در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تئاترها پژوهشی و اندیشهمحور در نبود حمایت حذف میشوند/ تلفیق موسیقی، نریشن و رقص روی صحنه
شایان افکاری (نمایشنامهنویس و کارگردان) با بیان اینکه جای نمایشهایی که دست روی آداب و رسوم و افسانههای فولکلور بومی بگذارد در تئاتر ما خالی است، گفت: باتوجه به تئاتر امروزی که دیگر حمایت دولت رویش نیست و قرار است اقتصادش از جیب خودش بگردد، طبیعتا بسیاری از کارهایی که محوریت پژوهشی و اندیشهای داشته باشد، حذف میشود.
شایان افکاری که این روزها نمایشی با محوریت افسانهها و موسیقی جنوب کشور روی صحنه برده؛ در گفتگو با ایلنا، با اشاره به حذف تئاترهای پژهوش و اندیشهمحور گفت: به نظر من؛ اندیشه بهصورت برنامهریزی و مهندسیشده در تئاتر ما به سمت سخیف شدن میرود و برای همین جای کارهای پژوهشی در تئاتر خالی است. اما من نمیخواستم با این نمایش جای خالی چیزی را پر کنم. نمیخواستم دفاعیهای درباره اندیشهای بدهم چون نسل من خسته شده از اینهمه حرف و طبیعتا ناامید شده بعد از اتفاقاتی که دیده است. این پروژه صرفا برای دل خودش کار میکند و هیچگونه بیانیه سیاسی هم ندارد. یک جور نگاه صرفا هنری یک هنرمند به یک اثر است.
او با بیان اینکه ذات قصهها و افسانههای خلیج فارس از زاویهای تجربی و از زاویه دیگر پژوهشی است، گفت: من این نمایش را براساس یکسری از ترانههایی که به آنها علاقهمند بودم، آغاز کردم که استارتش با مجید سالاری خورد و یکسری گروهها و بندهای مدرن جنوبی که تنظیمهای مدرن دارند اما کلام و موسیقیشان جنوبی است را بررسی کردم.
افکاری ادامه داد: براساس این موسیقیها طراحی حرکت کردیم که ترکیبی از انواع رقصهای مختلف است و سبک و مکتب ویژه و خاصی ندارد. سعی شده در این کار؛ تم کلاسیک جنوبی با کمک طراحی لباس نگه داشته شود اما حرکتها مدرن باشد. بر این اساس یکسری رقصها شکل گرفت و بعد از آن یکسری قصه پژوهشی تا حدودی مرتبط با آنها راجع به قصههای عامیانه مردمان دریای جنوب و بوشهر شکل گرفت و ترکیب اینها تبدیل به این نمایش شد.
او با بیان اینکه نمایش دیالوگ ندارد، گفت: تصاویری پخش میشود و روی آنها نریشن است و بعد از شنیده و دیده شدن ویدئوها یک رقص مرتبط انجام میشود.
این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: کل این پروژه چهار ماه زمان برده و همهچیز آن همزمان پیش رفته است. خودم طراحی حرکت، کارگردانی، طراحی نور، پژوهش و موسیقی را انجام دادم. همهچیز از اول تا پایان به صورت شخصی روی یک لبتاپ انجام شده است.
افکاری با اشاره به اینکه این نمایش کار جدیدی است، گفت: من ده سال است در تئاتر کار میکنم. نمیگویم این اثر پدیده یا انقلاب است اما کسی اصولا سراغ این جنس از کار اپیزودیک که بخواهد روی موسیقیهای امروزی وقت بگذارد، نمیرود یا حداقل من ندیدهام.
او با اشاره به انتخاب آثاری از موسیقی گروههای مدرن و امروزی جنوبی مانند داماهی و کاکوبند گفت: از بین خیلی از موسیقیهایی که شنیدم و با محتوای کار مرتبط بودند و به لحاظ ریتم و مهندسی موسیقی میشد روی آنها حرکت گذاشت، چند را انتخاب کردیم که سه تا از داماهی و بقیه هرکدام یک ترک دارند.
افکاری با اشاره به نام نمایش خاطرنشان کرد: «افسانههای خلیج» در عین حال که کاری پژوهشی است نمایشی سرگرمیساز هم هست و داعیه هیچگونه بیانیهای ندارد. هیچ اشارهای به کلمه فارس بودن ندارد به خاطر اینکه معتقد است که تاکید بیش از حد روی این مساله نوعی تردید در موردش است. خالق به عنوان یک نویسنده و کارگردان ایرانی هیچگونه اشارهای ندارد تا بتواند تائید محکمتری بر خلیج فارس بودن داشته باشد.
محسن بهرامی، شبنم درویش، احمد ساعتچیان، احسان کرمی، ناهید مسلمی، تینا هاشمی داستانسرایان و محمد آقا علی اکبری، دلارا ادراکی، محمد بهمن زاده، سامان توحیدی، علی جمال زاده، رویا رضایی، سمیه زنجانی، ، سینا ساعتیان، سینا شجاعی، حامد شهبازی، ثنا عباس پور و نسیم مقدم هنروران حرکات موزون این نمایش هستند که به نویسندگی و کارگردانی شایان افکاری در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه رفته است.