شهرداری با حذف سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران نشان داد شناختی از «خبر» ندارد/ دیوار خبرنگار همیشه کوتاه است
لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران حاشیه و سر و صدای زیادی داشت. یکی از چالش برانگیزترین آنها حذف سهمیه خبرنگاران بود. روزنامهنگاران بسیاری نسبت به این موضوع اعتراض دارند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران که یک فوریت این لایحه در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود، در جلسه 10 بهمن در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و با اصلاحات کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران به 8 ماده و چند تبصره به تصویب رسید.
تبصره دوم این لایحه میگوید به شهرداری تهران اجازه داده میشود حداکثر تا سه درصد کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با عنوان ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه کنند، ضمن اینکه خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری شامل موارد خاص خواهند بود و آییننامه این موضوع در کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران به تصویب خواهد رسید.
در این گزارش از مهدی رحمانیان (مدیرمسئول روزنامه شرق) و آرش خوشخو (سردبیر روزنامه هفت صبح) درباره حذف سهمیه خبرنگاران و رسانهها پرسیدهایم و اینکه پیشبینیشان از تبعات اجرای این طرح چه خواهد بود؟
شهرداری قدرت مقاومت در برابر درخواستهای نهادهای حاکمیتی برای طرح رایگان را ندارد
دیوار خبرنگار کوتاه است
آرش خوشخو (سردبیر روزنامه هفتصبح) با بیان اینکه «کلیت طرح ترافیک دو هدف دارد؛ اینکه هوای تهران صاف شده و ترافیک مناطق مرکزی کم شود» گفت: در این راستا از هر کاری که موجب شود این اتفاق بیفتد؛ استقبال میکنم. حالا آمدهاند میگویند این کار را انجام میدهیم و سهمیه خبرنگاران را هم کاهش میدهیم. من اگر خیالم راحت باشد که همه مدیران شهرداری یعنی خود آقای نجفی یا نماینده مقام معظم رهبری در فلان دانشگاه، فرمانده نیروی انتظامی و دیگران هم مشمول این طرحاند از آن استقبال میکنم.
خوشخو ادامه داد: اگر مطمئن باشم خود آقای پورسیدآقایی هم وقتی میخواهد وارد محدوده طرح ترافیک شود طرح میخرد و از رانت اینکه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است استفاده نمیکند من میتوانم بپذیرم که باتوجه به حاد شدن وضعیت ترافیک تهران و آلودگی هوا سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران هم حذف شود. ولی من مطمئن نیستم. بعید میدانم در شهرداری قدرت مقاومت در برابر درخواستهای نهادها و گروههای وابسته به نظام، دولت و حاکمیت برایتخصیص طرح ترافیک رایگان وجود داشته باشد و فکر میکنم در این میان کوتاهترین دیوار برای خبرنگاران است.
سردبیر روزنامه هفتصبح با اشاره به اینکه مجریان طرح گفتهاند خود نهادها و سازمانها بیایند برای خبرنگارانشان طرح بخرند، گفت: میتوان پیشبینی کرد که سال دیگر برای اینکه رسانهای بتواند خبرنگار خوب پیدا کند جدا از چانه زدن سر حقوق و بیمه باید برای طرح ترافیک هم چانه بزند. این دست حرفها حتما پیش میآید و اجتنابناپذیر است.
شهرداری با حذف سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران نشان داد شناختی از «خبر» ندارد
محمد رحمانیان (مدیرمسئول روزنامه شرق) با بیان اینکه «معتقدم دوستانی که سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران را حذف کردهاند نسبت به مقوله «خبر» شناختی ندارند» گفت: احتمالا اینکه «خبر، خبر نمیکند» را قبول ندارند و معتقدند اتفاقا خبر، خبر میکند! در نتیجه فکر میکنند چه الزامی دارد خبرنگار به موقع سر صحنه خبر برسد؟ باید صبر کند؛ حالا این اتوبوس نشد اتوبوس بعدی و این واگن پر بود متروی بعدی، بالاخره خودش را سر صحنه خبر میرساند و هیچ اجبار و الزامی نیست که خبرنگار از این حیث تفاوتی با بقیه افراد داشته باشد.
رحمانیان ادامه داد: یعنی کسی که شناخت نسبی و حداقلی نسبت به رسانه و خبر داشته باشد نگاهش به خبرنگار متفاوت خواهد بود. نه به این معنا که خبرنگار برتری نسبت به سایر اقشار جامعه دارد بلکه به این معنا که باید به موقع سر صحنه خبر حضور داشته باشد. لذا به نظر من این طرح مبتنی بر ناآشنایی و ناشناخته بودن خبر از سوی کسانی است که دنبال اجرای آن هستند.
طرح جدید ترافیک جامعه را طبقاتیتر میکند
نیروهای کیفیتر به سمت نهادهای حاکمیتی پولدار سوق پیدا میکنند
خوشخو همچنین با اشاره به دیگر تبعات این اتفاق گفت: من فکر میکنم با افزایش قیمت سهمیه طرح ترافیک، دوباره یک نوع طبقهبندی پولدار-بیپول پیش میآید که این بار در سطح روزنامهها هم شکل میگیرد و حتی در خود خبرگزاریها هم پیش میآید. مثلا خبرگزاری ایرنا و فارس برای خبرنگارانش طرح ترافیک تهیه و هزینهاش را هم تامین میکنند اما روزنامهها و خبرگزاریهای ضعیفتر نمیتوانند. و این موجب میشود که نیروهای کیفیتر به سمت نهادهای حاکمیتی پولدار سوق پیدا کنند و این جزو نقاط ضعف این طرح است.
مدیر مسئول روزنامه شرق هم با اشاره به تبعات طرح ترافیک و حذف سهمیهها و گرانتر کردن مبلغ خرید آن گفت: این طرح جدید که تکلیفش کاملا روشن است؛ میخواهد بگوید آنهایی که پول دارند میتوانند در طرح بیایند آنهایی هم که ندارند بروند جلو و بوق بزنند! طرحی نیست که کارشناسی و خیلی حساب شده باشد. ما هم معتقدیم که باید ترافیک شهر تهران حتما چهارچوبی داشته و مدیریت شود اما به نظرم این طرحی نیست که با آن بتوانند ترافیک تهران را مدیریت کنند.