در نشست خبری جشنواره فیلم ۱۰۰ مطرح شد؛
بسیاری از بیاخلاقیهای جامعه از طریق سینما قابل حل است
نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای دوشنبه 2 اسفند در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش ایلنا، علی قربانی دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای معتقد است: جشنواره فیلم های 100 در سه بازه زمانی به ترکیب و انسجام درست دست یافته است. اول مرحله ایجاد که حوزه هنری کرج این جشنواره را پایه گذاری کرد و دوم مرحله تثبیت که حوزه هنری تهران با شکل منظم و دقیق از برگزاری به نهادینه شدن آن کمک کرد و جشنواره از اعتبار خاصی برخوردار شد و تثبیت شد و سوم مرحله ترویج و تولید که در سال های گذشته تلاش شده تا فیلم ها هرچه بیشتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد و ارتباط بین مخاطبان و تولیدکنندگان با پیام های اخلاقی بیشتر شکل بگیرد.
علی قربانی دبیر جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای با تشکر از اصحاب رسانه به خاطر اشاعه پیام های اخلاقی که هدف برگزاری این جشنواره است گفت: برای ترویج و تولید فیلم های 100 ثانیه ای به سراغ تولید کنندگان رفتیم و دستشان را در دستان سرمایه گذاران گذاشتیم و به نوعی دستگاههای اقتصادی را وارد عرصه تولید فیلم های 100 ثانیه ای کردیم که با تم اخلاق فیلم بسازند.
دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 ثانیه ای گفت: با شبکه های تلویزیون و تلویزیون شهری و مترو برای هر چه بیشتر دیده شدن این فیلم ها ارتباط گرفتیم تا پیام اخلاقی فیلم ها انتقال پیدا کند. هر چقدر دراین مسیر پیش می رفتیم موفق تر بودیم.
وی با اشاره به اینکه چند سالی که در این جشنواره حضور دارم از دوستان خواهش کردم این جشنواره از نگاه دولتی دیده نشود گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که نیازمند اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اخلاق مداری در جامعه هستیم. متاسفانه در حال حاضر برخی قسمت های جامعه ما از بی اخلاقی رنج می برد. بی اخلاقی در آپارتمان نشینی، بی اخلاقی در رانندگی، برخی مناسبات روزمره و... وظیفه ماست روی اخلاق جامعه کار کنیم. همه باید کمک کنیم تا پرچم جشنواره بالا باشد و موثرترین عامل های اخلاقی را به مردممان گوشزد کینم.
قربانی با بیان اینکه سینمای اخلاق سینمای تذکر است و باید روی مخاطب تاثیر بگذار گفت: معمولا رسم نشست ها این است که دبیران از موفقیت های خود صحبت می کنند ولی من دوست دارم در این نشست از موفقیت هایی که برایمان حاصل نشد صحبت کنم. متاسفانه علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته من نتوانستم به عده ای از دستگاهها بفهمانم که مشکل بی اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می شود و خصوصا، سینمای کوتاه و یا 100 ثانیه ای تاثیر خوبی در اشاعه فرهنگ اخلاق دارد . نتوانستم تعدادی از دستگاهها را مجاب کنیم که در کنار جشنواره قرار بگیرند تا جشنواره بیشتر پا بگیرد و در عرصه تولید موفق تر ظاهر شود. چرا که هر چه ارتباط بین فیلمساز و پیامش با مخاطب بیشتر باشد جشنواره موفق تر خواهد بود.
دبیر جشنواره به صحبت هایش افزود: البته باید گفت که پارسال یکسری از دستگاهها همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر از فردای اختتامیه دوره دهم به کمک ما آمدند و اعلام کردند که از جشنواره حمایت می کنند و ما این حمایتشان را قدر می نهیم.
وی با اشاره به اینکه فیلم های 100 ثانیه ای تولید ارزانی نیستند گفت: به این نکته باید دقت کرد که فیلم های 100 ثانیه ای تمام مولفه های یک فیلم بلند را داراست و نباید به فیلم های صد ثانیه ای به عنوان فیلم های غیر حرفه ای و موبایلی نگاه کرد.
وی با بیان اینکه تولید یک فیلم 100 ثانیه ای هزینه ای بالغ بر دوازده میلیون خواهد داشت ادامه داد: تعدادی نهادها واقعا از این جشنواره حمایت کردند اما توقع ما بیشتر از این است. دستگاههایی نظیر راهنمایی رانندگی، بهزیستی ، محیط زیست یا فدراسیون فوتبال که هر کدام آنها می توانستند از طریق حمایت در تولید از این جشنواره حمایت کنند تا به واسطه ساخت فیلم ها پیام های اخلاقی دستگاهشان به مردم انتقال پیدا کند با ما همکاری نکردند.
قربانی به مثالی اشاره کرد: در مسابقات فوتبال که هزینه های بالا برای بازیکنان آن می شود بی اخلاقی های می بینیم که بازیکنان تیم ها با کنترل خشم خود جلوی بسیاری از بی اخلاقی ها را می توانند بگیرند . در فیلم های 100 ثانیه ای ما آموزش کنترل خشم را به مخاطب و مردم می توانیم ارائه دهیم که متاسفانه این دستگاهها به کمک ما و تولید این نوع آثار نیامدند.
قربانی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: بسیاری از جشنواره ها در سالهای گذشته برای شو فرهنگی با عناوین 180 ثانیه ای، 160 ثانیه ای یا 120 ثانیه ای آغاز به کار کردند اما نتوانستند ادامه حیات داشته باشند. اما این جشنواره با توان و قدرت در این سالها برگزار می شود.
قربانی با اشاره به اینکه این جشنواره در استانهای کردستان ، خراسان رضوی و البرز همزمان برگزار می شود گفت: موضوع قاچاق کالا و تولید ایرانی جزو دغدغه های جشنواره بود و همچنین باید بگوییم که خیلی از دستگاهها برای ترویج نام خود از ما خواستند که در کنار جشنواره باشند اما ما قبول نکردیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که جشنواره فیلم 100 چه میزان از فیلم ها در جهت تولید حمایت می کند گفت: جشنواره فیلم 100 به خودی خود تولید کننده نیست اما شرایطی را فراهم می کند که تولید این نوع فیلم ها شکل بگیرد و بوجود بیاید. در واقع دست تولید کنندگان را در دست سرمایه گذاران قرار می دهد. همچنین سه مرکز «تولید انیمیشن»، «باشگاه فیلم سوره» و «مرکز مستند سوره» هم در این زمینه فعالیت می کنند ضمن اینکه امسال از «باشگاه فیلم سوره» 16 فیلم به جشنواره 100 ثانیه ای ارسال شده که در بخش رقابتی و جنبی به نمایش در میآید.
قربانی به صحبت هایش افزود: بخش«نمایش ویژه» جشنوارههای بینالمللی 100 با هدف تعامل با دیگر جشنوارههای دنیا و در راستای گسترش «نگاه سینمای اخلاق» همزمان با جشنواره فیلم ۱۰۰ اسفندماه سالجاری در تهران برگزار میگردد.
یزدان عشیری طی سخنانی گفت: این جشنواره با برخورداری از دبیرخانه دائمی به صورت منظم و با استمرار برگزار می شود و جزو جشنواره های جریان ساز برای هنرجویان با محوریت شعار «سینمای اخلاق» است.
وی ادامه داد: این شعار در سه بخش اخلاق و سبک زندگی، اخلاق و فرهنگ کار، اخلاق و اقتصاد ملی طراحی شده و به جرات می توانیم بگوییم از جشنواره های منحصربه فرد در میان جشنواره های رنگارنگ سینمای ایران است.