مسعود سلامی:
سیاه و سفیدی «خفهگی» ناشی از جهانبینی جیرانی بود
مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری) درباره سیاه و سفید بودن فیلم «خفهگی» فریدون جیرانی گفت: وقتی اسم فیلم خفهگی است و فضای خارجی و بیرونی نداریم من و آقای جیرانی به این نتیجه رسیدیم که سیاه و سفید بودن به جهانبینی آقای جیرانی در فیلم کمک میکند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلامی که با سه فیلم از سه کارگردان پوران درخشنده، سعید سهیلی و فریدون جیرانی در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور دارد؛ از تجربه متفاوت فیلمبرداری این فیلمها گفت.
سلامی با بیان اینکه «اعتقادم بر این است که هر فیلمنامهای خودش میگوید باید با آن چه کار کنی» گفت: خود فیلمنامه خفهگی درمورد رنگ با من حرف میزد.
مدیر فیلمبرداری «خفهگی» با اشاره به اینکه در هر سه فیلم رنگهای مختلفی کار شده است، گفت: وقتی اسم فیلم خفهگی است و فضای خارجی و بیرونی نداریم احساس کردم سیاه و سفید بودن خیلی میتواند کمک کند و این پیشنهادی بود که من و آقای جیرانی هر دو باهم به آن رسیدیم و خیلی جالب بود که تنها چیزی که خیلی رویش توافق داشتیم همین سیاه و سفید بودن فیلم بود.
سلامی درباره سیاه و سفید گرفتن در سینما گفت: من خودم قبلا فیلم «آنجا»ی رضا کاهانی را سیاه و سفید گرفتم اما متاسفانه فیلم توقیف شده است. خیلی فیلمها هست که ابتدا آن را عادی میگیرند و بعدا رنگاش را کم میکنند اما اگر الان این فیلم جواب داده برای این است که از اول تکلیفمان برای سیاه و سفید گرفتن معلوم بود.
او ادامه داد: میدانستیم قرار است همهچیز از رنگ دیوارها تا طراحی صحنه و لباس و گریم و حتی عکسهای صحنه و پشت صحنه بر مبنای سیاه و سفید باشد. این تکلیف وقتی مشخص باشد خیلی کمک میکند به اینکه فضا و جهان فیلم دربیاید.
سلامی با بیان اینکه از تکنیکهای عجیب و غریبی در «خفهگی» استفاده نکرده است، گفت: سعی کردم از هدرومهای زیادتر و باز استفاده کنم. به لحاظ روانشناسی لنز هم سعی کردم بیشتر از لنزهای واید استفاده کنم. شاید کمتر در این جشنواه ببینید که فیلمی را به صورت کلوزآپ با لنز 18 واید بگیرند. به لحاظ روانشناسی با آقای جیرانی خیلی سعی کردیم کاری کنیم که فیلمنامه، تاثیری که باید را بگذارد و در فضای تیمارستان فیلم این کار خیلی بیشتر اتفاق افتاد.
مدیر فیلمبرداری «زیر سقف دودی» و «گشت ارشاد» این دو کار را دارای دو فضای مختلف خواند و گفت: کار خانم درخشنده یک ملودرام خانوادگی با فضای کاملا سرد است و برعکس کار آقای سهیلی مثل «گشت ارشاد یک» فضایی کاملا گرم دارد که قرار است یک کمدی هم در آن اتفاق بیفتد؛ در گشت ارشاد سعی کردم فضا را به سمت رنگ ببرم و برعکس در کار خانم درخشنده فضا را سردتر گرفتم.
سلامی با بیان اینکه «دوست دارم فیلمهایم با هم متفاوت باشد و سعیام را میکنم» گفت: این تفاوت همانقدر که برای بازیگر از فیلمنامه اتفاق میافتد برای من هم از فیلمنامه است. خود فیلمنامه میگوید باید چکار کنی. مثلا وقتی فیلمنامه خانم درخشنده را خواندم فهمیدم فضا سرد است و فیلمنامه این سردی را نشان میداد.
او ادامه داد: فیلم دیگری هم داشتم به اسم «زرد» کار مصطفی تقیزاده که نمیدانم چرا در جشنواره حضور نداشت؛ آن کار کاملا تینیجری است و رنگ متفاوتی دارد. تمام سعیام این است که با کادربندی، اسکوپ کردن یا نکردن بتوانم تفاوتهای زبانی و جهان آن فیلمساز را بسازم.