خبرگزاری کار ایران

در سمینار تخصصی گردشگری و همایش دفاتر مطرح شد؛

وزارت صنعت می‌خواهد برنامه‌های گردشگری را از شمول قانون صنفی خارج کند/صنعت گردشگری محکوم به پرداخت مالیات‌های هنگفت است/سفرای ما اصلاً دغدغه گردشگری ندارند

وزارت صنعت می‌خواهد برنامه‌های گردشگری را از شمول قانون صنفی خارج کند/صنعت گردشگری محکوم به پرداخت مالیات‌های هنگفت است/سفرای ما اصلاً دغدغه گردشگری ندارند
کد خبر : ۵۸۶۳۰۹

محب خدایی: اخیراً با وزارت صنعت دچار چالش بزرگی شده‌ایم؛ چراکه آن‌ها قصد دارند برنامه‌های گردشگری را از شمول قانون صنفی خارج کنند.

به گزار ش خبرنگار ایلنا، سمینار تخصصی گردشگری و همایش دفاتر در در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در سالن خلیج فارس این نمایشگاه، صبح امروز 5 بهمن‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حرمت‌الله رفیعی (مدیر انجمن صنفی تورهای گردشگری ایران) گفت: قریب به پنج ماه است که هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی کار خود را شروع کرده و سعی داشته رویکرد جدیدی را در پیش بگیرد. ابتدا به ساکن تلاش کردیم که اشکالاتی که صنعت گردشگری به آن مبتلا بوده را در زمینه دارایی و مالیات رفع کنیم. کمیته امور مالیاتی برگزار شد تا اگر چنانچه ما قراردادی را با دفاتر مالیاتی نوشتیم همه در آن جلسه حضور داشته باشند. شرایط موجود در دفاتر ما سودی ندارد.

وی ضمن گله از مالیات‌های گزافی که از دفاتر صنفی اخذ می‌شود، گفت: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که صنف طلافروشان نسبت به درآمدشان مالیات اندکی می‌پردازند ولی صنعت گردشگری که چرخه اقتصاد مملکت را می‌چرخاند باید مالیات‌های هنگفتی را بپردازد.

رفیعی نیز قائل شدنِ تمایز در تخفیف‌دهی بینِ دفاتر گردشگری گفت: تخفیف‌هایی که در بعضی از دفاتر گردشگری رایج شده حتی یک درصد هم جایز نیست. نمی‌شود که دفاتر در تخفیف‌دهی باهم تفاوت داشته باشند و یک دفتر 15 درصد و دیگری 3 درصد تخفیف بدهد. اساس تخفیف غلط است. اگر ا ین روند ادامه داشته باشد با این دفاتری که چندان درآمدی هم ندارند همه به ورشکستگی و تعطیلی کشیده خواهند شد.

وی گفت: دغدغه ما این نیست که تور خروجی داشته باشیم ولی تور خروجی باید بخشی از برنامه‌‌ی ما باشد و همچنین به تورهای ورودی‌مان نیز اضافه کنیم.

مدیر انجمن صنفی تورهای گردشگری ایران افزود: سفرای ما اصلاً دغدغه گردشگری ندارند و این شرایط گردشگری ما را بسیار دشوار و آسیب‌پذیر کرده است.

در ادامه‌ی سمینار، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه امروز قصد دارم خیلی عامیانه و غیررسمی حرف بزنم، سخنان خود را شروع کرد و اظهار داشت: اگر ضرورت است که شاهد رشدِ گردشگری باشیم باید مبانی آن را هم تعریف کنیم. همه کسانی که فعالیت اقتصادی دارند قطعاً برای منافعشان کار می‌کنند. اما در دنیا چیزی به نام ادامه حیات وجود دارد. آنها براساس تجربیات‌شان به این نکته رسیده‌اند که برای رسیدن به منافع باید در راهی قدم بردارند که تداوم داشته باشند و به یک متدولوژی ثابت برسند. آن‌ها به خودکنترلی و رقابت‌پذیری رسیده‌اند. در ایران مطالعات زیادی در سال‌های گذشته انجام شده ولی به دلایل سلیقه‌ای کنار گذاشته شده است.

محب خدایی ادامه داد: ما حتی دیگر زیاده‌خواه هم نیستیم. همه چیز را خراب می‌کنیم؛ نه می‌گذاریم خودمان استفاده کنیم و نه این حق را به دیگران می‌دهیم که از آن بهره ببرند. در این میان عدم انسجام و هم‌سویی دیده می‌شود. بیشترین انرژی ما روی پرونده‌های حقوقی و درگیری‌های شخصی صرف می‌شود و از این طریق بیشترین فرصت‌سوزی را در حوزه گردشگری داریم.

وی با مثالی بر گفته‌های خود تأکید کرد و گفت: با امکانات و تأسیساتی که ما داریم باید 40 میلیون سفر در سال داشته باشیم؛ این در حالی است که این رقم در صورت واقع به 315 هزار سفر می‌رسد. همه ما شعار اقتصادی می‌دهیم، اما براساس آن فکر نمی‌کنیم.

وی با اشاره به پیشتازی کشورهای همسایه و دیگر کشورهای مسلمان در حوزه‌ی گردشگری گفت: در حال حاضر ترکیه در کشور عراق دارد کار می‌کند و از آنجا توریست جذب می‌کند. همچنین اردن، مصر، لبنان و بسیاری از دیگر کشورهای همسایه مشغولِ برنامه‌ریزی در زمینه گردشگری هستند اما ما وقتی به خودمان نگاه می‌کنیم هیچ کاری صورت نداده‌ایم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: براساس آمار اعلام شده 4200 آژانس گردشگری در ایران وجود دارد. چرا این ظرفیت‌ها هدایت نمی‌شوند و به مسیری که راهبردی است سوق داده نمی‌شوند؟ ما فقط در بخش شُومَنی خوب ظاهر می‌شویم. شروع کننده‌ی خوبی هستیم ولی پایان بخش خوبی نیستیم. شهرهای گلستان و مازندران می‌توانند جزو بهترین شهر گل دنیا باشند؛ همچنان که هلند این کار را کرده است. اما این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به ضعفِ مدیران آژانس‌های گردشگری بیان کرد: امروز گردشگری ما نیاز به آژانس‌های گردشگری دارد اما چقدر از مدیران آژانس‌های ما از برنامه‌های مدیریتی مالی سر در می‌آورند؟ الان اتفاقی که دارد می‌افتد این است که یا دولت بخش خصوصی را متهم می‌کند یا بخش خصوصی دولت را تخریب می‌کند. اصلاً به فکر همفکری و همکاری با هم نیستیم.

‌محب‌خدایی با اشاره به گردشگری حلال، آن را الگویی برشمرد که می‌تواند برای توریست‌های خارجی جذاب باشد. وی در این خصوص گفت: ما کشوری هستیم که می‌توانیم با الگوی گردشگری حلال که شاید در وهله‌ی نخست نسبت به آن موضع‌گیری خاصی داشته باشیم؛ خارجی‌ها را جذب کنیم و چیزی باشد که برای آنها جذاب باشد و آنها را به سمت کشور ما هدایت کند. تنها حوزه‌ای که ارزآوری بدون هزینه دارد حوزه گردشگری است و آژانس‌های ما نکته کلیدی این ارزآوری هستند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ششم مجلس برنامه‌ای است به نفع گردشگری، گفت: متاسفانه در این زمینه با وزارت صنعت اخیراً چالشی داریم؛ چراکه آن‌ها قصد دارند برنامه‌های گردشگری را از شمول قانون صنفی خارج کنند.

وی در پایان گفت: ما به شدت به ایرانیان خارج از کشور در زمینه جذب گردشگر خارجی توجه داریم چراکه آ‌نها می‌توانند گردشگر زیادی را از اقصی نقاط دنیا به ایران جذب کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به عملکرد مثبت تلگرام در برپایی نمایشگاه امسال گفت: بزرگترین کمک را در نمایشگاه بین‌المللی امسال تلگرام به ما کرد. چراکه با ساخت گروهی در تلگرام بسیاری از مدیران  و معاونان گردشگری استان‌ها توانستند باهم از این طریق در تعامل باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز