خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان مطرح شد؛

توجه به «آموزش» در جشنواره قابل ارائه است

توجه به «آموزش» در جشنواره قابل ارائه است
کد خبر : ۱۵۴۸۳۲۵

شعار جشنواره امسال «تئاتر؛ گفتگوی بدون مرز»/ میانگین جوایز نقدی بالای ۵۵ تومن است

نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور حمید نیلی (مدیرکل اداره هنرهای نمایشی)، امیر مشهدی عباس (دبیر رویداد)، شهردار و مدیرکل ارشاد همدان، صبح امروز در تالار هنر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز،‌ یکشنبه ششم آبان ماه در تالار هنر تهران برگزار شد. 

حمید نیلی (مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)،  امیر مشهدی عباس (دبیر جشنواره)، سیدمسعود حسینی (شهردار همدان) و مسعود ویژه (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان) در این رویداد حضور داشتند.

در ابتدای برنامه پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و پخش سرود ملی کشور، مجری برنامه شهادت چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اثر حملات اسراییل را تسلیت گفت. 

سپس حمید نیلی به مسئولان و هنرمندان و اهالی رسانه خوش آمد گفت. 

نیلی با یاد کردن از شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به اجرا نزدیک می‌شود. این رویداد حاصل تلاش همکاران و دوستان است و حال قرار است در شهر زیبای همدان برگزار شود. 

وی بیان کرد: جشنواره و تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند واسطه و ابزاری برای آموزش و پرورش باشد و از این منظر مورد توجه قرار گیرد. حال خوشحالم که مرکز هنرهای نمایشی؛ امیر مشهدی‌عباس با وجود واقعه شهادت رئیس‌جمهور توقفی در روند کارهاژایجاد نکردیم.

صحبت‌های مدیر کل هنرهای نمایشی درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

نیلی ادامه داد: در ابتدا امیر مشهدی عباس برایش سخت بود، امسال نیز مسئولیت دبیری جشنواره را قبول کند،‌ اما به هر حال پذیرفتند و الان در خدمتشان هستیم. 

حمید نیلی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم جشنواره امید‌آفرینی است، بیان کرد: بر اساس همین اولویت بوده که آقای مشهدی‌عباس بخشهایی را برای رویداد امسال در نظر گرفتند. و امیدوارم در بخش نگارش‌ آثاری برای کودکان و نوجوانان در همین راستا به تولیدات به روز برسیم. 

مدیرکل دفتر هنرهای نمایشی در ادامه بیان کرد: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم حضور و حمایت شهرداری استان همدان برای برگزاری بهتر جشنواره است. ما جشنواره‌های زیادی در توسط مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌کنیم  و در همین راستا، یکی از دغدغه‌هایم این بود  که در انجام امور به ساماندهی درست برسیم که در این میان شهرداری نهاد مهمی است که می‌تواند با حمایت و همکاری کیفیت کار را بالاتر ببرد. ب

حمید نیلی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در پایان از اهالی رسانه ممنونم که چون همیشه یاریگر ما در برگزاری جشنواره بوده‌اند انشالله با حمایت‌هایی که دارند رویداد بهتری را رقم بزینم. 

در ادامه مراسم شهردار همدان نیز دقایقی با حضار صحبت کرد. 

حمایت کامل شهرداری همدان از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 

سیدمسعود حسینی در ابتدا گفت: از اینکه در محضر شما هستم ابراز خوشوقتی می‌کنم و از خطه با قدمت همدان عرض ادب می‌کنم. 

وی افزود: کوه‌های الوند نماد استقامت ماست و بوعلی سینا را نماد علم و دانش می‌دانیم. باید بگویم زندگی در شهر همدان جریان دارد. 

او بیان کرد: اتفاق خوبی که سال گذشته رخ داد این بود که هگمتانه ثبت جهانی شد و امیدوارم این اتفاق آغازی بر اینگونه اتفاقات باشد. 

شهردار شهر همدان اذعان داشت: برای برگزاری جشنواره دوستان در تهران و همدان زحمات زیادی را متحمل شدندو به هرحال پس از اتفاقاتی تصمیم بر این شد جشنواره مجددا به شهر همدان باز گردد. در ادامه شهرداری حمایت خود را اعلام کرد و از این به بعد هم هرکاری از دستمان بر بیاید برای برگزاری بهتر این رویداد انجام خواهیم داد. 

سیدمسعود حسینی ادامه داد: شهرداری با تمام توان در کنار سایر دستگاه‌ها است و با هماهنگی‌های خوبی که ایجاد شد و با تلاش آقای ویژه دبیرخانه در همدان افتتاح شد و هفته آینده شاهد تلاش‌های انجام شده و خروجی جشنواره خواهیم بود .

او در پایان گفت: امیدوارم جشنواره امسال امیدوریم خوشایند مخاطبان بخصوص کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا به این واسطه ما نیز کار خیری انجام داده باشیم. 

نمایش میراث هنری همدان است

در ادامه مسعود ویژه مدیر ارشاد همدان گفت: یه همه خداقوت میگویم واز حضور اهالی رسانه ممنونم. 

وی افزود: از شهدای ارتش و شهدای کودک و نوجوان غزه یاد می‌کنم. زمانی که مطرح می‌کنیم همدان خاستگاه هنر است،‌ بر اساس مستندات صحبت کرده‌‌ایم. 

او با مقایسه قدمت همدان و یونان در هنر ، بیان کرد:  برخی اسناد پایتخت باستانی همدان قدمت را تایید می‌کند و ما مستنداتی داریم که آیین‌های نمایشی از گذشته‌های دور در همدان وجود داشته و میراث هنری کشور محسوب می‌شود. هنرمندانی داریم که فعالیت در عرصه نمایش را از همدان شروع کرده‌‌اند و حال افرادی مطرح هستند. 

ویژه با اشاره به اینکه سال  هزار و سیصد و هفتاد اولین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان برگزار شده، گفت

تاکید کرد: اهمیت جشنواره دو دلیل دارد. برخی از جشنواره‌ها افراد خاصی را درگیر می‌کنند، اما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اینطور نیست و باید گفت تنها جشنواره‌‌ای است که خانواده‌ها در آن سهیم هستند. موضوع بعدی جمعیت کثیری است که از جشنواره حمایت می‌کنند. در دوره قبل که جشنواره در همدان برگزار شد بیش از صدهزار نفر مخاطب داشتیم و امسال هم تلاش می‌کنیم چنین اتفاقی رخ دهد. و هدفمان این است که این استقبال در شهرهای دیگر استان نیز هم رخ دهد.

او ادامه داد: در جشنواره امسال نه شهرستان دیگر نیز جشنواره را میزبانی می‌کنند. دو خودرو سیار نمایش نیز داریم که یکی در شهر است و به مناطق مرحوم می‌رود. خودروری دیگر نیز به روستاها و مناطق دورافتاده خواهد رفت. 

او در پایان از مسئولان حاضر، اعضای دبیرخانه و اهالی رسانه بابت زحمات و حضورشان تشکر کرد. 

جوایز امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته

در ادامه امیر مشهدی‌عباس با حضار صحبت کرد.  او گفت: اگر بارها بار هم درگذشت شهدای حملات اسراییل را تسلیت بگوییم باز هم کم است چراکه اگر این عزیزان نبودند‌، حال امنیتی در کار نبود. 

او گفت: جشنواره برگزار کردن دشوار است و دبیرخانه برای برگزاری بهتر در تلاش است. به هرحال مشکلاتی وجود دارد و مدیران برای گرفتن بودجه و مواردی از این دست، تلاش می‌کنند. من نیز حال امیدوارم انرژی خوب بچه‌ها خستگی را از تن برگزارکنندگان به در کند.. 

او گفت: شعار ما در جشنواره امسال تئاتر؛ گفتگوی بدون مرز است. اگر این شعار درک می‌شد شاید هرگز جنگی در نمی‌گرفت او گفت: اگر میزبانی مهیا نباشد این دستاوردها و زحمت‌ها حیف می‌شود و نباید بگذاریم این جریان متوقف شود. شرایط سال قبل در همدان مساعد نبود و جشنواره در شهر اردکان برگزار شد حال خداراشکر امسال به شهر خودش یعنی همدان برگشته است.

او تاکید کرد: جشنواره یک رویداد و جریان است. اقای شهردار و ارشاد برای برگزاری بهتر تلاش می‌کنند. 

مشهدی‌عباس در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره گستره شرکت‌کنندگان شهرهای مختلف و جزییات بیشتر حضور شرکت‌کنندگانژ اینگونه توضیح داد: در رویداد ا امسال میزان مشارکت‌ها مرز ندارد و برای وسعت این گستره تلاش کرده‌ایم. سه نمایش خیمه شب‌بازی داریم که دو گروه از تهران و یک گروه از خراسان است. نقالی یکی دیگر از بخش‌هاست.

او درباره تن‌خواه جشنواره و جوایز نیز به ایلنا گفت: و اینکه در شهر همدان هفت سالن قاب عکسی داریم که اجراها را میزبانی می‌کنند. به لطف مرکز هنرهای نمایشی نسبت به سال گذشته بیش از سی و پنج درصد افزایش کمک هزینه‌ها داشتیم. امسال میانگین جوایز نقدی بالای ۵۵ تومن است که سال گذشته حدود چهل میلیون تومان بود.

او افزود: پرداخت‌ها نیز به تعداد آثار اضافه شده مصوب خواهد بود. در جوایز هم سه درصد افزایش داشته با این توضیح که امسال بر تعداد گروه‌ها اضافه شده است. و اینکه شش گروه در بخش بین‌الملل روی صحنه می‌روند. 

گفتی است، بیست و نهمین «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران ۱۱ تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت هم دلی و همراهی، رشد و آگاهی واعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهر تاریخی همدان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز