«کنسرت نغمههای مرکب» منتشر شد
آلبوم «کنسرت نغمههای مرکب» که حاصل همکاری سعید نایب محمدی، مهدی امامی و حمید قنبری است منتشر شد.
به گزارش ایلنا، آلبوم «کنسرت نغمههای مرکب» به آهنگسازی و نوازندگی عود سعید نایبمحمدی و آواز مهدی امامی و با همراهی سازهای کوبهای حمید قنبری توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
این آلبوم همانگونه که از نام آن برمیآید کنسرت برگزار شده «نغمههای مرکب» در فرهنگسرای نیاوران در سال ۹۳ است که اکنون در دسترس عموم علاقمندان به سبک آهنگسازی نسل نوی موسیقی کلاسیک ایرانی است.
در بروشور نغمههای مرکب در باره محتوای و نئوکلاسیک خواندن این اثر چنین آمده است: «نغمههای مرکب اثری است با گرایش به سبک آهنگسازی نسل نوی موسیقی کلاسیک ایرانی موسوم به نئو کلاسیک. در این اثر، توجه به ارتباطات میانْ فرهنگی در حوزه ایرانی، عربی، ترکی مشهود است و سعی شده از این ظرفیت به عنوان یک امکان قابل توجه نهایت بهره برده شود. نگاه فرمال و توجه به ساختار ریتمیک قطعات، که به منابع گذشته موسیقی در همین حوزه باز میگردد، جزو شاخصههای بارز این اثر است. در حوزه مدال هم ترکیبی از عناصر موسیقی کلاسیک ایرانی، که به نوعی نزدیک به مدهای رایج و اصلی در حوزه عربی- ترکی هستند، به کار گرفته شده که در نهایت به خلق نغمههای مرکب انجامیده است.»
این آلبوم یک اثر شش قسمتی است که با تصنیفی به نام «نشید کبیر» آغاز و به تصنیف دیگری به نام «دم» ختم میشود. به طوری که پس از اولی و پیش از آخری، اجرای ساز و آواز با ریتم آزاد، یک هسته ضربی که از دو قطعه سازی و آوازی تشکیل شده است را قاب بندی میکند. بدین ترتیب قطعات این آلبوم (نشید کبیر، ساز و آواز، قطعهٔ سازی وصل، نقش در مقام راست، ساز و آواز، تصنیف دم) در همان نگاه اول ساختمان صوتی با تقارن چشمگیری را ارائه میدهند.
سعید نایب محمدی نوازنده عود و آهنگسازی است که تاکنون آثار متعددی با شیوههای متفاوت از هم را روانه بازار کرده که از آن جمله میتوان از فیه ما فیه، نظم و نثر، قول و غزل، سرخانه، ری تا روم و ده تصنیف نام برد. گرایش او در حوزه تصنیف سازی بیشتر بر شاخصهای اصلی دوره تیموری استوار است که پیشتر برای اولین بار به تفصیل در آلبوم «سرخانه» به آن پرداخته شد. او معتقد است که در اصل این موضوع را دستمایه ذهنی خود قرار داده برای نزدیک شدن به بیان و سلیقه شخصی خود و در حقیقت هرگز زیباییشناسی موسیقاییش را در قبال مباحث نظری نادیده نگرفته و نغمههای مرکب را به عنوان شاخصترین اثر منتشر شده خود در این حوزه میداند.
مهدی امامی، خواننده آلبومهای نغمههای مرکب، حُزان، بزم دور، برافشان، چهارسو و سرخانه، با تمرکز بر روی موسیقی کلاسیک ایران سعی دارد تا هم در قالب کنسرتها و هم در آثار صوتیاش، خط مشی ایدهمند، با نگاهی دقیق و جستجوگر به موسیقی ایران علی الخصوص موسیقی دستگاهی و موسیقی پیش از دوره قاجار را دنبال کند.
حمید قنبری هم نوازندگی تنبک را از بهمن رجبی آموخته و فارغ التحصیل رشته موسیقی و مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی همچون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه دارد و از معدود نوازندگانی است که همان اندازه که به اجرای کنسرت و تولید آلبوم میپردازد به تالیف و پژوهش نیز پرداخته است که از جمله میتوان کتاب آموزشی «ضرب آوا» را نام برد. قنبری سرپرست گروه کوبهای «کلون زمان» است که آلبوم «در دام ریتم» او در جشنواره موسیقی فجر در سال ۹۵، نامزد بهترین آلبوم موسیقی بدون کلام بوده و همچنین در فستیوال «جاده ابریشم» کشور چین مورد تقدیر قرار گرفته است.