خبرگزاری کار ایران

«نشر بین‌الملل» به ائتلاف «ناشران برای فلسطین» پیوست

«نشر بین‌الملل» به ائتلاف «ناشران برای فلسطین» پیوست
کد خبر : ۱۵۳۷۶۴۷

چند هفته مانده به آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ائتلافی از ناشران حامی فلسطین از ۵۰ کشور برگزارکننده این نمایشگاه خواسته‌اند تا روابط خود با اسرائیل را برای حمایت از مردم فلسطین قطع کند؛ «شرکت چاپ و نشر بین الملل» نخستین انتشارات ایرانی محسوب می‌شود که به این ائتلاف پیوسته است.

به گزارش ایلنا، هفتادوششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از۱۶ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ (برابر ۲۵ تا ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳) در حالی در آلمان برگزار خواهد شد که جهان همچنان خشمگین از جنایات و کودک‌کشی صهیونیست‌ها در غزه است. مدتی پیش ائتلافی بین‌المللی با عنوان «ناشران برای فلسطین»، متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر طی نامه‌ای سرگشاده‌ای از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواست تا روابط خود را با اسرائیل قطع کند. در این نامه خطاب به مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت آمده است: «رژیم نسل‌کش اسرائیل و آپارتاید استعماری علیه مردم فلسطین را به طور علنی محکوم می‌کنیم و از نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیزهمین درخواست را داریم.»

برای پیوستن به این ائتلاف کافی است ناشران حامی مردم فلسطین در سایتی اینترنتی اطلاعاتی ساده را وارد کنند، با این حال از میان ناشران ایرانی تنها «شرکت چاپ و نشر بین الملل»، از خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی به این ائتلاف پیوسته است.

اسماعیل سلطانی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین الملل در این‌باره گفت: «پس از آن که بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی متن انگلیسی بیانیه ائتلاف بین‌المللی «ناشران برای فلسطین» را ترجمه و منتشر کرد، ما بلافاصله در همان نشانی اینترنتی اعلام شده ثبت‌نام کردیم. اطمینان داریم اکثر ناشران جبهه فرهنگی انقلاب، همسو و در حمایت از این بیانیه وارد عرصه خواهندشد. »

حاشیه‌های سال گذشته فرانکفورت

سال گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت تنها چند هفته پس از «طوفان الاقصی» برگزار شد و یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت در آستانه برگزاری این نمایشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نمایشگاه فرانکفورت حامی اسرائیل است و قصد دارد تا صدای اسرائیل را در جهان برجسته کند و برنامه‌های ویژه‌ای نیز در حمایت از اسرائیل تدارک دیده است.»

برگزارکنندگان نمایشگاه سال گذشته فرانکفورت، حتی پا را فراتر گذاشتند و مراسم اهدای یک جایزه ادبی به عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی را لغو کردند چون معتقد بودند کتاب او به نام «یک موضوع جزئی» یهودی‌ستیزانه است. در این کتاب که به جنگ‌های سال ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل می‌پردازد، سربازان متجاوز اسرائیلی یک دختر فلسطینی را به قتل می‌رسانند.

اکنون با آشکار شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان و همچنین بمباران مناطق مسکونی و امدادی در غزه، ائتلاف ناشران از نمایشگاه فرانکفورت خواسته نه‌تنها رویه سال گذشته را ادامه ندهد بلکه این جنایت‌ها را نیز محکوم کند.

اسماعیل سلطانی با اشاره به این که حوزه نشر نسبت مستقیمی با آزادی بیان دارد و یادآوری آن که زندگی و زنده ماندن، حق مسلم تمامی مردم جهان است اما سردمداران متوحش رژیم صهیونیستی مانع این حق زندگی مردم فلسطین و لبنان می‌شوند اظهار داشت: «هنگامی که ناشران به عنوان فعالان آزادی بیان که از قدرت کلام مکتوب نیز برخوردارند، دغدغه فلسطین داشته باشند بی‌شک، چنین دغدغه‌ای در اکوسیستم فرهنگ دنیا نیزاثرگذار خواهد بود و موجب مانایی مساله فلسطین می‌شود؛ به گونه‌ای که دشمن دیگر نمی‌تواند به کمک جریان رسانه‌ای خود، جای ظالم و مظلوم را عوض کند.»

سلطانی که از ناشران ایرانی خواست تا هرچه زودتر بیانیه حمایت از مردم مظلوم فلسطین را امضا کنند، حمایت از فلسطین را در نشر بین‌الملل مسبوق به سابقه دانست و گفت: «در سال ۱۳۹۸ و در نخستین جلسه هیات مدیره، برای تطابق با دغدغه‌های مقام معظم رهبری بویژه در حوزه کتاب به گزاره‌ای با عنوان «مقاومت» رسیدیم و در این چد سال همواره برای این موضوع، کتاب تولید کرده‌ایم. ما معتقدیم که مقاومت دارای قله‌هایی است که رهبران مقاومت در شمار این قله‌ها محسوب می‌شوند و اولین کتابی که چاپ و نشر بین الملل در دوره جدید چاپ کرد، کتاب «زبور مقاومت» بود. این کتاب سیری در زندگانی، مواضع و دیدگاه‌های شهید بزرگوارسید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، با نگاهی ویژه به جنگ ۳۳ روزه و مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. »

سلطانی همچنین با اشاره به یکی از آخرین کتاب‌های چاپ شده در نشر بین الملل با نام «ارض موعود» که یک رمان فلسطینی است، از تمامی موسسات و نهادهای فرهنگی کشور بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواست همچون موسسات تابعه سازمان تبلیغات اسلامی، بحث مقاومت و حمایت از آثار ادبی با موضوع غزه و فلسطین را دربرنامه‌ها و جشنواره‌های بین المللی خود پررنگ‌تر کنند تا مساله فلسطین برای مردم مسلمان جهان و مخاطبان جوان آن‌ها به مساله اول جهان اسلام تبدیل شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز