خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیران موزه‌ها و خانه‌های تاریخی مطرح شد:

مسئولان نگاه ویژه‌تری به خانه‌های تاریخی داشته باشند/ فرمانداری آماده حمایتگری است

مسئولان نگاه ویژه‌تری به خانه‌های تاریخی داشته باشند/ فرمانداری آماده حمایتگری است
کد خبر : ۱۵۴۰۴۰۵

فرماندار تهران در نشست مدیران موزه‌ها و خانه‌های تاریخی گفت: این آمادگی در فرمانداری وجود دارد که حمایت‌های لازم را از موزه‌ها داشته باشد. امیدوارم با وجود مشکلات عقب نشینی نکنید. وطن هتل نیست که اگر امکاناتش کم شد ول کنیم و بریم چراکه وطن، وطن است.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی "بررسی پیشنهادات و انتظارات در معرفی هرچه بیشتر مراکز فرهنگی و ارتقای جایگاه موزه‌ها در جامعه" به مناسبت هفته تهران در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد با هدف گردهمایی اندیشمندان و مدیران موزه‌ای و تبادل نظر و تفکر موزه‌ای در خصوص مسائل مرتبط و ایجاد ارتباط موثر بین نهادهای فرهنگی با حضور  فرماندار تهران، جمعی از مدیران موزه‌های دولتی و خصوصی و بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران خانه‌های تاریخی برگزار شد.

حمید شاهین‌پور (مدیر کافه موزه لقانطه) با شکایت از شهرداری و سنگ اندازی‌هایی که در احیای موزه‌های خصوصی دارند، گفت: هی تعارف تیکه پاره میکنیم درحالی که مدیران موزه‌های خصوصی از دست مسئولان دولتی در عذاب هستند.

آلیس شاهمرادیان (مدیر موزه مردمشناسی ارامنه) نیز گفت: اشیای موزه ما اهدایی از سوی ارامنه است و هزینه‌ها نیز توسط خلیفه‌گری ارامنه تامین میشود. با این وجود در زمان‌های اوج موزه داری که در اسفندماه است و تعداد بازدیدکنندگان زیاد میشود، برخی نهادها مانند شهرداری زنگ میزند و خواستار تخفیف میشوند درحالی که هیچ کمکی نمیکند. موزه و موزه دار فقط میخواهد کار خوب و نیک انجام دهد و بهتر است نهادها اگر کمک نمیکنند حداقل شرایط را برایمان سخت‌تر نکنند.

محمد حسین اکبری (رییس خانه موزه شهید چمران) با اشاره به آنکه در زمان اکنون نیاز داریم تا افکار شهید چمران نشر داده شود، گفت: موزه ما در دسترس نیست و نیازمند کمک برای دیده شدن هستیم. برای مثال اتوبوسهایی برای فراهم کردن شرایط بازدید در نظر گرفته شود.

روشنک اقدامی (مدیر موزه سنگ شناسی) گفت: زمین‌شناسی از دروس پایه است و یکپارچه‌سازی موزه‌های سازمان زمین‌شناسی را در نظر داریم. شاید مجموعه اراضی عباس آباد بتواند در این خصوص برای موزه مفاخر علوم اعلام آمادگی داشته باشد.

حمیدرضا رستمی (موزه سنگ و گوهر) نیز گفت: موزه‌های خصوصی بدبخت‌ترین موزه‌ها در کشور هستند. موزه‌های دولتی از دریافت اشیا دولتی بهره‌مند هستند اما موزه داران خصوصی باید از جیب خود پول خرج کنند. طی چهار سال گذشته ۴ میلیارد ضرر کردم. ۴ هزارنفر بازدید کردند و رایگان بود و برای حفاظت از مجموعه یک شب خواب راحت نداشتم.

ناهید نجفی (مدیر موزه رضا عباسی) با اشاره به آنکه این موزه، یک موزه دولتی است، گفت: ما هم شب خواب راحت نداریم چراکه همواره موزه‌ها دغدغه اصلی ما بوده و هست. اسناد خوبی در موزه رضا عباسی داریم. البته که باعدم معرفی موزه‌ها چه خصوصی و چه دولتی روبه رو هستیم. موزه‌ها محل نگهداری نیستند بلکه محل معرفی و پژوهش هستند. همه اقشار باید از این اشیا مطلع شوند و اگر مرجعی باشد که بتواند این معرفی را انجام دهد میتوان کار را پیش برد در غیر این صورت موزه‌ها در تاریکی خواهند ماند.

شرف دوست (مدیر موزه دخانیات) گفت: از جمله موزه‌هایی هستیم که هر روز امکان پذیرش نداریم و در هفته ۲ روز امکان بازدید داریم. البته که به دلیل مسائل امنیتی بازدید باید با نامه نگاری محقق شود.

مریم اسماعیلی (موزه پمپ بنزین) نیز گفت: در سال ۹۸ این موزه افتتاح شد و در سومین پمپ بنزین تهران فعال هستیم. موزه‌ای هستیم که اگر بازدیدکنندگان با دوچرخه وارد شوند رایگان خواهند بود.

کشاورز (معاون موزه حیات وحش هفت چنار) گفت: ۹۹ درصد نمونه‌ها و گونه‌های گیاهی و حیوانی ایران در این موزه است. از همه دعوت میکنیم از این موزه دیدن کنند.

طالع ماسوله (مدیر موزه نقاشی پشت شیشه) با اشاره به آنکه همه ما برای ارزشی به نام فرهنگ گردهم آمدیم، اظهار کرد: فرهنگ، همه دست آوردهای نجیبانه ایست که از گذشتگانمان به ما رسیده. آیا آنرا نجیبانه حفظ کردیم؟ اگر می‌خواهیم کشورمان توسعه یابد باید به موضوع فرهنگ اهمیت دهیم.

او ادامه داد: یک ساختمان به ما دادند و گفتند موزه کنید و پس از فراز و نشیب‌های فراوان و راه اندازی موزه نقاشی پشت شیشه، اکنون یک سال است که می‌گوید ساختمان را پس دهید. این درحالیست که تنها فرهنگ است که میتواند مارا نجات دهد و صلح را برقرار کند.

سیده محبوبه کاظمی دولابی (احیاگر خانه پدری جلال‌آل‌احمد) نیز گفت: تفکر هویت فرهنگی ایران و عِرق ملی که جلال روی آن تاکید دارد مورد توجه ما است.

او با تاکید بر آنکه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی باید به دنیا صادر شود تصریح کرد: فعالیت‌هایی که ما موزه‌داران بخش‌های خصوصی و دولتی انجام می‌دهیم باید برپایه تاریخ و تمدن فرهنگ ایرانی باشد.

او ادامه داد: زمانی که قراردادمان برای احیا خانه پدری جلال‌آل‌احمد بسته شد با یکی از ویران‌ترین خانه‌های تاریخی تهران روبرو شدیم چرا که تبدیل به پایگاه تفکیک زباله و اسکان معتادان شده بود. برای احیای آن سختی زیادی کشیدیم. با وجود آنکه این خانه در محله سنگلج که یکی از مناطق تاریخی تهران است قرار دارد اما امنیت منطقه بسیار پایین است. نمی‌خواهم بگویم که در راه احیا خانه‌های تاریخی کمکی از سوی مسئولان نمی‌شود اما من به عنوان توسعه‌گر فرهنگی و احیاگر خانه‌های تاریخی با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستم.

کاظمی با تاکید بر آنکه یک دغدغه‌مند کار فرهنگ و هنری و حوزه تمدن ایران است، یادآور شد: آیا به همان اندازه که فعالان بخش خصوصی به عنوان دغدغه‌مندان فرهنگ و هنر برای حفظ میراث فرهنگی حساسیت و تاکید دارند، چنین حساسیت‌ها و تاکیداتی در مدیران دولتی ما وجود دارد. آیا مسئولان دولتی برای آنکه کار ما تسهیل شود آنچنان که باید فعالیت می‌کنند نباید فراموش کرد که به هر کس باید در حد توانی که می‌گذارد توجه نشان داد. ما سربازان فرهنگی این مرز و بوم هستیم و از جان و مال و خانواده خود برای توسعه فرهنگی هزینه میکنیم. آیا حق ما نیست که با توجه به عدالت فرهنگی در حوزه تسهیلگری فرهنگی نگاه ویژه‌تری به ما داشته باشند؟ در بحث تبلیغات و معرفی نیازمند حمایت‌های مسئولان هستیم چراکه هزینه شخصی کفاف این هزینه‌ها را نمیکند. ما در صدد آن هستیم که با تبدیل کوچه کارکن اساسی که خانه پدری جلال آل احمد در آن قرار دارد به کوچه گالری، گردشگری هنری را در محله سنگلج توسعه دهیم و برای تحقق این امر نیازمند کمک شهرداری و تامین نور، گیاه، منابع مالی و تسهیلگری هستیم.

علیرضا کیا (موزه هنرهای ملی ایران) گفت: ۲ سال است که پیگیر نسب تابلو پرچمی برای معرفی موزه هستیم که توسط شهرداری باید انجام شود و همچنان محقق نشده. همچنین با توجه به آنکه موزه هنرهای ملی در مجموعه وزارت ارشاد قرار دارد در حوزه ورود و خروج گردشگران به خصوص گردشگران خارجی با مشکل روبرو هستیم و نیاز داریم تا در ورودی برای گردشگران در نظر گرفته شود.

منوچهر لطفی (رییس انجمن مجموعه داران) گفت: مجموعه داری یک ذوق است و تجارت نیست. اگر این افراد به برج‌سازی میپرداختند معروفتر و موفق‌تر می‌شدند. موزه‌های کشورهای مختلف توسط دولت حمایت می‌شوند. موزه‌ها سرمایه‌های هر کشور هستند.

او با ارائه آماری از مجموعه داران کشور گفت: در سراسر کشور ۸۵۰۰ مجمودار حرفه‌ای داریم و در تهران ۵۰۰ نفر مجموعه دار حرفه‌ای و ۲۳۰۰ نفر مجموعه دار غیر حرفه‌ای فعال هستند و به گفته مسئولان امر ۱۰ برابر اشیا که در موزه ملی است در منازل است. این یعنی مجموعه داری ذوق وافر است و مسئولان باید حمایت کنند.

محمد حسین حجازی (مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عراضی عباس آباد) گفت: هفته گردشگری که گذشت و روز و هفته تهران را که شروع کردیم تبریک میگویم. در جمعی هستیم که مدیران موزه‌ها که عشق و علاقه خاصی به فرهنگ و هنر و ایران دارند حضور دارند. همین علاقه سبب شده که این حوزه را حفظ کنند. ارتقا فرهنگ موزه در کشور ما آنچنان که باید انجام نشده.

او ادامه داد: جمع مشکلات موزه‌ها را در نظر بگیریم به این نتیجه میرسیم که اگر کمی به آن توجه شود جایی برای این همه دغدغه مدیران موزه‌ها نمی‌ماند. اگر گردشگری شهری توسعه یابد بخشی از این مسائل حل میشود. اقتصاد فرهنگ همین است و موزه‌ها بخشی از آن هستند.

وی افزود: امکان حمایت از بخش خصوصی را داریم و حدود ۵ سال است که با احیا بازار پروانه از هنرمندان صنایع دستی حمایت میکنیم. حتا گالری بزرگی داریم که میتواند با کمک بخش خصوصی غنی‌تر شود.

احمد قیومی (فرماندار تهران) با اشاره به آنکه دیدگاه ایرانی وقتی با فرهنگ اسلامی آمیخته شد دوچندان شد، گفت: بعد از جنگهای عجیب و غریب که در اروپای متمدن اتفاق افتاد، همه به این نتیجه رسیدند که دیپلماسی عمومی را گسترش دهند.

او ادامه داد: داشته‌های ما ریشه در تاریخ و عظمت ایران دارند و توسط اعضای این جمع حفظ و شناسانده شده است. در تهران اتفاقات بزرگ و خوبی رقم میخورد. با این وجود به ثمر رسیدن کارها صبوری میخواهد. این جمع از خودشان عبور کرده‌اند. سود که نکردند، ضرر هم کرده‌اند چه مالی و چه زمانی و… و من سر تعظیم به روی آن‌ها فرود می‌آورم.

قیومی ادامه داد: توسعه فرهنگی فقط کار یک نهاد یا یک دستگاه نیست بلکه همه دستگاه‌ها در توسعه فرهنگی دخیل هستند. یکی از عناصر فرهنگ نیز موزه‌ها هستند. اما بسیاری از افراد از وجود و خدمات این مجموعه‌ها بی‌خبر هستند. این آمادگی در فرمانداری وجود دارد که حمایت‌های لازم را از موزه‌ها داشته باشد. امیدوارم با وجود مشکلات عقب نشینی نکنید. وطن هتل نیست که اگر امکاناتش کم شد ول کنیم و بریم چراکه وطن، وطن است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز