در نشست رسانهای «اشک هور» مطرح شد؛
جعفری: تمام تلاشمان را به کار گرفتیم که رابطه اصیل مادر و فرزندی را تصویر کنیم
در پنجمین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانهای فیلم سینمایی «اشک هور» برگزار شد.
به گزارش ایلنا، مهدی جعفری، کارگردان گفت: بیشترین چالش ما دستوپنجه نرم کردن با چالشهای غیرمنتظره در فرایند تولید است. باید بگویم که درباره شخصیتهای بزرگ تاریخ معاصر، طبیعی است که آثار متفاوتی با زاویه نگاههای مختلف ساخته شود. این فیلم به مقطع پس از شهادت این شهید بزرگوار میپردازد.
فراورده، تهیهکننده بیان کرد: من از همکارانم که «اسفند» را ساختند تشکر میکنم. حتی امیدوارم گروه دیگری درباره عملیات خیبر نیز کار بسازند تا ما درباره این شهید بزرگوار سهگانهای از آثار سینمایی را داشته باشیم.
وحید ابراهیمی، فیلمبردار بیان کرد: من این اثر سینمایی را بسیار حسی و شهودی فیلمبرداری کردم. دوست داشتم لحنی پیدا کنم که نزدیک به فضای ذهنی کارگردان باشد. امیدوارم که در این مسیر موفق عمل کرده باشم.
مهدی جعفری اظهار کرد: ما شانس استفاده از چند گروه از بازیگران را داشتیم. از بچههای تئاتری بگیر که سابقه کار در سینما نداشتند و همینطور بازیگرانی شناخته شده که حضورشان در فیلم به ما کمک کرد. رضا برای نقش کوچک دیگری در فیلم انتخاب شده بود؛ اما در نهایت به شهود خود اعتماد کرده و او را برای این نقش در نظر گرفتم.
رضا ثامری بازیگر نقش شهید علی هاشمی نیز گفت: خیلی خوشحالم که در این فیلم ایفای نقش کردم. این اولین کار حرفهای من در حوزه سینما است. امیدوارم که مخاطب از نتیجه نهایی بازی من راضی باشد.
تورج الوند دیگر بازیگر گفت: حرفزدن به زبان عربی خیلی سخت بود و من سعی کردم از آواسازی برای این کار کمک بگیرم. ضمن این که بازیکردن شصتسالگی شخصیت برای من بهاندازهای چالشبرانگیز بود که حتی خواستم از حضور در کار انصراف بدهم که مهدی جعفری نظرم را تغییر داد.
رویا افشار، بازیگر نقش مادر شهید نیز بیان کرد: ترجیح من این است که هنگام ایفای نقش به درونیات شخصیت نزدیک شوم. در این فیلم با خیال راحت کار کردم؛ چون تسلط آقای جعفری به نقش از خود من حتی بیشتر بود. اما چالش برای من خود خانواده شهید هاشمی بود. نگران این بودم که قدرت، درک و فهم این را دارم که رنجی را که مادر خانواده همچون لباس برای سالها تن کرده است را به تن کرده و آن را درک کنم یا نه؟ امیدوارم که موفق شده باشم.
او ادامه داد: باید بگویم از روزی که شهید دادیم، داستان تراژدی مادران شهید نیز برای ما دردآفرین بود. من همواره دنبال این موضوع بودم که نتیجه این اتفاقات دلخراش به کجا ختم خواهد شد. تمام تلاشم را به کار میبندم تا تصویر حقیقی گذشته را پیش بکشم؛ بلکه از این طریق بتوان تأثیری هرچند کوچک در تغییر آینده داشته باشم.
میثم مولایی، تدوینگر این اثر سینمایی افزود: چالش جدی برای ما روایت ۲۲ سال فرایند در یک روز خاص است. این گونه روایت که مبنای اصلیاش بازی با زمان است برای تدوینگر میتواند چالش ایجاد کند. میدانستیم این فیلم باید تأثیر عمیق حسی بر مخاطب بگذارد و بازی با زمان نیز درست پیش برود. امیدوارم موفق شده باشیم.
جعفری گفت: هدف یا مضمون این فیلم شناساندن شخصیت شهید علی هاشمی نبود. شخصیت این عزیزان بهقدری بزرگ و پیچیده است که میتوان چند اثر سینمایی و سریال از آنها ساخت. اما ما تلاش خود را کردیم تا رابطه مادر و فرزندی را به تصویر بکشیم و مرثیه جدایی مادر و فرزند را روایت کنیم. بخشی از مطالعات و مراودات ما با خانواده کمک کرد تا همدلی حسی با روایت ایجاد کنیم و بتوانیم دو خاطرهای که مادر این شهید بزرگوار برایمان نقل کرده را عین بهعین در فیلم بازسازی کنیم و درنهایت به این شکل از روایت برسیم.
او ادامه داد: من مستندی درباره شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام تماشا کرده بودم. فهمیدم که مطمئنترین راه برای شناسایی تطبیق دیانای مادر و پدر با فرزند است. مادر شهید هاشمی اما چون باور داشت که پسرش باز خواهد گشت، رضایت به آزمایش نمیداد که در نهایت باتوجه به داستانی که در فیلم تماشا کردید رضایت او جلب شد.
حبیب خزائیفر، آهنگساز درباره موسیقی فیلم توضیح داد: این فیلم خیلی پر سروصدا نیست. تلاش کردیم موسیقی بهاندازه و تنها در مواقع موردنیاز در فیلم استفاده شود. باید بگویم ترانه لالایی عربی که مادر میخواند نیز قطعهای موسیقی است که ما آن را مستقیماً در فیلم استفاده کردیم.
جعفری بیان کرد: مهمترین مخاطب این فیلم برای ما خود خانواده شهید هستند. تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که رابطه اصیل مادر و فرزندی را تصویر کنیم. خوشحالم که خانواده او از اثر نهایی راضی بودند.