری خود دو آلبوم«هفت سین» و «کوچه بازار» را با استفاده از ترانه‌های عامیانه مردم ایران، موسیقی خنده‌های انسان و اجراهای آکاپلا و وکاپلا در یخدان مویدی کرمان رونمایی می‌کند.

مسعود نکویی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اعلام این مطلب گفت: دو آلبوم«هفت سین» و «کوچه بازار» با اجرای گروه آوازی مهر وطن و کتاب آموزش آواز کلاسیک واکای را 14 اسفند در یخدان مویدی کرمان رونمایی و منتشر خواهیم کرد. در این مراسم برخی از قطعات این دو آلبوم نیز توسط اعضای گروه کر مهر وطن به اجرا درخواهد آمد.

نکویی درباره نحوه شکل‌گیری آلبوم «هفت سین» گفت: آلبوم هفت سین از ایده‌های متنوعی شکل گرفت که در طی چهار سال به سرانجام رسیده است. قطعاتی همچون هفت سین (با شعر مسعود نکویی) با گویش کرمانی که به دو نوع هفت شین (گیاهی و باستانی) اشاره می‌کند، به همراه قطعه سال تحویل با شعر خواجوی کرمانی و شعر عامیانه حاجی فیروز (عمو نوروز)، آهنگ قوّتو (با شعر مسعود نکویی) با گویش کرمانی که در آن نحوه تولید و استفاده آن به گونه‌ای خاص اشاره می‌شود و سپس قطعه وکال مهر با ریتم لنگ و بدون شعر با محتوای مهرورزی، آهنگ مارم با گویش کهن نیشابوری و گلپونه‌ها به یاد ایرج بسطامی، نوایی به‌صورت آکاپلا، خنده‌ها با رویکرد تولید آهنگ آکاپلا تنها با صدای خنده‌های انسان و انواع آن، بهشت جاودان به‌صورت آکاپلای پلی‌فونیک با محوریت کرمان (شهر شش دروازه) تشکیل دهنده این آلبوم موسیقی هستند.

وی افزود: در این آلبوم بیش از 24 نفر نقش‌آفرینی کردند که اعضای گروه مهروطن هستند و این آثار ازجمله نخستین آثار کرال آکاپلا پلی فنیک با موضوع فرهنگ و هویت و آداب و رسوم در ایران هستند. تمامی مراحل تولید این آلبوم در کرمان انجام شده و مجوز انتشار آن نیز توسط موسسه فرهنگی هنری نسل مهر کرمان گرفته شده است. این آثار در طی 4 سال ضبط و تولید شدند که در طی این سال‌ها با اجرای قطعات امکان اجرای آن برای گروه‌های کر در سنین مختلف نیز بررسی و سپس ضبط شد. خوانندگان گروه مهروطن تمامی بخش‌ها را اجرا و ضبط کردند و طراحی‌ها و تمامی هماهنگی‌ها توسط تیم نشر نسل مهر به انجام رسید. این آلبوم مجموعه‌ای از آثار ایرانی از استان‌های شرق کشور است که می‌تواند هدیه نوروزی ارزشمند و نفیسی برای هموطنان در داخل و خارج از کشور باشد.

این موزیسین همچنین درباره نحوه شکل‌گیری آلبوم موسیقی «کوچه بازار» نیز عنوان کرد: در دورهمی‌های ایرانی هنوز هم نغمه‌هایی همچون تیرم تیرم یا ماشین مشدی مندلی، شمس العماره، دم گاراژ، دل بده، آید برون، گلبندک، گندمو کی می‌خوره، گله از چرخ ستمگر، حمومی، می‌میرم و مردم از برات، حریرم و رشیدخان شنیده می‌شود که باعث شعف و شادی جمع خانواده‌هاست. در دورانی که برنامه‌های جمعی و شادابی ایرانی کمرنگ شده است آلبوم کوچه بازار با شیوه آکاپلای پلی فونیک می‌تواند بخشی از این شادی‌ها را بازگرداند و نغمه‌های کوچه بازاری قدیم را بر سر زبان‌ها بیاورد.

نکویی گفت: حدود دو سال برای انتشار این آثار می‌اندیشیدم که آیا این انتشار لازم است یا چندان ضروری نیست؟ در مکان‌های مختلف و در حضور بین دوستان و مردم و اجرای این آثار لبخند و رضایت و اشتیاق هموطنان برای شنیدن آثار مشهود بود و گاهی اشک شوق در چشمانشان حلقه می‌زد و آنان را به یاد ایام قدیم می‌انداختند. این موضوع به همراه بررسی خاستگاه پایه ریتم و وزن اشعار که عمدتا بر میزان‌های لنگ استوار بود تولید و انتشار این آلبوم را ضروری‌تر کرد تا جایی که پس از چهار سال تلاش بی‌وقفه به انجام رسید و این قطعات دشوار که سراسر تغییرات ریتمیک و ملودیک و هارمونیک دارند در اسفند ماه 1396 به انتشار رسید.

وی افزود: در این آلبوم بیش از 24 نفر نقش آفرینی کردند که اعضای گروه مهروطن هستند و این آثار ازجمله نخستین آثار کرال آکاپلا پلی فنیک با موضوع موسیقی کوچه بازار در ایران هستند. تمامی مراحل تولید این آلبوم در کرمان انجام شده و مجوز انتشار آن نیز توسط موسسه فرهنگی هنری نسل مهر کرمان اخذ شده است. این آثار در طی 4 سال ضبط و تولید شدند که در طی این سالها با اجرای قطعات امکان اجرای آن برای گروه‌های کر در سنین مختلف نیز بررسی و سپس ضبط شد. خوانندگان گروه مهروطن تمامی بخش‌ها را اجرا و ضبط کردند و طراحی‌ها و تمامی هماهنگی‌ها توسط تیم نشر نسل مهر به انجام رسید.

تیزر این دو آلبوم را در اینجا می‌توانید ببینید:

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز