آثار معماران ایرانی در یک نمایشگاه
گالری شیرین میزبان نمایشگاه گروهی با عنوان خط معمار با حضور پیشکستوان معماری ایران است.
به گزارش ایلنا، گالری شیرین میزبان نمایشگاه گروهی با عنوان خط معمار با حضور پیشکستوان معماری ایران است. در این نمایشگاه به صورت اجمالی آثاری از هنرمندان معمار ایران به نمایش گذاشته میشود.
آثاری از پل ابکار، کریم طاهرزاده بهزاد، هوشنگ سیحون، آندره گدار، نیکولای مارکوف، هادی میرمیران، وارطان هوانسیان، علی اکبر صارمی و آثاری از فرامرز شریفی، بهروز بیات، ایرج کلانتری، جواد بنکدار، امیر انوشفر، هوشنگ علوی، بهزاد اتابکی، پانته آ اسلامی، مهرداد ایروانیان، کامران حیرتی، پویا خزائلی، انسیه خمسه، کوروش رفیعی، سعید ساداتنیا، بیژن شافعی، علیرضا شرافتی، امیرحسین طاهری، پرشیا قره گوزلو، آرش مظفری، آرش نصیری، حمید میرمیران وبهارک کشانی در این نمایشگاه حضور دارند.
از اولین بازنماییهای شهر نیپور که از نقش برجستههای آشوری به دست آمده است و قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد میرسد و کاربردهای مکان را با دقتی معمارانه از فضا و درک و توصیف نقش مکان در زیست جهان مطرح کرده است تا ایدئوگرامها و طرحهای لئوناردو داوینچی برای بیان بناها و فضاهای شهری، ادوات جنگی، مجسمهها و دستگاههای پرواز تا بروز ایدههای لوکوربوزیه در قالب دیاگرامهایی که مانیفستهای فکریاش را در دورهای متفاوت فعالیتاش آشکار میکند و یا طرحها و اتودهایی که در اواخر عمر ترسیم کرد و نشانگر گرایشهای تندیس گونهاش نه بهعنوان فقط یک معمار و شهرساز بلکه یک نقاش، مجسمهساز و شاعر با حساسیت فوقالعاده است، همگی بیانگر طیفهایی از ذهنیات، کشف و درک فضا و انتقال آن به دست و در انتها بروزش توسط ترسیمها و مدلهای حجمی است. در منظری دیگر این ادراک از خلق فضا در قالب ترسیمها و اتودهای حجمی به معمار و دستیاران طراحی در مراحل پیشروی طرح و روند تکامل آن نیز یاری میرساند.
فضای آموزشی معماری ایران در سالهای اولیه تأسیس دانشکده هنرهای زیبای تهران و تحت تأثیر مدرسه هنرهای زیبای پاریس( بوزار) از همین روند خلق مکان و فضا بهره برد و دانشجویان قدیم و اساتید بعدی، بر این نحوه تولید و بازنمایی معماری پافشاری کردند تا به امروز که این فضای آموزشی در دورهای از التفاط شیوههای متفاوت به سر میبرد و استفاده گسترده از نرم افزارها، به شیوهای دیگر از تولید فکر، فضا و بازنمایی مشغول است، هرچند، همچنان طرحها و تفکرات اولیه معماران و اتودهای آنان از دیگر فضاهای معماری و شهر، بخشی انکارناپذیر از روند طراحی است.
نمایشگاه حاضر تلاشی است بر گردآوری این ترسیمات و ماکتها از معماران دوره تحول ایران، ازهمان نقطهای که وارطان هاوانسیان نوشت: «یکسره باید مدرن بود» تا شیوههای متفاوت فکری حاکم بر فضای معماری معاصر ایران، تا به امروز.