یک نویسنده کودک و نوجوان مطرح کرد:
پشت هر فضای وهمآلود، باید فکری باشد
مهدی رجبی میگوید: هدفم از ایجاد ژانر وحشت در آثارم بالا بردن ذائقه مخاطب است و معتقدم پشت فضاهای وهمآلود باید فکری وجود داشته باشد.
مهدی رجبی از چند اثر جدید خود با نامهای «اشباح جنگل سوخته»، «سیرک سیاه»، «گلوله و پلنگ» و «اندوه بالابان» که قرار است نشر فنی آنها را به ترتیب تا پایان سال، به همراه تصویر منتشر کند؛ خبر داد.
او همچنین درباره رمانی به نام «خواهرانِ تاریک» که قرار است نشر افق آن را منتشر کند به خبرنگار ایلنا گفت: «خواهرانِ تاریک» یک رمان روانشناسانه با فضایی وهمگونه است که مخاطب آن هم نوجوانان و هم بزرگسالان هستند. در واقع این رمان به بحثهای بحران هویت، مسائل دورهی بلوغ و ترسها و اضطرابهایی که در این دوره نوجوان با آن روبهروست؛ میپردازد.
رجبی افزود: سبک و سیاق این رمان پر از تعلیق است، از تمی معمایی برخوردار است ضرباهنگ تندی دارد. در رمان «خواهرانِ تاریک» رگههایی از ژانر وحشت دیده میشود؛ اما نه آن وحشتی که در دنیای غرب وجود دارد. در این رمان صحبتی از خونآشام و دراکولا که هیچ ارتباطی با فرهنگ ما ندارند و در واقع متعلق به دین مسیحیت است، نمیشود. این رمان دارای فضاهای ترسناک هست اما هدف من، بالا بردن ذائقه مخاطب است. پشت فضاهای وهمآلود باید فکری وجود داشته باشد.
این نویسنده درباره کتاب «اشباح جنگل» گفت: این کتاب یک رمان کوتاه است درباره خرافاتی که درباره جغد وجود دارد و باعث ایجاد نگاهی منفی نسبت به این حیوان شده است. از آنجا که این حیوان گوشهنشین است، همین نگاه منفی میتواند دلیلی باشد که نسل آن در معرض انقراض قرار بگیرد. درمقابل در برخی نقاط دنیا جغد را موجودی مقدس میدانند و جنگل خالی از جغد را بیبرکت میدانند. در این رمان نوعی نگاه انتقادی به این مسئله وجود دارد. در واقع جهان تخیلی و فانتزی با رئالیست پیونده خورده است.
رجبی با اشاره به کتاب «گلوله و پلنگ» گفت: این رمان درباره شکار بیرویه پلنگ ایرانی است. این داستان سه راوی دارد، گلوله، پلنگ و شکارچی. زمان وقوع داستان در عصر آخرین پادشاه سلسله قاجاریه است چراکه در آن دوره بیشترین شکار بیرویه پلنگ را شاهد بودیم.
او درباره کتاب «اندوه بالابان» افزود: در واقع بالابان پرندهای شکاری است و داستان این رمان هم درباره صید پرندههای شکاری و قاچاق آنها به کشورهای عربی است. قاچاقچیان چشمان این پرنده را میبندند و بعد از مدتی که بازمیکنند؛ آنها دستآموز میشوند و با قیمتهای گزاف به شیخهای عربی فروخته میشوند. راوی این داستان یک نوجوان است.
این نویسنده در اشاره به داستان «سیرک سیاه» بیان کرد: بدرفتاری و سوءاستفاده از حیواناتی که در سیرک استفاده میشوند؛ سوژه این کتاب است. در سیرکها رفتارهای بسیار بد و خشنی با حیوانات میشود. دندانهای نیش حیوانات درندهای مثل شیر اره میشود تا نتواند کسی را گاز بگیرد. و عموما این حیوانات به یک حالت گیجی و خماری دچار هستند و شکنجههای هولناکی میبینند.
او افزود: در این داستان دختر بچهای به پشت صحنه سیرک راه پیدا میکند و میفهمد واقعیت پشت صحنه با آن چیزی که جلوی پرده است و مردم با آن حسابی میخندند، تا چه حد متفاوت است. در این اثر؛ یکی از دغدغههایم مسئله حیوانات و آزار آنها بوده است. با نوشتن این داستان خواستم هم کاری تازه عرضه کنم که از نظر قصهگویی برای بچهها جذابیت داشته باشد و هم با فکری که پشت آن وجود دارد؛ متوجه شوند حیوانات موجوداتی نیستند که مورد آزارشان قرار دهیم. در واقع این انسان است که جای آنها را روی زمین تنگ کردهاند. امید دارم کودکان با خواندن این کتاب متوجه شوند باید با حیوانات مهربان باشند.
رجبی همچنین از یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان «ماهیهای کف رودخانه» سخن گفت که نشر مروارید آن را به تازگی منتشر کرده است. این مجموعه دارای 8 داستان کوتاه با تم اجتماعی هستند و فضاهای متنوعی دارند. داستانهای این مجموعه رئال هستند که گاه به رئالیسم جادویی نزدیک میشوند.
او در پایان از چاپ دوم رمان «کنسرو غول» داد. این کتاب ویژه نوجوانان نوشته شده و داستان فانتزی روانشناختی است که به ماجرای نوجوانی میپردازد که پس از پیدا کردن دفترچه خاطرات یک جنایتکار، تصمیم میگیرد فرد خشنی باشد.
کتاب «جنایتکار اعتراف میکند» همین نویسنده نیز به تازگی از سوی نشر افق روانه بازار شده است.