همایون اسعدیان مطرح کرد؛
قتل میدان کاج و مصاحبه با یک دلال؛ ایده «یک روز بهخصوص»/ پنبه فیلمها را در هفت میزنند
کارگردان فیلم «یک روز بهخصوص» نقدی به کارشناس برنامههفت داشت و ایده فیلماش را برگرفته از قتل فجیع میدانکاج و مصاحبه روزنامهای با یک دلال عضو دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم سینمایی «یک روز به خصوص» به نویسندگی و کارگردانی همایون اسعدیان با حضور او، مصطفی زمانی، افسانه کمالی، شیرین آقارضا کاشی و محمدرضا مالکی (بازیگران) و مازیار میری مجری طرح و تدوینگر فیلم و جمعی دیگر از عوامل عصر امروز (17 بهمن) در کاخ جشنواره برگزار شد.
همایون اسعدیان ابتدای این نشست با اشاره به خلوت بودن جلسه پرسش و پاسخ گفت: سعی میکنم به خودم بگویم اگر بعضیها به نشستخبری نیامدند به خاطر بازی پرسپولیس-تراکتورسازی بود! خودم هم داشتم بازی را دنبال میکردم که خوشبختانه 3 بر صفر بردیم!
اسعدیان با تشکر از عوامل بهویژه مازیار میری به عنوان مجری طرح و تدوینگر، گفت: تمام لوکیشنهای فیلم غیرواقعی و ساختگی است چون نمیتوانستیم در بیمارستان واقعی تصویر بگیریم و تمام صحنهها را ساختیم.
مازیار میری(مجری طرح و تدوینگر) نیز گفت: بهشدت کنار اسعدیان بودن برای من درس است؛ منِ ناآرام را همایون آرام میکند.
شباهتهای فیلم من و مازیار میری اتفاقی است
همایون اسعدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر شباهتهای فیلم «یک روز بهخصوص» با «سارا و آیدا» که دو کارگردان آن به عنوان مجری طرح فیلم یکدیگر حضور دارند، گفت: من پارسال«یک روز به خصوص» را درست همین ایام فیلمبرداری کردم و آن موقع اصلا حرفی از فیلم «سارا و آیدا»ی مازیار میری مطرح نبود.
اسعدیان با بیان اینکه قبول دارم شباهتهایی در مفهوم هر دو فیلم وجود دارد، ادامه داد: زمینه واقعگرایانه در هر دو فیلم وجود دارد اما مشابهتها مانند بازیگران مشترک، با برنامهریزی قبلی نبود. تا جایی که بتوانم زیرآب فیلم مازیار میری را به نفع فیلم خودم خواهم زد!
روزنامه فرهیختگان لوکیشن تحریریه بود
کامیاب امین عشایری(طراح صحنه و لباس) نیز در پاسخ به انتقادی مبنی بر بازسازی فضای دفتر روزنامه و اینکه شباهت زیادی با دفاتر واقعی روزنامه ندارد، گفت: تنها لوکیشنی که آماده بود و تنها خیلی مختصر در آن دست بردیم همان دفتر روزنامه بود.
امین عشایری ادامه داد: از دفتر روزنامه فرهیختگان بدون تغییر خاصی استفاده کردیم تا فضای دفتر و تحریریه روزنامه را بدون صحنهآرایی داشته باشیم.
ایده فیلم از قتل میدان کاج و مصاحبه با یک دلال آمد
اسعدیان با اشاره به ایده این فیلم گفت: ایده اصلی فیلم حدود چهار سال پیش با اتفاق میدان کاج و قتل فجیع آن به ذهنم رسید که در آن همه مشغول فیلم و سلفی گرفتن بودند؛ این سوال برای من پیش آمد که مسئولیت اجتماعی ما کجاست؟ درست است قانون و پلیس وظیفه اصلی را دارد اما وقتی پلیس نیست، ما چه کارهایم؟
این فیلمنامهنویس و کارگردان ادامه داد: این مساله مدتی دغدغه ذهنیام شده بود تا اینکه یک روز در روزنامه شرق مصاحبه جذابی با یک دلال اعضای بدن خواندم. حتی ایده کلیهفروش فیلم را هم از همان مصاحبه گرفتم و بعد مسئولیت اجتماعی را با مساله پیوند قلب آمیختم تا طرح داستان درآمد.
اسعدیان در پاسخ به این سوال که آیا مساله دخالت دلالان در پیوند اعضای حیاتی چقدر حقیقت دارد، گفت: نمیخواهم اثبات کنم این مساله وجود دارد یا ندارد. من میخواستم موقعیتی را خلق کنم که تماشاگر از خودش بپرسد اگر من جای این شخصیت بودم چه کار میکردم؟ اینکه چه نتیجهای بگیرد مهم نیست؛ مهم ایجاد این موقعیت برای تماشاگر بود.
موقعیتی که از آدمهای خوب، دشمن میسازد
کارگردان «یک روز به خصوص» خاطرنشان کرد: از نظر من روزنامهنگار فردی آرمانگراست که میخواهد با روشنگری به یک جامعه سالم برسد. این روزنامهنگار در موقعیتی قرار میگیرد که بین عمل اخلاقی و غیراخلاقی درگیر میشود.
اسعدیان ادامه داد: در چنین موقعیتی آدمهایی که همگی خوب هستند در شرایطی قرار میگیرند که دشمن همدیگر میشوند و این موقعیت و خلق آن برای من جذاب بود؛ موقعیتی که در آن به صورت مداوم در حال سقوط هستیم.
این کارگردان و فیلمنامهنویس با اشاره به اینکه تخیل هم در این فیلم دخالت داشت، گفت: بخشی از سینما پژوهش است و بخشی تخیل که در «یک روز به خصوص» هم هر دوی این موارد دخالت داشت.
اسعدیان با بیان اینکه مساله اصلی او در این فیلم موقعیت داستان و چالش انتخاب است، گفت: نمیخواستم یک فیلم پلیسی معمایی بسازم تا ببینم سرنخ فروش اعضای بدن و دلالی آن به کجا میرسد.
انتخاب دو بازیگر فیلم براساس فراخوان بود
کارگردان «یک روز به خصوص» با اشاره به انتخاب دو بازیگر فیلم (افسانه کمالی و پیرزاده) گفت: انتخاب این دو بازیگر طی یک فراخوان بازیگری بود. در این فراخوان حدود 5 هزار نفر از خودشان برای ما فیلم فرستادند که از میان آنها این دو بازیگر انتخاب شدند.
اسعدیان ادامه داد: شاید همه آن 5 هزار نفر «یک روز به خصوص» را ببینند و با خودشان بگویند پارتیبازی شده و قطعا بین آنها افراد بااستعدادتری هم بودند اما برای ما این دو نفر از نظر چهره به آنچه میخواستیم نزدیکتر بودند. امیدوارم ایین باور رایج که اساس سینما روی پارتیبازی و پول است برای آنها پیش نیاید.
برنامه هفت پنبه فیلمها را میزند
کارگردان «یک روز به خصوص» با بیان اینکه میخواهم داستانی را برای شما تعریف کنم، گفت: زمانی که فیلم «بوسیدن روی ماه» را ساختم در فرهنگسرای انقلاب برایش برنامه نمایش و نقدی برگزار کردند که در آن یک کارشناس آمد و در ازای دریافت یک سکه یا نیم سکه فیلم را نقد کرد. در آن جلسه نقد به تعریف و تمجید از فیلم پرداخت و به من خیلی لطف داشت.
اسعدیان ادامه داد: دو ماه بعد، در یکی از مجلات نقد فیلم که به فیلمها ستاره میدهند دیدم همان منتقد مقابل «بوسیدن روی ماه» یک دایره مشکی به معنی «بیارزش» گذاشته است. بعد از دیدن این مجله برایم سوال شد که اگر فیلم بیارزش است چرا آن آقا به عنوان کارشناس در جلسه نمایش و نقد این را نگفت؟ حس کردم با این کار شأن حرفه خود را پایین میآوریم و این رفتار برایم برخورنده بود.
او با بیان اینکه آنقدر که به فساد و سقوط اخلاقی دیگران ایراد میگیریم باید به خودمان هم نگاه کنیم، گفت: آن دوست کارشناس ما که دستمزدش را هم گرفته بود، در برنامه وزین هفت یکی از دو کارشناس برنامه است که پنبه فیلمها را میزند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: نمیدانم اگر باز این آقای کارشناس به اینطور برنامههای نمایش فیلم و نقد دعوت شوند آنچه میگویند نظر خودشان است یا سکهای که گرفته؟ من هیچوقت به منتقدان توهینی نکردهام اما این نوع کارشناسی در برنامهها توهین به سینما، به من، به شما و به جامعه منتقدان است.