خبرگزاری کار ایران

نیکی کریمی این‌بار در مقام تهیه‌کننده؛

"فمنیست" نیستم/پای مردها و زن‌های سیاه و سفید در میان نیست

"فمنیست" نیستم/پای مردها و زن‌های سیاه و سفید در میان نیست
کد خبر : ۴۵۵۴۸۳

محمد حمزه‌ای (کارگردان) گفت: فیلم «آذر» رویکرد فمینیستی با تعاریف رایج آن ندارد و این نگاه را نداشتیم که مردهای فیلم سیاه و زن‌ها سپید هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست‌خبری فیلم «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای با حضور این کارگردان، نیکی کریمی (بازیگر و تهیه‌کننده)، هستی مهدوی‌فر و مهران نائل بازیگران این فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد.

محمد حمزه‌ای (کارگردان) در این نشست با تسلیت درگذشت حسن جوهرچی گفت: خانم کریمی قصد داشت فیلمی را با یک کارگردان فیلم اولی بسازد و چند نفری را دوستان به ایشان پیشنهاد کردند و من هم به خانم کریمی معرفی شدم و بعد از چند جلسه دیدار و گفتگو به نتیجه مشترک برای ساخت «آذر» رسیدیم.

حمزه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این اینکه «آذر» رویکرد فمینیستی دارد، گفت: من رویکرد فمینیستی را با تعاریف رایج آن خیلی در این فیلم نمی‌بینم. هرچند که کاراکتر آذر در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرد. خب وقتی تعریفی از قهرمان ارائه می‌دهیم موانعی در سر راهش قرار می‌گیرد که این موانع نمی‌تواند هم‌جنس او باشد و باید از جنس مخالف باشد.

این کارگردان ادامه داد: اساسا نه من و نه خانم کریمی این نگاه را نداشتیم که مردهای فیلم سیاه و زن‌ها سپید هستند. موقعیتی که آذر در آن قرار دارد این گونه است که دو یا سه کاراکتر مانع جلو رفتن او می‌شوند و خب اینها مرد هستند.

حمزه‌ای یادآور شد: این زن شغلی را انتخاب می‌کند که ظاهری مردانه دارد و باید پابه‌پای مردان کار کند و چیزی از آنها کمتر ندارد. این تعریف شاید نشانه‌های مردانه داشته باشد اما به نظر من این نگاه تنها کمی فراتر از عرف بوده است.

نیکی کریمی: می‌خواستم از یک فیلم اولی حمایت کنم

نیکی کریمی تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «آذر» گفت: فیلم را قرار بود با کارگردان دیگری کار کنیم اما شرایط به این صورت پیش رفت. ما یک ماه فرصت داشتیم تا فیلمنامه را بازنویسی کنیم چون مشکل داشت اما پایه اصلی فیلم همین بود که ساخته شد؛ یعنی داستان زنی که مجبور می‌شود خودش شغلی را که داشته‌اند پوشش دهد.

کریمی ادامه داد: با کارگردان قبلی به توافق نرسیدیم و چون من یک سال دنبال سرمایه فیلم بودم تا فیلمی بسازم که حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین نوشتن فیلمنامه را با احسان بیگلری و همسرش پی گرفتیم. متاسفانه در سینمای ایران فیلمنامه چندان جدی گرفته نمی‌شود اما برای ما مهم بود و روی آن کار کردیم و در نهایت فیلم ساخته شد.

این بازیگر سینما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر فیلم تکیه بر مسائل حقوقی داشته است، گفت: وکیل من فیلم را دید و در حین نوشتن فیلمنامه به‌طور مداوم مسائل حقوقی را چک می‌کرد تا به صورت دقیق رعایت شود. حقیقت این است که در خیلی از موارد نمی‌شود ثابت کرد یک قتل در یک درگیری عمدی بوده یا غیرعمد.

کریمی در رابطه با دلیل تاکیدش برای انتخاب یک کارگردان فیلم اولی برای ساخت «آذر» گفت: بعد از ساختن «شیفت شب» تصمیم داشتم در فیلم بعدی‌ام از کارگردانی حمایت کنم که می‌خواهد فیلم اولش را بسازد و این ایده را عملی کردم چون فکر می‌کنم بچه‌های زیادی هستند که استعداد بالایی برای فیلم‌سازی دارند و هنوز شرایط برایشان فراهم نشده است.

او با بیان اینکه علاقه دارم به طور مداوم تجربه کنم و درجا نزنم، گفت: نمی‌خواستم فقط برای خودم فیلم تهیه کنم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز