رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران:
بلیت ۱۲ میلیون تومانی پرواز پس از تحریم اروپا به ۳۵ میلیون تومان رسید
حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره راه برون رفت از شرایط جدید ایجاد شده برای ایجاد مانع در پروازهای ایران به کشورهای مختلف از سوی اتحادیه اروپا گفت: بیش از دو سال است که در مورد آزادی پنجم و قانون آسمان باز که اجرای آن هیچ نیازی به حکم حکومتی نداشته و حاکمیت نیز موافق این سیاست است صحبت کردیم و درخواست خود را برای اجرایی شدن سیاست آزادی پنجم پروازی و آسمان باز به دولت ارایه کردیم. اما متاسفانه اراده جدی برای اجرای این درخواست وجود نداشت. در حالی که اگر همان زمان موضوع آزادی پنجم در حمل و نقل هوایی اجرایی شده بود، امروز چنین مشکلاتی وجود نداشت و منافع زیادی هم از محل تردد خطوط پروازی ثالث به ایران نصیب کشور می شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، حرمتالله رفیعی افزود: سیاست آزادی پنجم به این معنا است که هواپیماهای عبوری از آسمان ایران قادر می توانند در فرودگاه های کشور بنشینند و مسافران ایران را به مقاصد مختلف منتقل کنند. مثلا اگر یک پرواز از ترکیه بخواهد به مالزی، تایلند، چین و اندونزی پرواز کند می تواند در فرودگاه ایران بنشیند و بخشی از مسافران مسیر را به مقصد برساند. این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان اعمال می شود.
حرمت الله رفیعی درباره دلیل به نتیجه نرسیدن پیشنهاد اعمال سیاست آزادی پنجم و آسمان باز برغم موافقت دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سوداگران و مافیای حوزه هوانوردی اجازه اجرایی شدن این سیاست را برغم تلاش وزارت میراث فرهنگی و دفاتر خدمات مسافرتی نداده اند، چون منافع شان به خطر می افتد.
رفیعی افزود: متاسفانه سوداگران در صنعت هوانوردی منافع مالی خود را بر منافع مردم ترجیح می دهند و به همین دلیل در برابر اصرار و پیگیری وزارت میراث فرهنگی و انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران برای اجرایی شدن آزادی پنجم ایستادگی کردند.
او درباره امکان جایگزین کردن ایرلاین های خارجی در ایران برای حمل مسافران ایرانی در شرایطی که سه ایرلاین اصلی ایران تحریم شده اند و اجازه فرود در فرودگاه های اروپا را ندارند افزود: این امکان وجود دارد. چون در شرایطی که حتی به اعلام آقایان ناوگان حمل و نقل هوایی ایران دارای ضعف است و پاسخگوی حجم مسافران نیست، ایرلاین های خارجی می توانند مسافران بیشتری از ایران به مقاصد مختلف جابهجا کنند تا مشکل زیرساختی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی حل شود و تحریم های اروپا بر صنعت هوانوردی کشور در بخش گردشگری نیز خنثی شود.
رفیعی گفت: همین حالا چند ایرلاین خارجی هستند که مسافران را از و به ایران جابه جا می کنند. اجازه دهند همین شرکت ها مسافران ایرانی را به مقاصد ثالث حمل کنند تا بخشی از خلاء موجود در زیرساخت های سفر و گردشگری حل شود. ضمن این که اگر این شرکت ها براساس قانون آزادی پنجم وارد ایران شوند با خدمات باکیفیت به مسافران ایرانی و کاهش هزینه های سفر، رقابت بهتری میان ایرلاین های داخلی ایجاد می کنند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: تا زمانی که مافیای صنعت هوانوردی به همین منوال به فعالیت خود ادامه دهد و مستندات نادرست در اختیار متولیان قرار دهد که مثلا با ورود ایرلاین های خارجی به ایران و اجرای قانون آزادی پنجم، صنعت هوانوردی ایران متضرر می شود، همین وضعیت ادامه می یابد و مردم با همین مشکلات در حوزه سفر مواجه خواهند بود.
رفیعی تاکید کرد: اگر پیشنهادات ما برای اجرای آزادی پنجم پرواز و پیگیری وزارت میراث فرهنگی برای اجرایی شدن این قانون در ایران مورد توجه قرار میگرفت امروز حتی با تحریم هوانوردی ایران از سوی اتحادیه اروپا هیچ مشکلی در سفر ایرانی ها و حتی ورود گردشگران و مسافران خارجی به ایران ایجاد نمی شد.
او گفت: اگر این قانون اجرایی شده بود حتی در شرایطی که ایرلاین ها را تحریم کرده اند، مسافران بر زمین نمی ماندند و ناچار به پرداخت مبالغ نجومی برای گرفتن یک بلیت پرواز نمی شدند.
رفیعی درباره تاثیر تحریم ایرلاین های داخلی ایران از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: متاسفانه این اتفاق نرخ های بلیت های پرواز را به شکل نجومی افزایش داد. در همین چند روز گذشته که موضوع تحریم های اروپا بر ایرلاین های داخلی مطرح شد، قیمت بلیت های پرواز در برخی مسیرها 3 برابر افزایش یافت و نرخ بلیت در برخی مسیرها به بیش از 100 میلیون تومان رسید. مسیر تهران – ترکیه که قیمت بلیت پرواز آن 12 تا 15 میلیون تومان بود، ناگهان به 30 تا 35 میلیون تومان افزایش یافت. در مسیرهایی هم که بلیت پرواز آن ها 30 میلیون تومان بود به بیش از 80 میلیون تومان رسید.
رفیعی تاکید کرد: بارها تاکید کرده ایم ادامه این وضعیت به شکست گردشگری کشور منجر می شود.
حرمت الله رفیعی همچنین با اشاره به نامه درخواست فعالان گردشگری کشور از وزیر راه برای تشکیل یک نشست تخصصی برای بررسی مشکلات زیرساخت های حمل و نقل ریلی و هوایی ایران و تاثیر آن بر حوزه گردشگری در ایران اعلام کرد: در این نامه از وزیر راه خواستیم نشست فوری برای بررسی مشکلات و موانع صنعت گردشگری داشته باشیم که متاسفانه ایشان یا نامه را دیده و برایش مهم نبوده یا آن که این نامه در راهروهای وزارت خانه و در دست افرادی مانده است که منافع شان با سوداگران و مافیای هوانوردی یکسان است و اجازه رسیدن نامه به دست وزیر راه را نداده اند.