خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و بصری مطرح شد؛

با هوش مصنوعی در سینما چه کنیم؟

با هوش مصنوعی در سینما چه کنیم؟
کد خبر : ۱۵۳۳۸۸۵

فرید ناظرفصیحی، هوش مصنوعی را یک ابزار تسهیل کننده برای فیلمسازی دانست و با تاکید براینکه این تکنولوژی هنوز نوپاست و تولید فیلم در این فرایند نیاز به کسب تجربه دارد، گفت: تدارک یک بخش ویژه هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران یک اقدام مهم و نویدبخش نتایج خوبی در آینده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرید ناظرفصیحی، طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و بصری درباره کارکرد هوش مصنوعی در سینما گفت: عملکرد هوش مصنوعی در سینما هم‌اکنون قابل تشبیه به وضعیت کودکی است که تازه متولد شده و سعی دارد نسبت به محیط پیرامون خود شناخت پیدا کند و به مرور زمان تکامل پیدا خواهد کرد.

او با تاکید براینکه هوش مصنوعی طی پنج سال آینده پیشرفت گسترده‌ای در امور مختلف خواهد داشت، عنوان کرد: به شخصه هم‌اکنون حداقل تا زمانی که هوش مصنوعی دارای درک و انگیزه نشده است به آن به‌عنوان یک ابزار نگاه می‌کنم چراکه می‌تواند کمک کننده باشد و پیشنهادهای جدیدتر و جذاب‌تری را برای فیلمسازان داشته باشد. در حوزه تصویر کاری که می‌توان از آن استفاده کرد، در بخش طراحی، رشد و توسعه دادن فیلمنامه است اما اینکه بتوان به طور کامل با استفاده از هوش مصنوعی یک اثر کامل را تولید کرد، پیچیدگی دارد. به طور کلی این فناوری‌ها در حال توسعه است و هرچقدر اطلاعات درباره آن کامل‌تر شود، تاثیرات متفاوتی خواهد داشت.

ناظر فصیحی در پاسخ به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در فیلمسازی چقدر درست است، گفت:  یک جنبه بهره‌گیری از هوش مصنوعی به موضوع اخلاق هنر برمی‌گردد که در حقیقت حفظ حقوق معنوی و مادی آرتیست چه جایگاهی خواهد داشت چون به هر حال اطلاعاتی که از طریق دیپ لرنینگ انتقال پیدا می‌کند تصویر و برآیندی از اطلاعات گسترده ای است که برگرفته از تفکر و نگاه هزاران آرتیست در دنیاست. حال اینکه چه‌طور بتوان این مسائل را تفکیک کرد کار پیچیده‌ای است ولی به طور کل نقش آرتیست‌ها از بین نخواهد رفت چراکه به هر حال ایده اولیه باید وجود داشته باشد و هنرمندانی بتوانند در پرامپت‌نویسی و انتقال درست دیتا منظورشان را درست انتقال دهند لذا باید به هوش مصنوعی به چشم یک ابزار نگاه کرد؛ مثل سخت افزارهایی که به مرور زمان در حوزه فیلمبرداری توسعه یافت.

این هنرمند تصریح کرد: مثلاً وسایل حرکتی، ریل، کرین یا در حقیقت کوادکوپترهایی که وارد صنعت شدند هرکدام ابزارهایی بودند که به مرور زمان باعث رشد صنعت سینما شدند. بنابراین در حال حاضر من به شخصه نگاهی منفی نسبت به هوش مصنوعی ندارم و فکر می‌کنم می‌توان از آن به عنوان یک ابزار سودمند استفاده کرد برای اینکه بتوانیم سطح کیفی تصویرها را ارتقا بدهیم.

او هوش مصنوعی را یک پیشنهاد (High Tech) خواند و افزود: هنرمندی که با هوش مصنوعی سروکار دارد نیازمند یکسری اطلاعات پایه ای است اما این تکنولوژی بیشتر بر کار آرتیست‌هایی که در بخش پست پروداکشن و پس تولید با کامپیوتر و گرافیک درگیرند تاثیر گذاشته است ولی در فیلم کوتاه به خاطر اینکه پروداکشن متفاوت تراست، شکل تولید هم کلاسیک تر است به همین دلیل شاید برخی از هنرمندان این حوزه هنوز چندان از هوش مصنوعی استفاده نکرده اند.

این طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و بصری با تاکید براینکه مسئله مهم برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در سینما، مساله آگاهی است، گفت: ورکشاپ‌هایی زیادی برگزار شده است تا فعالان حوزه فیلم کوتاه یا حتی بلند، سینما و سریال یا تیزر نسبت به این مساله آگاهی پیدا کنند درحالی که هر کسی دیتایی درباره هوش مصنوعی دارد غالبا به طور شخصی کسب شده و آن فرد به اندازه ای که خودش جلو رفته و علاقه‌مند بوده، نسبت به این حوزه اطلاعات دارد.

ناظرفصیحی خاطرنشان کرد: در دنیا سازمان‌های سینمایی دپارتمان ویژه تصویر دارند که به صورت جدی روی این حوزه کار می‌کنند چراکه این آینده تصویر است. مثلا زمانی نگاتیو وجود داشت و درحالی که تبدیل به دیجیتال می‌شد هر چقدر افراد موضع بیشتری نسبت به آن داشتند باعث می‌شد دیرتر وارد تغییر ساختار شوند هرچند افرادی هم اصلا وارد فضای فناوری نشدند و در حالت آنالوگ باقی ماندند و این فرایند وابسته به مساله آگاهی دادن و آموزش است.

او عقب ماندن از فناوری‌های جدید را برای سینما یک زیان دانست و گفت: فناوری‌های جدید پیوسته در حال به روز شدن است و اگر که نخواهیم  به موقع وارد این حوزه شویم عقب می مانیم درحالی که سطح کیفی آثار و هزینه‌های تولید متفاوت می‌شود و ما همچنان مثل ۱۰ سال پیش فرایند تولید را پیش می‌بریم که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

ناظر فصیحی به اضافه شدن بخش‌های هوش مصنوعی به چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران پرداخت و گفت: پرداختن به این اتفاقات جدید در جشنواره فیلم کوتاه تهران حتما خیلی مثبت و دارای نتایج خوبی خواهد بود و به هر حال هر تلاشی که در جهت این آگاهی دادن به فیلمسازان صورت گیرد، کمک کننده است از سویی دیگر ما یک مرحله قبل از این اتفاق باید ورکشاپ‌ها و جلساتی را برای فعالان این حوزه داشته باشیم تا تجربیات کسانی که سال‌هاست در این عرصه تجربه‌اندوزی دارند، تبادل تجربه کنند و نتیجه آن در آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران نمود یابد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز