چاپهای تازه از «پردهی نئی» و «نمایش در ایران» نوشته بهرام بیضایی/انتشار «آینههای روبرو»
دو فیلمنامه و یک اثر پژوهشی درباره نمایش از بهرام بیضایی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر و تجدیدچاپ شدهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دو فیلمنامهی «آینههای روبرو» و «پردهی نئی» و اثر پژوهشی «نمایش در ایران» از بهرام بیضایی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر و تجدید چاپ شدهاند.
آینههای روبرو
کتاب فیلمنامه «آینههای روبرو» نوشته بهرام بیضایی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر منتشر شده است.
این فیلمنامه که به ماجراهای بحبوجه انقلاب، ازجمله حمله به شهرنو پرداخته است، در بهمن سال ۱۳۵۹ نوشته شده و دو سال بعد در زمستان ۱۳۶۱به چاپ رسیده است.
شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در یادداشتی درباره این فیلمنامه که توسط محمد رحمانیان روی صحنه تئاتر رفت، نوشته بود:
««آینههای روبرو» فیلمنامهای از بهرام بیضایی است که سالها پیش آن را نوشت با این امید که بتواند فیلمش را هم بسازد، اما هرگز موفق نشد. گویا اسم قلعه یکی از تابوهای آن روزگار بود. قلعه آتش گرفت و زنانش با فرار از قلعه راهی خیابانها شدند و بعضیها هم خدمات ویژهای را برعهده گرفتند! اکنون پس از گذشتِ بیش از سی و چند سال، محمد رحمانیان توانست این آتش را که حتی خاکسترش هم بر جا نمانده بود دوباره در مقابل چشم تماشاگران شعلهور سازد. و بدینگونه بود که بیضایی و رحمانیان «آینههای روبرو» را به صورت سینما- تئاتر در تالار وحدت به نمایش گذاشتند.
بیضایی در سالن حاضر نبود اما به حق باید گفت که رحمانیان برای این اجرا سنگ تمام گذاشت هرچند که سختی بسیار کشید؛ هم به دلیل ماهیت داستان و هم شیوهی اجرای آن. باید گفت که تماشاگران، نقشآفرینیِ بازیگرانِ بینظیری را دیدند که یکی از یکی تواناتر و توانمندتر بودند.
وقتی به رحمانیان گفتند که «آینههای روبرو» کار مشترک شما و آقای بیضایی است ایشان مثل همیشه با فروتنی گفت: «من فقط اجازهی اجرای آن را گرفتم و امیدوارم بیضایی از کار من راضی باشد.»
محال بود کسی نمایش را ببیند و حیرتزده، گیج، سرگردان و با چشمی اشکآلود سالن تالار وحدت را ترک نکند. راستی چیست در قلم بیضایی و در هنر رحمانیان برای نشان دادن آنچه که گوشهای از هنرهای نمایشی ماست؟! آثار جاویدانی که نه نویسندهاش از یاد میرود و نه کسی میتواند کارگردان بینظیرش را فراموش کند. از این پس «آینههای روبرو» با دو نام به خاطر سپرده میشود؛ بهرام بیضایی، محمد رحمانیان.»
فیلمنامه «آینههای روبرو» نوشته بهرام بیضایی در ۱۰۳ صفحه و به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر منتشر شده است.
پردهی نئی
چاپ هفتم کتاب فیلمنامه «پردهی نئی» نوشته بهرام بیضایی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر منتشر شده است.
«پردهی نئی» روایتی از دورانی است که در آن هر بخشی از ایران یا حتی در شهرها و مناطق کوچکتر، زنی با نام «طبیبهخاتون» به پزشکی مشغول بود. این زنان معمولا با مردان از پسِ پردهای نئی صحبت میکردند و البته گاهی برای آنکه چهرهی بیمار را ببیند از لابلای این پرده او را مشاهده میکردند. داستان «پردهی نئئ» بازگویی حکایت یکی از این طبیبههاست.
چاپ هفتم کتاب فیلمنامه «پردهی نئی» نوشته بهرام بیضایی در ۱۷۵ صفحه و ۱۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر منتشر شده است.
نمایش در ایران
چاپ یازدهم اثر پژوهشی «نمایش در ایران» از بهرام بیضایی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر منتشر شده است.
بیضایی در این کتاب در دو بخش «نمایشهای پیش از اسلام» و «نمایشهای پس از اسلام» تمام انواع بازیها و گونههای نمایشی را مورد بررسی قرار داده است که عناوین بخش نمایشهای پس از اسلام عبارتند از: «نقالی»، «نمایشهای عروسکی»، «تعزیه» و «نمایشهای شادیآور».
البته اغلب گروههای نمایشی، مثل گروههای نمایش سنتی ازجمله روحوضی و نمایشهای شادیآور نیز در این اثر معرفی شدهاند و بیضایی شیوه کار آنها را نیز مورد بحث قرار داده است. بخش پایانی کتاب هم یک واژهنامه مختصر نمایش ایرانی است.
چاپ یازدهم اثر پژوهشی «نمایش در ایران» از بهرام بیضایی در ۲۲۴ صفحه و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر منتشر شده است.