یک طراح کاراکتر و انیماتور مطرح کرد:
تولید آثاری مثل «ببعی قهرمان» باید بیشتر باشد/ لزوم حمایت از صنعت انیمیشن
محمد خیراندیش (طراح کاراکتر، انیماتور، مدلساز، نویسنده و کارگردان) معتقد است با افزایش چنین تولیداتی میتوان نسل جدید را به بهترین شکل ممکن پرورش داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خیراندیش که در انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به عنوان شخصیتپرداز حضور داشته است، درباره افزایش میزان تولیدات انیمیشن ایرانی برای گروه سنی کودک گفت: کار برای کودک و درباره کودک بسیار جذاب است؛ اما متاسفانه تا امروز در این زمینه کم کاری رخ داده و به نظرم کارهایی همچون «ببعی قهرمان» که مخاطب هدف آن گروه سنی کودک باید بیشتر ساخته شود.
او افزود: انیمیشن سه بعدی «ببعی قهرمان» برای کودکان با رنگ و لعاب تازه، از سریال محبوب «ببعی و ببعو» و از خاستگاهی آمده است که کودکان آن را میشناختند. برای همین در کنار استفاده از این شخصیتها از موزیکهای خاطرهانگیز این سریال نیز استفاده شده که برای کودکان بسیار جذاب است. البته با توجه به چنین ظرفیتی که در این انیمیشن وجود داشت روایت و بازگویی چه در فیلمنامه و چه در کارگردانی میتوانست بهتر و قویتر باشد. وقتی بعد از سالها کارکتری محبوب از تلویزیون وارد سینما میشود باید بهتر از اینها از چنین موقعیتی بهره برده میشد.
خیراندیش با اشاره به استانداردهای مناسبی که در شخصیت ببعی برای ورود از تلویزیون به سینما وجود داشت، افزود: از کارهای موفقی مانند «مدرسه موشها» و «کلاه قرمزی» که از تلویزیون وارد سینما شدند سالهای زیادی میگذرد. آنها از استانداردهای خوبی برای به دست آوردن این موفقیت برخوردار بودند و حالا بعد از سالها ببعی نیز توانسته واجد شرایط چنین استاندارهایی شود که همین موضوع جای امیدواری برای رونقش بیشتر سینمای کودک دارد.
او ادامه داد: حتما لازم نیست شخصیتی در تلویزیون محبوب شود و سپس به سینما راه پیدا کند. ممکن است یک شخصیت از طریق هر محتوایی طرفدار پیدا کند و محبوب شود. حتی ممکن است عکس این ماجرا نیز رخ دهد و یک شخصیت سینمایی آنقدر محبوب شود که سریال آن ساخته شود. اتفاقی که برای «بچه رییس» رخ داد و مثال ایرانیاش نیز «پسر دلفینی» است که در حال حاضر نسخه سریالی آن به سفارش ترکیه در حال تولید است.
انیماتور در پاسخ به اینکه برای ماندگاری یک انیمیشن چه ابزارهای دیگری نیاز است، گفت: رسانههای گوناگون میتوانند به یک دیگر کمک کنند تا یک اثر و کاراکتر موفق باشد و مدت زمان تاثیرگذاریاش در ذهن مخاطب افزایش پیدا کند. ساخت اسباب بازیها، کتابها، لباسها و... موجب میشود تا یک شخصیت ماندگاریاش در ذهن مخاطب افزایش پیدا کند. همانطور که میبینید قهرمانهای خارجی چطور از طریق همین روشها در ذهن مخاطب ماندهاند.
وی همچنین بیان کرد: موضوع استمرار در تولید و داشتن خلاقیت در این استمرار نیز نکته مهمی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد. مثال داخلی بخواهم بزنم «شکرستان» و «پهلوانان» هستند که به دلیل همین استمرار باعث شدند تا کارهای موفقی از آب درآیند. چون ارتباط مخاطب با جهان داستان قطع نشد و این استمرار باعث شد تا در ذهن مخاطب ماندگار باشند.
خیراندیش درباره وضعیت فعلی صنعت انیمیشن در ایران گرفت: طی چند سال اخیر با توجه به اکرانهای بینالمللی و ارزآوریهایی که توسط انیمیشن صورت گرفته شده است موجب شده تا سرمایه گذارها انگیزه بیشتری برای ورود به این حوزه پیدا کنند. حضور در نمایشگاههای خارجی و استقبال از آنها نشان از موفقیت ما در زمینه انیمیشن میدهد. با وجود آنکه ثابت شده انیمیشن، یک کالای ارزشمند است و میتواند مرزهای فرهنگی را گسترش دهد و صادرات فرهنگی انجام داده و از این طریق فرهنگ غنی کشور را به جهانیان نشان دهیم؛ اما با این حال همچنان از این صنعت حمایت صورت نمیگیرد.
این انیماتور و مدلساز با تاکید بر آنکه به نفع کشور است به صنعت انیمیشن بهای بیشتری داده شود، افزود: انیمیشن یک کالای بسیار تخصصی است و از نظر اقتصادی جزو کالاهایی محسوب میشود که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و به نسبت سرمایه گذاریاش درآمد خوبی دارد. لذا به نفع کشور است به آن بهای بیشتری داده شود.
او با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت انیمیشن اظهار داشت: اگر زمینه چرخه آموزش، تحقیق، تولید و فروش کامل شود این اطمینان را به شما خواهم داد از بسیاری صنایع سودآوریاش بیشتر خواهد بود. از نظر ارزش فرهنگی هم بسیار ارزشمند است. میتوانم بگویم حمایتی که از خودروسازی میشود اگر از صنعت انیمیشن میشد شاید وضعیت اقتصادی کشور بهتر از حال حاضر بود.
این شخصیتپرداز با اشاره به نبود قانون کپیرایت در ایران گفت: به دلیل نبود قانون کپیرایت در حال حاضر ویاودیها به راحتی تولیدات خارجی را با هزینه اندک دانلود و بیشتر هزینههای خود را صرف سریالسازی میکنند. این در حالیست که اگر بخواهند به صورت قانونی یک تولید خارجی را بخرند باید هزینه هنگفتی را بابت خرید قانونی آن بدهند؛ اما در ایران انیمیشن خارجی با یک میلیاردیوم هزینه دانلود و پخش میشود از این رو حمایتی هم صنعت انیمیشن از سوی ویاودیها ندارد.
خیراندیش افزود: در ویاودیهای خارجی علاوه بر مبلغی که باید بابت خرید اثر پرداخته شود قوانینی وجود دارد که به عنوان مثال اگر 10 کار خارجی میخرند باید برای تولید یک اثر داخلی نیز سرمایهگذاری کنند. اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمیدهد. به طور کلی قوانین صادرات، واردات، انتقال پول، تحریمها و همه و همه فشار مضاعفی بر روی تولیدکننده وارد میکند. این فشار موجب میشود تا تولیدکننده توان رقابت نداشته باشد و به مرور نیروی متخصص خود را نیز به همین دلایل از دست میدهد.
محمد خیراندیش در پایان گفت: امیدوارم کارهای خوب همچنان برای کودکانمان ساخته شود و همچنان از آنچه میبینند لذت ببرند. نتیجه چنین فعالیتهایی بالا رفتن اعتماد به نقسشان در آینده خواهد شد. چون در دوران کودکیشان کارهای ارزشمند دیدهاند. انیمیشن در کشور در حال پیشرفت است و باید امیدوار بود همچنان با وجود تمام مشکلات و دست اندازها کارهای خوبی در آینده نزدیک برای کودکانمان ساخته شود.