خبرگزاری کار ایران

اعلام زمان و مکان اختتامیه جشنواره تئاترشهر/تغییر در جدول اجراهای روز پنجشنبه

اعلام زمان و مکان اختتامیه جشنواره تئاترشهر/تغییر در جدول اجراهای روز پنجشنبه
کد خبر : ۵۷۴۷۴۳

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تئا‌ترشهر روز پنجشنبه ۷ دی ماه ساعت ۱۴ در سالن اصلی پردیس تئا‌تر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تئا‌ترشهر با کارگردانی محسن حسن‌زاده روز پنجشنبه و در ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد.

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای روز پنجشنبه به صورت زیر تغییر کرده است:

اجرای نمایش درب پله‌های اضطراری به کارگردانی مریم داننده که قرار بود در روز پنجشنبه دو اجرا داشته باشد یک اجرا در ساعت ۱۶ و در سالن استاد نصیریان انجام خواهد داد. این نمایش اجرای دوم خود را ساعت ۱۷ روز جمعه پشت سر می‌گذارد.

اجرای نمایش کر آوایی به کارگردانی امید مشهدی به روز جمعه انتقال یافته و محل اجرای این نمایش نیز در سالن استاد رشیدی خواهد بود. این نمایش در دو نوبت ۱۷. ۳۰ و ۱۹و۳۰ به اجرا در می‌آید.

نمایش مکعب به کارگردانی علی سلیمانی روز پنجشنبه در ساعت ۱۶ سالن استاد رشیدی یک اجرا خواهد داشت.

نمایش زنده باد زندان قصر به کارگردانی مهران خوشبین که از روز یکشنبه در ساعت ۱۸. ۳۰ و در محل باغ موزه قصر اجرای خود را آغاز کرده، در روز چهارشنبه ۶ دی ماه به کارخود پایان می‌دهد.

نمایش یک پنجمک به کارگردانی مریم کاظمی روز چهارشنبه در دونوبت ۱۶ و ۱۸ و در سالن مظهری فرهنگسرای خاوران روی صحنه می‌رود. این نمایش در روز پنجشنبه تنها یک اجرا در ساعت ۱۶ خواهد داشت.

نمایش چشم‌ها به کارگردانی مرضیه شاطر طوسی نیز که مدت زمان آن ۱۵ دقیقه اعلام شده در نگارخانه مریم واقع در خیابان کریمخان زند، نبش خیابان نجات الهی شمالی، بوستان مریم (س) اجرا می‌شود. این نمایش در ساعت ۱۷ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۶ و ۷ دی ماه میزبان مخاطبان خواهد بود.

نمایش آذر به کارگردانی حسین توازنی‌زاده اجرای خود را از روز چهارشنبه در پلاتو یک پردیس تئا‌تر تهران آغاز خواهد کرد. این نمایش در روز چهارشنبه سه نوبت و از ساعت ۱۸ به اجرا در می‌آید. آذر در روز پنجشنبه اجرا نخواهد داشت و دو اجرای پایانی خود را در روز جمعه ۸ دی ماه و در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ برگزار می‌کند.

تئاترهای خیابانی، آثاری که افشای حقایق می‌کنند

پنجمین روز از اجراهای خیابانی در محیطی شاد و پرشور و البته پر مخاطب برگزار شد.

نمایش‌هایی مثل؛ «دگردیسی»، «از طهران تا تهران»، «آبی که قطع شد» و «من،تو،او» آثاری بودند که مخاطبان، نقش پررنگی در تکامل نمایش ایفا کردند. نکته قابل توجه آثار پنجمین روز از نمایش؛ حضور کودکان بسیاری بود که با شور و شوق آثار را تماشا می کردند.

نمایش دگردیسی؛ این نمایش به کارگردانی زهرا مریدی درباره شبکه های مجازی و تاثیر این شبکه ها بر کودکان و آینده آن ها اجرا شد. نمایشی که شاید این روز ها بحث مهم و البته اصلی جامعه ما باشد. مخاطبان این نمایش از کودکان تا بزرگسالان بودند چراکه؛ توصیه هایی مهم و کاربردی از زبان عروسک ها به کودکان و مادران می داد و مخاطب بسیار با آن هم ذات پنداری می کرد.

نمایش از طهران تا تهران؛ نمایشی به کارگردانی محمدحسین شکرگذار درباره معضلات و مشکلات هنر تئاتر مخصوصا تئاتر خیابانی. نمایشی که به نوعی حال و هوای تهران قدیم را با سبک موزیکال برای مردم زنده می کرد.

نمایش آبی که قطع شد؛ نمایشی به کارگردانی حامد نظامی اصل درباره معضل کم آبی و تاثیر آن در اشتغال و مشکلاتی که بوجود می آورد با زبان کمدی بحث می کرد و جالب توجه است که مخاطب را با خود نیز همراه می کرد.

نمایش شورایی من، تو، او؛ نمایشی با حال و هوای متفاوت دیگر نمایش ها، نمایشی که حتی هنرمندانش هم متفاوت بودند، هنرمندانی با قلب های بزرگ! این نمایش به کارگردانی مصطفی دهشت درباره نگرش و دیدگاه مردم و جامعه نسبت به افراد معلول بود. این اثر با زبان طنز و شاد مسائل و مشکلات این هنرمندان معلول را بیان کرد و از مردم خواست که نگاهشان را به این افراد تغییر بدهند چراکه؛ انسان ها هیچ تفاوتی با هم ندارند...

نمایش شورایی من،تو،او با حضور مریم کاظمی بعنوان تماشاگر و مشارکت او در نمایش اجرا شد.

از طهران تا تهران؛ از درد مشترک هنرمندان تئاتر می‌گوید

محمدحسین شکرگذار، کارگردان نمایش «از طهران تا تهران» درباره نمایش خود گفت: در ابتدا باید گفت که؛ این نمایش چندین بار از ورژن صحنه به خیابانی تغییر حالت داده است و از آنجایی که من روی بخش نمایش های ایرانی تحقیق می کنم، بیشتر در این حوزه فعالم و سعی در تلفیق فضای ایرانی با فضای مدرن دارم.

وی افزود: ما شیوه تخت حوضی را برای این کار انتخاب کردیم چراکه؛ مناسب ترین شیوه اجرایی برای نمایش های محیطی و خیابانی است و کاملا دست هنرمند برای بیان معضلات جامعه باز است.

این کارگردان درمورد هدف خود از اجرا این نمایش اظهار کرد: هدف ما، بیان درد و مشکلات مشترک فرهنگی مان است. مسئله فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، الگو گرفتن از مسائل بد مدرنیته و استفاده نادرست از آن ها در جامعه است.

علی الخصوص مشکلات تئاتر خیابانی که کمتر به آن پرداخته می شود و نسبت به آثار صحنه ای مهجور تر است.

شکرگذار درباره یکی از ویژگی های آثار خود تصریح کرد:ویژگی کار ما، قسمت های موزیکال و موسیقی، قابلیت کمدی بودن و تکنیک بازی در بازی است.

کارگردان نمایش«از طهران تا تهران» در خصوص تاثیر جشنواره های تئاتر بر افزایش کمیت و کیفیت تولیدات تئاتری تاکید کرد: جشنواره به علت رقابتی بودن، بسیار به فرهنگ تئاتر دیدن کمک می کند و بر افزایش تولیدات تئاتری موثر است.

محمدحسین شکرگذار در پایان درباره استقبال مخاطبان از آثار خیابانی گفت: به نسبت ساعتی که اجراهای خیابانی، اجرا می شوند و با توجه به فصل زمستان و حال و هوای مردم، استقبال خوب بود.

شبکه‌های مجازی در حال نابودی کودکی کودکانمان است

 زهرا مریدی،کارگردان نمایش«دگردیسی» درباره نمایش خود گفت: حرف من در این نمایش؛ بازی کردن والدین با کودکان بود. به علت اینکه پدرومادر ها برای کودکانشان وقت نمی گذارند، گاه بچه ها را ناخواسته به سمت شبکه های مجازی ترغیب می کنند و اگر شادی و نشاط برای کودکان باشد، جذابیت دنیای مجازی نمی تواند آن ها را به سمت شبکه های مجازی بکشاند.

وی همچنین درمورد گروه سنی و سلیقه مناسب برای تماشا نمایش«دگردیسی» اظهار کرد:  نظر من این بود که این نمایش برای همه باشد. یعنی کودکی که این نمایش را می بیند به این نتیجه برسد که در کنار دنیای مجازی می تواند بازی هم بکند و پدر و مادر هم وقتی از بیرون نگاه می کند به این نتیجه برسد که شاید من هم مقصرم. نظرمن این بود که به گونه ای کار کنم که برای همه سنین موثر باشد.

مریدی درباره استقبال از نمایش تصریح کرد: استقبال را نمی توان در جشنواره بر کارهای تئاتر خیابانی سنجید چراکه؛ در کار خیابانی امکان تبلیغ وجود ندارد ولی اگر این اثر در تئاترشهر اجرا می شد، ناخواسته برای مردم جالب می شد و ناخواسته استقبال از کار بالا می رفت ولی اینجا به دلیل اینکه؛ مخاطب آنچنانی ندارد نمی توان بر استقبال مخاطب تاکید کرد.

این کارگردان درمورد ویژگی بارز اثر خود خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی کار من، عروسکی بودن است و مطمئنم بر مخاطب اثرگذار است. به علت اینکه؛ رشته دانشگاهی من، کار عروسکی بوده،من همیشه سعی می‌کنم از عنصر بی‌جان عروسک در کارهایم استفاده می‌کنم.

کارگردان نمایش«دگردیسی» درخصوص استفاده از عروسک‌هایی با چهره‌ها و لباس‌های متفاوت تاکید کرد: این تفاوت برای این بود که بگویم این مسئله تنها برای کشور ما نیست و جهانی است و بچه های کل دنیا درگیر این معضل هستند و کودکی شان به نوعی در حال نابودی است.

مریدی در پایان افزود: با بچه‌هایمان بازی کنیم و برایشان وقت بذاریم، دوران کودکی خیلی کوتاه است و اگر دیر بجنبیم، می بینیم که دوران کودکی کودکانمان تمام شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز