خبرگزاری کار ایران

صدور فرمانِ حمله تروریستی از نیویورک؛

فاروق ولی: اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده که هرچه بیشتر جنایت کند، شانس بقایش بیشتر می‌شود/ سیدحسن نصرالله سال‌ها کابوس صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای و غربی‌اش بود

فاروق ولی: اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده که هرچه بیشتر جنایت کند، شانس بقایش بیشتر می‌شود/ سیدحسن نصرالله سال‌ها کابوس صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای و غربی‌اش بود
کد خبر : ۱۵۳۶۱۴۲

اسم رمز عملیات جنایتکارانه اخیر صهیونیست‌ها که به ترور شهید نصرالله ختم شد، «نظم جدید» نام داشت. صهیونیست‌ها عملا با تعیین این نام مقصود خود را در مورد نیات آتیشان برای منطقه آشکار کرده‌اند. آن‌ها سعی دارند از دل شکست‌های خود، فرصت‌هایی را برای خودشان خلق کنند و از این رهگذر، زمینه‌های تازه‌ای را برای بقایشان ایجاد کنند. آنچه واضح است این نکته می‌باشد که کار صهیونیست‌ها در بیروت تمام نشده و هم آن‌ها و هم متحدان غربیشان طرح‌های گسترده‌تری را برای کل منطقه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رژیم اشغالگر قدس به تازگی یک جنایت بزرگ را در لبنان و علیه مردم این کشور رقم زد. در این راستا، جنگنده‌های اسرائیلی با استفاده از بمب‌های سنگرشکن و البته انجام بیش از ۴۰ نوبت حمله هوایی به ضاحیه بیروت، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را به همراه تنی چند از دیگر فرماندهان جریان مقاومت در لبنان به شهادت رساندند.

البته که گزارش‌های مختلفی نیز دال بر به شهادت رسیدن بیش از ۳۰۰ غیرنظامی و البته زخمی شدن صدها تن دیگر نیز در جریان عملات تروریستی اخیر صهیونیست‌ها در لبنان منتشر شده است. جریان مقاومت لبنان هم تنها اندکی پس از حرکت تروریستی اخیر صهیونیست ها، در مقیاسی گسترده، حملات موشکی خود به مناطق مختلف فلسطین اشغالی را در دستورکار قرار داد و خسارات قابل توجهی را به دشمن اسرائیلی وارد کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی به مناسبت شهادت شهید نصرالله، بار دیگر به این مساله تاکید کردند که آینده در منطقه در دستان جریان مقاومت است و به طور خاص با اشاره به حزب الله لبنان از قطعی بودن پیروزی این جریان در تقابل با دشمن اسرائیلی سخن گفتند.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «فاروق ولی» نویسنده و تحلیلگر سیاست بین الملل، به واکاوی چند سوال مهم با محوریت تحولات اخیر در لبنان و شهادت دبیر کل حزب الله پرداخته است.

فاروق ولی: اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده که هرچه بیشتر جنایت کند، شانس بقایش بیشتر می‌شود/ سیدحسن نصرالله سال‌ها کابوس صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای و غربی‌اش بود

مشروح گفتگو با فاروق ولی را در ادامه می‌خوانید.

رژیم اشغالگر قدس به تازگی اقدام به ترور و به شهادت رساندن سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان کرده است. حرکتی که در قالب حمله اخیر اسرائیل به ضاحیه بیروت آن هم با استفاده از بیش از ۸۰ تن بمب انجام گرفته است. به نظر شما مهمترین نکته‌ای که در رابطه با ماجرای ترور شهید نصرالله از سوی صهیونیست‌ها خودنمایی می‌کند، چیست؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به مولفه‌های مختلفی اشاره کرد. شاید یکی از نکات مهم این باشد که نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل، فرمان عملیات تروریستی اخیر اسرائیل علیه لبنان را از نیویورک و تنها اندکی پس از ایراد سخنرانی‌اش در سازمان ملل متحد صادر کرد. موضوعی که حقیقتا یک شوک بزرگ برای سازمان ملل و البته مجامع بین المللی است.

نهادهایی که انگار از توانایی برقراری هیچ قدرت بازدارندگی موثری علیه یک رژیم جنایتکار نظیر اسرائیل برخوردار نیستند و نخست وزیر اسرائیل از نیویورک فرمان یک حمله تروریستی بزرگ را صادر می‌کند. نکته قابل تامل این است که غربِ مدعی همچون گذشته سکوتی معنادار را در رابطه با این قبیل وقایع تروریستی اتخاذ کرده است. معادله‌ای که از استاندارهای دوگانه قدرت‌های غربی حکایت دارد. نکته دیگر اینکه دولت آمریکا باز هم همچون شمار دیگری از تحولات چند ماهه اخیر، در مورد اقدام تروریستی صهیونیست‌ها اعلام بی‌خبری کرد. این در حالی است که واشنگتن در ابعاد مختلف اطلاعاتی، تسلیحاتی و تجهیزاتی، بازیگری محوری در جریان عملیات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی بود.

در نهیات باید گفت که اسم رمز عملیات جنایتکارانه اخیر صهیونیست‌ها که به ترور شهید نصرالله ختم شد، «نظم جدید» نام داشت. صهیونیست‌ها عملا با تعیین این نام مقصود خود را در مورد نیات آتی‌شان برای منطقه آشکار کرده اند. آن‌ها سعی دارند از دل شکست‌های خود، فرصت‌هایی را برای خودشان خلق کنند و از این رهگذر، زمینه‌های تازه‌ای را برای بقایشان ایجاد نمایند. آنچه واضح است این نکته می‌باشد که کار صهیونیست‌ها در بیروت تمام نشده و هم آن‌ها و هم متحدان غربی‌شان طرح‌های گسترده‌تری را برای کل منطقه دارند.

شما فکر می‌کنید ماجراجویی‌های بیشتری از سوی آن‌ها وجود خواهد داشت؟

روند تحولات ماه‌های اخیر این نکته را به عینه تایید می‌کند. اسرائیل تنها راه خروج از بحران‌های خود را بحران‌سازی در سطح منطقه می‌بیند. در واقع، این رژیم به این جمع‌بندی رسیده که هر چه بیشتر جنایت کند و دامنه تنش‌ها را بالا ببرد، شانس بقایش افزایش می‌یابد. فراموش نکنیم که رژیم اشغالگر قدس در حوزه‌های مختلف با بحران‌های عدیده‌ای دست به گریبان است. تدبیر این بحران‌ها از توان این رژیم خارج شده است و از این رو، صهیونیست‌ها راهی جز دست زدن به اقدامات ماجراجویانه جهت منحرف کردن حواس افکار عمومی خود از واقعیت‌های سیاه و تلخشان ندارند.

به نظر می‌رسد که آن‌ها اکنون در حال حداکثرسازی تهدیدات خود علیه جریان مقاومت در سطح منطقه هستند. البته که آن‌ها در این زمینه به طور خاص سعی دارند هر طور که شده میان اجزای مختلف محور مقاومت فاصله بیندازند و از این طریق منافع خود را تامین کنند. می‌بینیم که کارشکنی‌های جدی را در مسیر فرود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه بیروت ایجاد می‌کنند و البته که مستقیما نیز ایران را تهدید می‌کنند. با این همه، آنچه که واضح است این مساله می‌باشد که جریان مقاومت نیز کارت‌های بازی موثر خود را دارد و تجربیات تاریخی نشان داده که جریان مقاومت در منطقه هم از دستورکارهای محوری خود کوتاه نخواهد آمد و اینکه اسرائیل تصور کنند با به شهادت رساندن شهید نصرالله، می‌تواند حزب الله لبنان را نابود کند یا محور مقاومت را از نفس بیندازد، به هیچ عنوان گزاره درستی نیست.

به نظر شما سناریوی اصلی محور مقاومت در تقابل با دشمن اسرائیلی چه خواهد بود؟

من فکر می‌کنم که ما بایستی شاهد تشدید هر چه بیشتر تنش‌ها در ادامه راه باشیم. همانطور که شهید نصرالله نیز تاکید داشتند، چه با ایشان چه بدون ایشان، جریان مقاومت اسلامی لبنان حملات خود به اراضی اشغالی در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین را ادامه خواهد داد. در عین حال، ترور شهید نصرالله، با همبستگی بیش از پیش جریان مقاومت در تقابل با دشمن اسرائیلی نیز همراه خواهد شد. به نظر می‌رسد که روند تحولات منطقه خاورمیانه به دوره زمانی حساسی رسیده است. اسرائیل هر موقع پاسخ‌های سنگین و قاطعی دریافت کرده، عقب نشسته و ادعاهای دور و درازش را کنار گذاشته است.

از این رو، روند درگیری‌ها به سمت تشدید و افزایش خواهد بود. این همان مساله‌ای است که سخنگوی ارتش اسرائیل نیز از آن سخن گفته و از در پیش بودن روزهای سخت برای اسرائیل سخن گفته است. اینکه دشمنان جریان مقاومت تصور کنند کار با ترور شهید نصرالله خاتمه می‌یابد، به شدت ایده‌ای خام و عاری از منطق است. اسرائیل هر آنچه می‌توانسته در میدان‌های جنگ با جریان مقاومت رو کرده اما نیروهای مقاومت هنوز برگ‌های برنده موثری دارند که رو نکرده اند.

مهمترین ویژگی رهبری شهید سید حسن نصرالله در لبنان را در چه مساله‌ای می‌دانید؟

او یک رهبر و مبارز شجاع بود و در دل بحران‌ها و حملات شدید دشمن به بهترین نحو، جریان مقاومت را رهبری می‌کرد. او سال‌ها کابوس دشمن صهیونیست و البته متحدان منطقه‌ای و غربی آن بود و اکنون نیز شهادت ایشان، جریان مقاومت را قوی‌تر می‌کند. تنها اندکی پس از انشار خبر شهادت سید حسن نصرالله شاهد بودیم که شمار قابل ملاحظه‌ای از مردم لبنان به عزاداری پرداختند و صدای گریه از محله‌های مختلف در بیروت لبنان بلند می‌شد. سید حسن نصرالله یک رهبری مذهبی، سیاسی و نظامی بود.

او تدبیر بالایی داشت و مقاومت اسلامی لبنان در دوره وی به قدرت قابل توجهی رسید. با این همه، شهادت در فرهنگ مقاومت اسلامی لبنان و کلیت جریان مقاومت، یک واقعیت عینی و مقدس است. مولفه‌ای که به نظر می‌رسد یکی عنصر قدرت بخش و نَه تضعیف کننده برای جریان مقاومت اسلامی در منطقه است.

اکنون جریان مقاومت اسلامی لبنان در نبرد با دشمن صهیونیست بیش از پیش مصمم است و این مساله نمودهای عینی خود را در جبهه‌های جنگ به نمایش خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز