خبرگزاری کار ایران

عضو هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران:

ایده و تکنیک در انیمیشن از هم جدا نیستند/ از هوش مصنوعی نترسیم!

ایده و تکنیک در انیمیشن از هم جدا نیستند/ از هوش مصنوعی نترسیم!
کد خبر : ۱۵۳۹۲۲۶

کارگردان انیمیشن مطرح «سمپاش» و عضو هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است ایده خلاق و نحوه اجرای تکنیک، توامان در موفقیت یک انیمیشن تاثیر دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن و عضو هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره کیفیت آثار رسیده به این بخش گفت: به نظرم نسبت به سال‌های گذشته، امسال کیفیت آثار کمی افت کرده بود. ما یک زمانی در جشنواره برای گرفتن جایزه رقابت بسیار سختی داشتیم و تعداد رقبا در بخش انیمیشن بسیار بیشتر بود. امروزه تعداد تک آثار موفق و درستی که در سطح استاندارد جهانی‌ باشند، بیشتر شده ولی کلیت کارها ضعف دارد.

وی با اشاره به دلایل افت کیفی آثار کوتاه انیمیشن‌ اظهار کرد: گرانی تولید انیمیشن، کمبود بودجه، مهاجرت برخی از متخصصان این حوزه باعث این ضعف و خلا شده است. همچنین راحتی برخی تکنیک‌ها باعث شده عده‌ای بدون اطلاعات کامل انیمیشن بسازند. ما به نسبت نسل گذشته خود راحت‌تر فیلم می‌ساختیم، امروز هم نسل فیلمساز جدید از نسل ما راحت‌تر فیلم می‌سازد و انگار این راحتی اتفاق خوبی نیست چون به نظرم برخی فکر می‌کنند به صرف استفاده از این نرم‌افزارها و تکنیک‌ها فیلم‌ساز یا انیمه ساز می‌شوند که قطعاً اینطور نیست.

عابدی تصریح کرد: فکر می‌کنم در بخش آموزش باید جدی‌تر عمل کنیم و سهولت دسترسی به نرم‌افزارها بُعد آموزش، یادگیری و خلاقیت را ضعیف کرده است. ارگان‌های دولتی هم نسبت به گذشته کم کارتر شده‌اند در گذشته سالانه دست کم ١٠ فیلم انیمه و کودک و نوجوان تولید می‌شد اما امروز شاهد کمتر شدن تولیدات این حوزه هستیم.

کارگردان انیمیشن «ملکوت» عنوان کرد: نمی‌شود کسی تکنیک بلد نباشد و ایده خوبی داشته باشد! تا یک زمانی به جدایی ایده از تکنیک قائل بودم اما به نظرم این دو به هم متصل هستند. مگر می‌شود کسی سلیقه، آرت، دانش و تکنیک خوبی نداشته باشد اما یک ایده خوب داشته باشد؟! حتما آدم کج سلیقه و ضعیف در اجرای تکنیک، در ایده هم ضعف خواهد داشت. در حالت برعکس آن، ممکن است که ایده متوسط و معمولی باشد اما تکنیک فوق‌العاده‌ای داشته باشد، این اتفاق در سراسر دنیا وجود دارد. کارهایی که ایده متوسط با تکنیک عالی داشتند و موفق هم بودند.

عابدی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: استفاده به موقع جشنواره از تکنولوژی‌های جدید بسیار اتفاق درست و خوبی است. این جشنواره مهمترین جشنواره فیلم‌کوتاه ایران است، یک زمانی انتخاب شدن برای حضور در این جشنواره بسیار کار سختی بود و همه ما که انیمیشن کار می‌کردیم دوست داشتیم در این رویداد حضور داشته باشیم. ترس از هوش مصنوعی و پنداشتن آن به عنوان یک انسان یک موج گذراست؛ مانند نرم افزارهایی که همه این سال‌ها به وجود آمدند و به ما کمک کردند. هوش مصنوعی برای من یک نرم افزار است مانند افتر افکت، تیریدی مکس و…، مثل همه امکاناتی که نسل قبل نداشتند و ما داریم. همه ما شروع به استفاده از این هوش مصنوعی کرده‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: کاملا خوشحالم ابزاری مثل هوش مصنوعی اضافه شده و به کمک ما آمده و تکنیک‌ها را ارتقا بخشیده است. من برای کار جدیدم حداقل در مرحله کانسپت و طراحی کاراکتر از آن کمک می‌گیرم اما نباید بیش از حد به آن اهمیت دهیم و یا از سویی دیگر از آن بترسیم.

عابدی در پایان با یادآوری خاطراتی از همراهی با انجمن سینمای جوانان ایران در سال‌های نوجوانی‌اش گفت: وقتی هنوز به ١٨ سالگی نرسیده بودم به جهت اینکه پدرم هم انیمیشن ساز بود و در این فضا بودم تصمیم گرفتم در آزمون فیلم سازی انجمن شرکت کنم. با این که سنم هنوز به ۱۸ سال نرسیده بود آزمون دادم و در کل ایران نفر سوم شدم، این اولین ارتباطی بود که با انجمن داشتم، تا سال ٨۶ که برای اولین بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کردم. همیشه این جشنواره را به دلیل حرفه‌ای بودن دوست داشتم و خوشحالم که به این جایگاه رسیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز