کنسرتِ آموزشی حسین بهروزینیا در شیراز برگزار شد؛
چه کسی صلاحیتِ دادنِ مجوز به امثال حسین علیزاده را دارد
اجرای برنامههای موسیقی در خارج از تهران همچنان با مشکلات جدی روبروست. این اتفاق این بار دامن حسین بهروزینیا را به دلیل عدم اجازه برگزاری یک"اجرای آموزشی" ازسوی مسئولان ارشاد شیراز گرفته است.
حسین بهروزینیا اجازه نیافت تا اجرای آموزشی خود را در شیراز برگزار کند. وی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: قرار بود یک اجرای آموزشی به همراه هنرجویان شیرازی در این شهر برگزار کنیم و همانطور که میدانید اجراهای آموزشی مجوز نیاز ندارند اما متاسفانه به ما اجازه برگزاری این اجرا را ندادند. پس از اینکه این ماجرا رسانهای شد از اداره ارشاد شیراز به من جوابیهای دادند که در آن قید شده بود اینطور نیست که ما دلیل عدم صدور مجوز اجرا را عنوان نکنیم؛ دلیل ما این بوده که به احترام ماه مبارک رمضان شما این برنامه را برگزار نکنید.
این آهنگساز و نوازنده عود در ادامه افزود: بعد از این جوابیه نیز مدیرکل اداره ارشاد شیراز با من تماس گرفت که به ایشان گفتم ما روز جمعه 5 خرداد اجرا داریم و ماه رمضان روز شنبه 6 خرداد شروع میشود و این دلیل شما پذیرفتنی نیست. ضمن اینکه در هیچ جا نیامده که اجرای موسیقی در ماه مبارک رمضان حرام است. بعد به ایشان گفتم خب ایرادی ندارد اجازه بدهید ما روز پنجشنبه 4 خرداد این اجرا را که به هنرجویان شیرازی و خانوادههایشان اختصاص دارد، برگزار کنیم که ایشان گفتند پنجشنبه شب هم نمیشود چون "شب جمعه" است. این توجیهات واقعا برای خود من بسیار عجیب است.
وی همچنین عنوان کرد: من مدتی پیش طی دو روز کلاسهایی را برای عودنوازان شیرازی برگزار کردم. سپس گروهی از عودنوازان توسط یکی از شاگردانم در شیراز تشکیل شد که برخی از قطعات من را تمرین کردهاند و قرار بود این قطعات تا زمانی که در این شهر هستم؛ اجرا شوند. تمام قطعات این اجرا از میان آثاری که در آلبومهایم با مجوز منتشر شدهاند، انتخاب شده بودند.
حسین بهروزینیا گفت: این اجرا میتوانست برای این دوستان تجربه خوبی باشد و رفتن روی صحنه را لمس کنند. قرار بود خانوادههای این هنرجویان نیز بیننده اجراها باشند و تمامی برنامه، صرفا یک اجرای آموزشی محسوب میشد. در واقع این برنامه اصلا بلیتفروشی نداشت و قرار بود هنرجویانی که مدتهاست کار میکنند در یک سالن با گنجایش حدود 200 نفر و در حضور خانوادههایشان روی صحنه بروند؛ اما متاسفانه این فرصت و امکان اندک نیز توسط مسئولان از این هنرجویان و خانوادههایشان دریغ شد.
این موسیقیدان افزود: در گروهی که قرار بود اجرای آموزشی داشته باشیم 9 نفر از همین هنرجویان به همراه خود من حضور داشتیم و میخواستیم قطعات مجوزدار را اجرا کنیم. این اجرای آموزشی حتی خواننده هم نداشته است و من نمیدانم واقعا به چه دلیلی اجازه اجرا به ما ندادند.
وی همچنین عنوان کرد: هیچ جای دنیا چیزی به عنوان ممیزی و گرفتن مجوز اجرا وجود ندارد؛ حداقل من بعد از 40 سال فعالیت در زمینه موسیقی و برگزاری کنسرتهای مختلف در بسیاری از کشورها، هرگز با مسئلهای به اسم مجوز اجرا برخورد نکردهام. من نمیدانم چرا تلاش میشود اینقدر بحث موسیقی را با ماجراهای مختلفی مانند مجوز حساس کنند اما اعتقاد دارم اگر هم از نظر ساختاری نیاز است مجوزی اخذ شود کسانی که کارنامه مشخصی دارند و سالها در این عرصه فعالیت کردهاند، باید از این امر مستثنی شوند.
بهروزینیا افزود: واقعا این سئوال جدی را دارم که چه کسی صلاحیت دارد به امثال آقای حسین علیزاده مجوز اجرا بدهد؟ آقای عیزاده در دانشگاهی در کانادا سخنرانی میکرد و میگفت یعنی شما میگویید سی و سه پل وجود نداشته باشد و برای بودنش حتما باید از شما مجوز بگیرد. امثال آقای علیزاده خودشان مجوز "درستی و غلطی" یک کار هستند آنوقت چه کسی باید برای آنها تصمیم بگیرد که مجوز اجرا دریافت کنند یا نه؟
آهنگساز گفت: چرا باید بعد از 40 سال فعالیت در عرصه موسیقی، یک آقایی به من بگوید من به شما مجوز میدهم که امشب در فلان سالن ساز بزنید یا ساز نزنید؟ این اتفاق برای یک کشور مایه سرافکندگی است. این برای هنرمند توهین بزرگی است. درست مانند این است که به یک دندانپزشک بگویند با اینکه کار شما تایید شده اما هر وقت خواستید دندانکسی را بکشید باید بیاید از ما مجوز بگیرد. این روال واقعا صحیح و درست نیست. اگر در این 40 سال آلبومها و کارهای من را تایید کردهاید؛ بگذارید کارمان را انجام بدهیم؛ اگر مشکل داشتم آن وقت بیایید جلوی کارم را بگیرید. این مسئله باید برای تمام همصنفان من حل شود.
وی درباره سطح هنرجویان عودنوازی در شیراز گفت: مانند سایر کشورهایی که از نزدیک دیدهام هنرجویان شیرازی نیز در تمام سطوح فعالیت میکنند. در شیراز هم هنرجویانی در سطوح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته فعالیت دارند. ما نیز از این هنرجویان در سطح خودشان آموزشهایی را به آنها ارائه کرهایم. امروز به نسبت دوره هنرجویی خود من تفاوتهای بسیاری دارد و میتوانم بگویم هم در تهران و هم در سایر شهرستانهای ایران واقعا علاقمندان بسیار بیشتر شدهاند و شوق و اشتیاق زیادی در میان مردم برای یادگیری موسیقی وجود دارد.
این نوازنده عود همچنین عنوان کرد: طی دو روزی که در شیراز کلاس داشتم حدود 25 نوازندهعود به صورت فردی نزد من آمدند و برای هر کدام نیم ساعت تعیین شده بود تا نکاتی را در مورد نوازندگیشان با هم بررسی کنیم. بعضی از این دوستان خیلی حرفهای هستند و هر کدام نیز اطلاعات متناسب با سطح خودشان را دریافت کردند.