بخش پرفورمنس در جشنواره تئاتر شهر رقابتی نیست/ دو خیاط تنبل در پردیس تئاتر تهران
گفتگوهایی از کارگردانان نمایش «چشمها»، «شکاف»، «سوزن جادویی» و «آپآرتمان» خبرهایی از روز دوم ششمین جشنواره تئاتر شهر است.
به گزارش ایلنا، کارگردان نمایش چشمها که قرار است در بخش تئاتر دیگر به اجرا در بیاید معتقد است که این نمایش درباره ارتباط سخت میان آدمها و بیتوجهی انسانها با یکدیگر است.
مرضیه شاطر طوسی، کارگردان نمایش«چشمها» در خصوص محوریت اجرا پرفورمنس خود گفت: این یک اثر، تعاملی و مشارکتی است که با حضور مخاطبان اجرا میشود. محوریت این نمایش درباره، ارتباط سخت میان آدمها، بیدرکی و بیتوجهی انسانها به یکدیگر است.
وی ادامه داد: ما در اجرا یک دیوار عکس داریم، دیوار ویدئو داریم، و دو پرسه اجرا زنده در دو اتاقک که اتفاق میافتد و دیواری که در آن بازخوردها نوشته شده است. آدمهایی که ما را همراهی میکنند، کدهایی دارند که یا قبلا به آنها داده شده یا در خود اجرا به آنها میدهیم.
این کارگردان درباره تاثیر جشنواره های تئاتری مثل جشنواره تئاتر شهر بر جذب مخاطبان تئاتر و افزایش تولیدات آثار تصریح کرد: یکی از خصوصیات بخش پرفورمنس، غیر قابل پیش بینی بودنش است که باعث می شود ما نتوانیم جذب مخاطب در تماشا اجرا را پیش بینی کنیم. ما این مسئله را شکست در نظر نمیگیریم و تنها به تلاش فکر میکنیم.
و افزود: جشنواره شهر همانند اسمی که دارد، شامل اجتماع آدم هاست که در کنار هم قوانینی را وضع کرده اند تا باهم زندگی کنند و ارتباط برقرار کنند به همین دلیل پرفورمنس ما، به نوعی بخشی از جامعه است که در آن برای بهترارتباط برقرار کردن قوانینی را وضع می کنیم.
این کارگردان تئاتر در پایان گفت: ما در پرفورمنس به مخاطب احترام میگذاریم و خواستن و نخواستن مخاطب برای ما با ارزش است.
بخش پرفورمنس در جشنواره شهر رقابتی نیست
رها سلیمانی کاگردان نمایش شکاف که در بخش تئاتر دیگر حضور دارد رقابتی نبودن بخش پرفورمنس را باعث کاهش انگیزه هنرمندان این رشته میداند.
کارگردان نمایش«شکاف» در خصوص محوریت این اجرا پرفورمنس گفت: این اجرا، درباره تنهایی انسان مدرن در دنیای امروز است، اینکه آدمها در محیط خانواده، اداره و محیطهای دیگر چطور رفتار میکند، چه آسیبهایی میبیند و چطور باعث تنهایی فرد میشود و این تنهایی در نهایت چه نتیجهای دارد.
وی درباره ویژگی های شیوه اجرایی این نمایش اظهار کرد: کار کاملا بدون دیالوگ است و تنها حرکت بازیگران در جریان نمایش پیش میرود.
این کارگردان در مورد انتخاب گروه بازیگران خود تصریح کرد: این افراد، از گروه حرکت یاسر خاسب هستند که در نمایش ایفا نقش میکنند.
سلیمانی در خصوص ویژگیهای این کار در جشنواره شهر و تاثیر آن بر مخاطب افزود: این اثر، یک کار کاملا بدون دیالوگ است که با حرکات بدن مفهوم را به مخاطب منتقل میکند. کارهایی که مخاطب را با بازیگر در اثر مشارکت میدهد و به بازیگر نزدیک میشود، دنیای آنها را کشف میکند، تجربه بسیار خوبی برای مخاطب است که باعث تاثیرگذاری بر مخاطبان کار میشود چراکه؛ فاصلهای میان تماشاچی و بازیگر نیست!
کارگردان نمایش«شکاف» درباره تاثیر جشنوارههای تئاتر بر افزایش تولیدات تئاتری و بهبود کیفیت آثار اظهار کرد: اگر فعالیت و حمایت جشنواره تنها مختص به همان زمان محدود جشنواره باشد و حمایت خود را از جوانان بگیرد، هیچ تاثیری ندارد. البته متاسفانه امسال بخش پرفورمنس، رقابتی نیست و این مسئله کمی انگیزه را از اهالی این بخش گرفته است ولی از طرفی اجرا در جشنواره باعث سنجش گروههای تئاتری میشود.
نمایش «سوزن جادویی» به کارگردانی نسیم یاقوتی با مشارکت خردسالان اجرا میشود.
این نمایش که چهارشنبه 29 آذر برای خردسالان به مدت 30 دقیقه اجرا می شود از مجموعه داستان «سوزن جادویی» نوشته انید بلایتن اقتباس شده بود.
نسیم یاقوتی کارگردان نمایش با توجه به خلاقیت و درس اخلاقی جذاب و تاثیرگذار متن به همراهی عباس فرطوسی اقتباسی وفادار از داستان خیاطهای تنبل این مجموعه داشته است.
نمایش «سوزن جادویی» بازیگر محور بوده و با تکنیک عروسکهای تاپ تیبل به صحنه میرود.
در اجرای این نمایش فانتزی و مینیمال با مخاطب ارتباط گرفته شده و خردسالان در کار مشارکت خواهند داشت.
میثم میثاقی، پدرام محمدی، فرناز جهانبانی و علیرضا فتحعلیان بازیگران و بازیدهندگان عروسک هستند.
طراح لباس فاطمه نصیری و طراحی عروسک و دکور به عهده نسیم یاقوتی است.
«سوزن جادویی» قصه دو خیاط تنبل است که برای رسیدن به پول بیشتر تصمیم میگیرند از جادو استفاده کنند ولی متوجه میشوند حتی با جادو به جایی نمیرسند و تنبلی عاقبت ندارد.
این نمایش چهارشنبه 29 آذر ساعت 15 و 18:30 در سالن استادمشایخی پردیس تئاترتهران میزبان مخاطبان می شود.
مسئولان شرایط اجرای عمومی آثار را فراهم کنند
امیر شاهعلی که با نمایش «آپآرتمان» نوشته سپیده قربانی بهعنوان کارگردان در بخش صحنهای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: زمانیکه این متن را خواندم، دریافتم که به معضلات و مشکلات شهری میپردازد و به همین دلیل آن را برای شرکت در جشنواره تئاتر شهر ارائه دادم. این نمایش قصه یک آپارتمان قدیمی در تهران است که با ورود دو نفر به خانه هم آدمهای خانه و هم شکل ظاهری آپارتمان دستخوش تغییر میشود و ..
شاهعلی ضمن اعلام این نکته که به حضور در جشنواره تئاتر شهر بسنده نمیکند، گفت: هر نمایش تنها زمانی پرونده آن بسته میشود که اجرای عمومی خود را برگزار کند. به همین دلیل بهشدت پیگیر پیدا کردن مکان مناسبی برای اجرای عمومی نمایش «آپآرتمان» هستم. متاسفانه در دوران امروز اغلب سالنها بهصورت خصوصی اداره میشوند و درنتیجه پر کردن سالن و تامین کردن کف فروشی که سالن در نظر دارد، کار بسیار دشواری است. به همین دلیل بهدنبال اجرای نمایشم در سالنی دولتی هستم. با چند سالن هم صحبت کردهام. منتظر هستم ببینم در جشنواره تئتر شهر چه اتفاقهایی برای نمایش میافتد و بر اساس آن، برای اجرای عمومی نمایش اقدام کنم.
این کارگردان تئاتر ضمن اعلام این نکته که در چهار دوره از شش دورهای که جشنواره تئاتر شهر برگزار شده، حضور داشته است، گفت: جشنواره تئاتر شهر جشنواره خوبی است اما چون به اجرای آثار تازهتولید اختصاص دارد، بهتر است مسئولان برگزاری جشنواره بهفکر تامین شرایط مناسبی برای اجرای عمومی نمایشهای حاضر در این جشنواره هم باشند. متاسفانه آثاری که برای حضور در این جشنواره انتخاب میشوند، بعد از یک یا دو اجرا در قالب جشنواره، بهدست فراموشی سپرده میشوند. بهعنوانمثال از میان چهار نمایشی که در قالب جشنواره تئاتر شهر اجرا کردهام، تنها یک نمایش به اجرای عمومی رسیده است! حتی میتوان همچون جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از میان آثاری که در طول سال اجرا شدهاند، انتخاب آثار خود را انجام دهد
وی در ادامه افزود: مشکل دیگری که در تمام جشنوارههای ایران وجود دارد این است که ابتدا یک گروه بهعنوان بازخوان متون را میخوانند، پس از انتخاب آنها، پنج بازبین با تفکراتی متفاوت، آثار را بازبینی میکنند. در زمان جشنواره باز به داورانی برمیخوریم که در اغلب مواقع اصلا دیدگاههای یکسانی با بازبینها و هیات انتخاب متون ندارند! این مساله سبب سردرگمی گروهها میشود. بهتر است از میان اعضای هیات انتخاب حجداقل یک نفر در جمع هیات بازبینی و همچنین هیات داوران حضور داشته باشد تا بتواند از انتخاب خود دفاع کند.
کارگردان «آپارتمان» در ادامه گروه اجرایی نمایش «آپارتمان» را معرفی کرد: «آپارتمان» کاری از گروه تئاتر «ردپا» است. نمایشنامه این اثر را سپیده قربانی نوشته است. کارگردانی نمایش بر عهده من است. محمدرضا ایمانیان، غزل میرزایی، فائقه شلالوند، سهیل بابایی، مهناز مهدیزاده و خودم گروه بازیگران «آپارتمان» را تشکیل میدهیم.
این نمایش روز یکشنبه 3 دی در سالن استاد کشاورز دو اجرا در نوبتهای 17.30 و 19.30 انجام می دهد.