در نشست خبری فیلم "تابستان داغ" مطرح شد؛
بازی با کودکان را از کیارستمی و فرهادی آموختم/ چرا همیشه زنها مورد ستم واقع میشوند؟
نشست خبری فیلم «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد بامداد صبح سهشنبه 12 بهمن در برج میلاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست که از ساعت یک بامداد برگزار شد؛ ابراهیم ایرجزاد (کارگردان فیلم) با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: چند سال بود که دغدغه این را داشتم قصهای را کار کنم. در این میان با فیلمنامه پیام کرمی مواجه شدم و در این فیلمنامه هر اقتباسی که میتوانستم از رمان داشته باشم، وجود داشت و پس از چندین بار بازنویسی به این چهارچوب رسیدیم.
ایرجزاد درباره شباهت فیلم تابستان داغ با فیلمهای فرهادی گفت: هر فیلمساز أولی به این فکر میکند که فیلمش دارای چه حال و هوا و فضایی باشد. من برای آشنایی عوامل کار با نوع روایتم؛ ٥ فیلم کوتاهم را به آنها نشان دادم و ما درباره جای کاتها، سکوتها صحبت کرده بودیم که درست متضاد سینمای آقای فرهادی بود و فیلم مطلقا براساس کارهای ایشان نبود.
وی درباره شباهت فیلم تابستان داغ با «کریمر علیه کریمر» گفت: در زوجهای امروز، همچنان آدمها به دنبال اهداف شخصی خود هستند و نسبت به خانوادهای که تشکیل دادهاند مسئول نیستند. این مهمترین نکتهای بود که از فیلم «کریمر علیه کریمر» گرفتم.
ایرجزاد درباره بازیگر خردسال فیلم نیز گفت: ما ابتدا براساس بازی مانیا، او را انتخاب کردیم و بعد فیزیک و چهره. به نظرم او با انتخابهای درست میتواند بازیگر بسیار موفقی شود.
کارگردان فیلم تابستان داغ در ارتباط با بازی گرفتن از بازیگران خردسال گفت: یکی از چیزهای که من از اصغر فرهادی و مرحوم کیارستمی که این فیلم را زمان کلید زدن به روح ایشان تقدیم کردیم، یاد گرفتم؛ درباره بازی با بازیگران خردسال بود.
وی با مطرح کردن پیشنهاد داوری بازی بچهها در جشنواره، اضافه کرد: من به کمک گروهم سعی میکردیم وضعیت را برای بچهها باورپذیر کنیم.
کرمی در ارتباط با سرنوشت نامعلوم بچه در فیلم گفت: در نسخه صدوبیست صفحهای اول فیلم؛ در ادامه قصه بچه وجود داشت، اما برای من روابط اهمیت بیشتری داشت و به دلیل دلچسب نبودن این بخشها، آنها کنار گذاشته شد.
نوروزبیگی از حضور خانم فلاح به عنوان سرمایهگذار و مشاور در این فیلم تشکر و تاکید کرد که بدون حضور وی این فیلم شکل نمیگرفت.
صابر ابر هم درباره تجربه حضورش در تابستان داغ گفت: مهمترین نکته، گروه صمیمی بود. ما مشورتهای زیادی قبل از شروع فیلمبرداری داشتیم.
پریناز ایزدیار نیز با اشاره به اینکه فیلمنامه مرا بسیار جذب کرد، اضافه کرد: پس از صحبت با آقای ایرجزاد و تکلیف روشنشان با فیلمنامه؛ برای انتخاب این فیلم مطمئن شدم.
علی مصفا در این نشست درباره دلایلش برای انتخاب این فیلم، گفت: من قبلا تجربه کار با بهمنش را داشتم. فیلمنامه هم برایم جذاب بود، همچنین دوست داشتم با بازیگران جوان کار کنم و حس جوانی کنم.
مینا ساداتی هم درباره مردسالار بودن جامعه و نقش خودش در فیلم، گفت: در طول فیلمبرداری با کارگردان درباره این موضوع که چرا همیشه زنها باید مورد ستم واقع شوند، کلنجار میرفتم، اما در جلسات فیلمنامهخوانی زیادی که داشتیم، چیزی که در فیلم درباره رنج زنان میبینید، بسیار تلطیف شد.
وی ادامه داد: یکی از وظایف فیلم بررسی چنین مسائلی است که درنهایت بتوانیم به شرایط برابر زن و مرد برسیم.
بهمنش درباره نماهای فیلم و رویکردش نسبت به فیلمبرداری فیلم، گفت: تلاش کردم عمق میدان فیلم بالا باشد زیرا این عمق میدان با روابط کارکترها در ارتباط است.
وی ادامه داد: خانهای که در فیلم دیدید، کلاژ سه خانه است و زحمت زیادی برای این طراحی صحنه کشیده شده و ما سعی کردیم در فیلمبرداری هم این فضاهای متفاوت را یکدست نشان دهیم.
بهمنش درباره موضوع اصلی فیلم گفت: برای ما حل یک بحران، مهم بود و تصمیمان بر این بود بیشتر از اینکه تمرکزمان را روی درامهای معمول بگذاریم، روی هسته مرکزی که حل یک بحران اجتماعی است تمرکز کنیم.