خبرگزاری کار ایران

یک پخش‌کننده بین‌المللی سینما:

مستند می‌تواند جای فیلم داستانی را بگیرد

مستند می‌تواند جای فیلم داستانی را بگیرد
کد خبر : ۱۵۵۲۹۳۶

مریم نقیبی کارشناس پخش فیلم معتقد است در سال‌های اخیر فضای سینمای مستند، متنوع و متکثر و جذاب‌تر از سینمای داستانی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مریم نقیبی پخش‌کننده بین‌المللی فیلم در مورد جایگاه و کیفیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» در میان جشنواره‌هایی که در ایران از سال‌های پیش طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا شده جزو یکی از خلاقانه‌ترین جشنواره‌هاست. این بحث که سینمای مستند چقدر می‌تواند در معرفی جامعه امروز ایران و گذشته و تاریخ و فرهنگ آن موفق باشد، بستگی به دیدگاه ما دارد. با توجه به گوناگونی اقلیمی، فرهنگی، زبانی و پیشینه تاریخی که در ایران وجود دارد، موضوع‌های مختلفی برای ساخت مستند وجود دارد. هرسال از شهرهای مختلفی مستندهای خوبی به این جشنواره می‌رسد، که این رنگ‌آمیزی را نشان می‌دهد. 

این کارشناس سینما گفت: در سال‌های اخیر سینمای مستند، چند گام جلوتر از سینمای داستانی قرار گرفته و تمرکز «سینماحقیقت» روی سینمای مستند و مستندسازان باعث شده که خیلی سیستماتیک‌تر از بقیه جشنواره‌ها حرکت کند، برگزاری ورکشاپ‌های موثر، دعوت از اساتید و چهره‌های کشورهای مختلف که در این زمینه فعال هستند، کیفیت آثار و نحوه برگزاری از ویژگی‌های «سینماحقیقت» است.

او در ادامه گفت: سینمای مستند در ایران یک سینمای لوباجت است؛ اگر بخواهیم سینمای مستند به نتیجه برسد باید سرمایه‌گذاری بیشتر و وسیع‌تری انجام شود. یک مستند خوب بیش از یک فیلم داستانی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا خروجی خوبی به ما بدهد.

نقیبی درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» گفت: وجود «سینماحقیقت» الزامی‌ست، اما باید پرتوان‌تر و فعال‌تر با سرمایه‌گذاری بیشتر جلو برود و از طرفی انتقادی که به این جشنواره وجود دارد این است که چقدر ما توانستیم از این جشنواره سینماگر مستند کشف کنیم، سینمای مستند را نباید کوچک ببینیم. بیشتر فیلم‌های بلند امروز براساس یک مستند پایه‌ریزی شده و با شاخ و برگ دادن به موضوع به فیلم تبدیل شده است، به عنوان مثال فیلم تایتانیک نشات گرفته از یک مستند است که به فیلم تبدیل شده، یا فیلم پیانیست که مربوط به جنگ جهانی است، زیرساخت مستند داشته. بنابراین هدایت ساخته‌های مستند به سمت یک پروژه خوب داستانی می‌تواند یک از اهداف ساخت مستند باشد.

 تهیه‌کننده مستند «آقانعمت» با مقایسه وضعیت سالن‌های داخلی و خارجی نمایش آثار جشنواره‌های گفت: مقایسه کردن کار آسانی نیست، شرایط هر کشور متفاوت است. در مورد وضعیت سالن‌ها، آلمانی‌ها به سالن توجه نمی‌کنند ولی راحتی مخاطب را در نظر می‌گیرند. سینماهای جدید ما قابلیت رقابت با سالن‌های خارجی را دارند، مسئله مهم فیلمی است که روی پرده نشان داده می‌شود. شرایط کشور می‌تواند برگزاری جشنواره‌ها را تحت شعاع قرار بدهد، باید سعی کنیم ماجراهای بیرونی کمترین اثر را روی جشنواره بگذارد. جشنواره «سینماحقیقت» در برگزاری از بیشتر کشورهای توسعه یافته بهتر عمل کرده است.

نقیبی از لزوم توجهی که جشنواره «سینماحقیقت» باید به سریال‌های مستند کند، گفت و افزود: بسیاری از شبکه‌های معتبر جلوتر از ما در حال ساخت سریال‌های مستند هستند و مستندهای بسیار جذابی را خلق کردند. ما باید به این گونه مستند‌ها توجه کنیم، مسئله سرمایه‌گذاری در این موضوع خیلی مهم است. بنابراین ساخت مستند به صورت سریال هدفمندتر است و با سرمایه‌گذاری صحیح می‌توان شاهد بهترین کار‌ها و اتفاق‌ها باشیم. این کار کمک می‌کند از منفعل بودن خارج شویم و به سمت درآمدزایی حرکت کنیم. مستند می‌تواند به اندازه یک سریال داستانی جذاب باشد، حتی می‌تواند جایگزین سریال‌هایی که جالب نیستند، بشود. مستند دیدگاه و دانش مردم را ارتقا می‌دهد؛ مستند خوب ساختن و دیدن مانند نوشتن و خواندن یک کتاب ارزشمند است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز