در نشست بررسی تصویرگری شهری مطرح شد؛
نقاشیهای دیواری شاید از استرس مردم تهران بکاهد
مهدی قدیانلو گفت: با توجه به مشکلات اساسی طراحی شهری در تهران و نابهسامانی فضای شهری و بلاتکلیفی بناها، مسائل جاری فرهنگی، اجتماعی و بهداشت روان هنر شهری به ویژه دیوارنگاری میتواند نقش مهمی در تلطیف این نابه سامانی داشته باشد.
به گزارش ایلنا، اردشیر میرمنگره در نشست بررسی تصویرگری شهری گفت: نشست پژوهشی «تصویرگری درفضای شهری» از سری نشستهای هفته تصویرگری با حضور سیدمجتبی موسوی معاون سازمان زیباسازی تهران، اردشیر میرمنگره رئیس اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، امیر سقراطی، منتقد هنری و مهدی قدیانلو هنرمند نقاش در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
رئیس اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این نشست گفت: همزمان با هفته تصویرگری برای نخستین بار شاهد برپایی نمایشگاه تصویرگران شهر هستیم. در این نمایشگاه ۹۶ عکس از نقاشی دیواری ۵۲ هنرمند تصویرگر که در فضای شهری تهران اجرا شده اند در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است و چون این آثار در سطح شهر پراکنده هستند و تاکنون عملکرد تصویرگران در فضای شهری نقد و بررسی نشده است، برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی است که تا آثار تصویرگران در سطح شهرنقد و بررسی شود.
او افزود: برای برپای نمایشگاه تصویرگران شهر به آثار هنرمندانی توجه داشتهایم که عضو انجمن تصویرگران هستند و این آثار در فاصله سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ خلق شدهاند و بخشی از این آثار روی دیوارهای بیرونی مدارس و بخشی دیگر نیز در سایر نقاط شهر اجرا شدهاند.
میرمنگره ادامه داد: وقتی قرار است که از آثار هنرمندان در فضای شهری استفاده کنیم باید این آثار ضمن اینکه به زیبایی شهر اضافه میکنند، درست جانمایی شوند و از نظر بصری و مفهومی نیز با منطقهای که در آن جانمایی یا اجرا میشوند نیز همخوانی داشته باشند.
او افزود: اکران آثارهنرمندان تصویرگر را میتوان به عنوان یکی از ظرفیتهای جدید این هنر و میانگینی از به کارگیری هم زمان فرم و محتوا در فضای شهری دانست. از آنجا که فضای عمومی شهر مجال مواجهه و مطابقت متن و تصویر را به شهروندان در حال حرکت نمیدهد هنرمندان این رشته برای اکران اثارشان در سطح شهر به نوعی به تصویرسازی فارغ از متن روی میآورند.
به گفته میرمنگره در نقاشیهایی که روی دیوارهای شهر اجرا میشوند، فرم و محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه یکی از این ویژگیها بر دیگری غلبه پیدا میکند. به نظر میآید اجرای آثار تصویرگران در فضای شهری یکی از ظرفیتهای جدید این رشته هنری است که در این آثار فرم و محتوا هر دو همزمان تلاش میکنند که مخاطب با اثر ارتباط خوشایندی برقرار کند.
مهدی قدیانلو در نشست بررسی تصویرگری شهری گفت: سالهاست که بخشی از فعالیت هنریام را در آمریکا متمرکز کردهام و در بررسیهایم متوجه شدهام که میزان بودجهای که برای هنر شهری مثلا در فیلادلفیا اختصاص دادهاند خیلی کمتر است از بودجهای است که در ایران برای هنر شهری در نظر گرفته اند و با یک مقایسه کوچک متوجه میشویم هنر شهری برای کشور ما موضع مهم و قابل اعتنایی است.
او افزود: در ۱۲ سال اخیر که هنر شهری مورد توجه مدیران شهر تهران قرار گرفته است این رشته هنری با فراز و فرود بسیاری مواجه بوده است وبه نظر من با گذشت بیش از یک دهه امروز فرصت مغتنمی است که روند شکلگیری و خلق ارائه آثار هنر شهری در سطح شهر تهران را بررسی کنیم تا به آسیبشناسی درستی در این حوزه دست یابیم.
این هنرمند که از او به عنوان یکی از پرکارترین هنرمندان شهری نیز یاد میشود؛ ادامه داد: با توجه به مشکلات اساسی طراحی شهری در تهران و نابسامانی فضای شهری و بلاتکلیفی بناها، مسائل جاری فرهنگی، اجتماعی و بهداشت روان هنر شهری به ویژه دیوار نگاری میتواند نقش مهمی در تلطیف این نابسامانی داشته باشد. البته هنر شهری برای تهران نقش موقتی را بازی میکند و برای بهبود چهره این شهر باید کار اساسی کرد.
قدیانلو ادامه داد: من سال های پیش وقتی میخواستم یک نقاشی را در فضای عمومی اجرا کنم به نظرات اطرافیانم مادرم، خانواده و دوستانم توجه می کردم اما چند سالی است که با دخترم در فضای شهری رفت و آمد میکنم و توجه او را به بناها و تصاویری که در سطح شهر نصب یا اجرا شده، میبینم متوجه شدم که برای خلق و اجرای هر اثر در فضای شهری باید قشر وسیعیتری از مخاطبان توجه کنم.
سیدمجتبی موسوی، معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نشست بررسی تصویرسازی در فضای شهری گفت: استفاده از نقاشی در فضای شهری فراز و فرود متعددی را پشت سر گذاشته است و برخی از مدیران برای پاسخگویی به معضلات بصری شهر تهران تصمیم گرفتند که از هنر برای بهبود این وضیعت کمک بگیرند.
او افزود: البته تهران بافتهای فرسوده بسیاری دارد و با نقاشی دیواری مشکلات این شهر برطرف نمیشود اما ما در سازمان زیباسازی با کمک نقاشی دیواری تلاش میکنیم بخشی از این مشکلات بصری را در کوتاه مدت درست کنیم تا در کوتاه مدت روی روحیه شهروندان تاثیر بگذاریم و از میزان استرس آنها بکاهیم.
موسوی ادامه داد: البته در هنر شهری باید به این نکته توجه کنیم که چهره شهر را با رنگ لعابی که با آن میزنیم مخدوش نکنیم. اثری که در گالری در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد، با اثری که در فضای شهری قرار است اجرا شود تفاوت فاحشی دارد وقتی قرار است اثری در سطح شهر اجرا شود باید قابلیتی داشته باشد که حداقل بخشی از نیاز بصری سنین مختلف را تامین کند.
او با اشاره به پیشینه نقاشی دیواری در سطح شهر تهران گفت: تصویرسازی نیز در ۶ سال گذشته به فضای شهری راه پیدا کرده است و امیدوارم آثاری که توسط تصویرگران در سطح شهر تهران اجرا شده، با اقبال شهروندان روبرو شده باشد.
امیر سقراطی در نشست بررسی تصویرگری شهری گفت: برای ارتقا وضیعت هنر شهری باید هنرمندان این رشته تجربیات خود را با هم در میان بگذارند و باید شرایطی را فراهم کنیم که آثاری تصویرگرانی که در شهر اجرا میشوند قابلیت این را داشته باشند که در نمای بزرگتر از کتاب قابلیت تاثیرگذاری داشته باشند.
او افزود: در بازخوانی تاریخ هنر ایران همواره به تصویرگران اجحاف شده است و در کتابهای تاریخ هنری که تاکنون نوشته شده است نامی از تاثیران این عرصه نیز برده نشده است. به نظر من کار تصویرگران زمانی که میخواهند در فضای شهر کار کنند دشوارتر است چون نوع شخصیتسازی برای کتاب با شخصیتسازی برای خلق نقاشی دیواری متفاوت است و برای اجرا یک تصویرسازی در سطح شهر باید به موارد متعددی توجه کرد.
این منتقد هنری در بخش پایانی سخنانش به ضرورت بررسی آثار تصویرگری که در سطح شهر در ۶ سال اخیر در سطح شهر تهران اجرا شدهاند، تاکید کرد.
قدیانلو در ادامه بخشی از تجربیات خود را برای خلق آثاری که در شهری را با مخاطبانش درمیان گذاشت.