خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» مطرح شد؛

تلاش برای ایجاد یک جریان در ادبیات داستانی دینی

تلاش برای ایجاد یک جریان در ادبیات داستانی دینی
کد خبر : ۱۵۳۳۸۳۳

رویکرد جدید «فراتهران» در حوزه هنری

نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» ظهر امروز در حوزه هنری تهران برگزار شد. دبیر سوگواره،‌ دبیر علمی و معاون امور استان‌های حوزه هنری در این برنامه حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» ظهر امروز سه‌شنبه سوم مهرماه در سالن صفارزاده واقع در حوزه هنری تهران برگزار شد.

سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری، علی اصغر عزتی پاک دبیر علمی سوگواره و محمدجواد شاهمرادی معاون هنری امور استان‌ها ی حوزه هنری در این رویداد حضور داشتند. 

گفتنی است سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» با موضوع؛ مواجه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (علیه الاسلام) و موضوع ویژه؛ از مدینه تا کربلای در سال ۶۱ هجری برگزار شده است. 

پس از پخش آیاتی از کلام‌الله مجید سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری دقایقی با حضار صحبت کرد.

در حوزه داستان کم‌کاری کرده‌ایم

علی‌اصغر عزتی‌پاک دبیر علمی سوگواره در ابتدای برنامه گفت: ادبیات فارسی با ماجرای کربلا عجین است؛ بخصوص در حوزه شع و اما در حوزه داستان کم‌کاری نکرده‌ایم. . 

او افزود: این فرهنگهای غنیِ دینی  از غزه و لبنان گرفته تا دیگر کشوره‌ها منطقه را در برگرفته و باید دوباره بگویم که در حوزه داستان کم‌کاری‌هایی داشته‌ایم.

علی‌اصغر عزتی‌پاک در ادامه بیان کرد: اما یکی از ویژگی‌ها حوزه‌های داستانی و رویداد فعلی این است که برخی نویسندگان درخواست و خواهشی بابت آن داشته‌اند. در دوره کرونا بود که نویسندگانی به حوزه هنری می‌روند و می‌گویند ما می‌خواهیم در حوزه داستان دینی و مقوله کربلا داستان‌هایی بنویسیم که حوزه هنری نیز استقبال کرد و بعد هم این رویه جدی شد. در ادامه هم فراخوان سوگواره «روضه‌های داستانی» نوشته و فراگیر شد.

سوگواره «روضه‌های داستانی» آغاز یک جریان

وی گفت: داستان عاشورا یکباره اتفاق نیفتاده و در زمینه این مقوله باید جریانی راه بیفتند تا نویسندگان باورهای‌شان را در قالب داستان روشن کنند. نقدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه نویسندگان خودشان را از صفوف مردم جدا می‌دانند، حال «روضه‌های داستانی» این نقیصه را جبران خواهد کرد. 

توضیحاتی درباره روند برگزاری سوگواره

عزتی‌پاک ادامه داد: سوگواره «روضه‌های داستانی» در دو رشته روایت و داستان برگزار می‌شود. روایت که همان مقولات تاریخی است و داستان بر اساس مخیله و تخیل است. 

عزتی‌پاک بیان کرد: پس از انتشار فراخوان و ارسال،‌ آثار توسط داوران خوانده شدند و کار به مرحله سوم رسید و ارزیابی‌ها در حوزه هنری قم انجام شد. در رابطه با هیئت داواران هم باید بگویم هم آنها در کارشان تخصص دارند و کارنامه‌شان مشخص است. در ادامه هم آثار نهایی برگزیده شدند که در اختتامیه‌‌ آنها را معرفی خواهیم کرد. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سوگواره «روضه‌های داستانی» ظرفیت‌هایی را برای برداشتن گام‌های بلند دیگر ایجاد کرده است. الان نویسندگانی را داریم که به ارزش‌های دینی می‌پردازند و به آنها فکر می‌کنند. هرچه  در این زمینه نویسندگان بیشتری داشته باشیم؛ تکیه‌ به باورهای دینی و داستان‌های مربوط به آن محکم‌تر خواهد بود. 

ایجاد دبیرخانه دائمی در قم/برگزاری کتاب سال دینی در آینده

عزتی‌پاک گفت:دبیرخانه سوگواره «روضه‌های داستانی» دائمی خواهد بود و حوزه هنری در این زمینه وظایفی را در نظر گرفته است. 

او افزود: مهمترین وظیفه دبیرخانه، برگزاری کتاب داستان سال دینی خواهد بود. که تداوم خواهد داشت. و اینکه قرار است دبیرخانه در قم کار پژوهشی هم انجام دهد که حاصل این روند، در قالب مقاله و کتاب منتشر خواهد شد.. وظیفه سوم نیز انجام کا‌رهای آموزشی خواهد بود. و وظیفه آخر دبیرخانه نیز انجام فعالیت‌های تولیدی است. بر همین اساس قرار است دبیرخانه با همکاری نویسندگان برجسته آثاری را تولید نماید تا جریان به وجود آمده رسمیت پیدا کند. 

رویکرد جدید «فراتهران» در حوزه هنری

پس از صحبت‌های دبیر علمی سوگواره سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری درباره اتفاقات رخ داده و برنامه‌های پیش رو نکاتی را بیان کرد. 

وی گفت: فراتهران یکی از رویکردهای کلیدی جدید است که در استان‌ها هنر انقلاب را پیش خواهد برد. 

او افزود: البته ما رویدادهایی را داریم که برگزار هم شده‌اند. به طور مثال جشنواره داستان حماسی را داریم که درباره وطن است و در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. جشنواره داستانی بازآفرینی را داریم و ضلع سو هویت دینی و اسلامیِ ایران است.

سوگواره «روضه‌های داستانی» به مثابه پیوند با کربلا

او ادامه داد: سوگواره «روضه‌های داستانی» پیوندهای داستان کربلا با زندگی ماست. بخش زیادی از زندگی ما مدیون روضه‌های کربلاست. از طرفی موضوعات غزه و لبنان را داریم که البته در این میان مهمترین رویداد دوره دفاع مقدس است که به کربلا و عاشورا گره خورده است.

لشگری گفت: کارها را درقم پیش خواهیم برد. چون پایگاه مهم انقلاب است. 

او گفت: از رسانه‌ها و مجموعه‌تان بابت کمک به جشنواره ممنونم. . انشالله پثلرنامه فراتهران بهتر پیش برود 

لشگری در پایان ضمن درخواست همراهی رسانه‌ها با سوگواره اذعان داشت: موضوع جشنواره را صرفا به کربلا معطوف نکنیم، چون هویت دینیِ همه ائمه به زندگی ما گره خورده است. زندگی مردم وگره خوردن آن‌ها با دین برایمان مهم است. ما می‌خواهیم به مردم نزدیک‌تر شویم. 

روایت در هنر ایران ریشه دارد

محمدجواد شاهمرادی معاون هنری امور استان‌ها ی حوزه هنری در ادامه برنامه با حضار صحبت کرد. 

او گفت: روایت در هنر ایرانیان ریشه دارد و در ادبیات با آثار منظوم و شعر مواجهیم. مثل مثنوی معنوی یا شاهنامه. مخاطب امروزی با این قالب داستانی ارتباط، می‌گیرد. و اینکه یکی از وجوه اهمیت داستان مجمع بودن برای دیگر هنرهاست. 

وی ادامه داد: داستان یکی از محمل‌های مهم انعکاس زندگی امروز است. البته سینما هم چنین است اما خب داستان خواندن از فیلم دیدن راحت‌تر است؛ چون در آن خیال و تخیل وجود دارد و ریشه در شعر دارد.

او تاکید کرد: می‌خواهیم با سوگواره «روضه‌های داستانی»، عاشورا در زندگی مردم منعکس شود. 

شاهمرادی ادامه داد: انشالله بتوانیم جریان‌های هنری را در استان‌ها هدایت کنیم و توسعه دهیم. البته در چند استان کلاس‌های داستان‌های دینی برگزار شده و در دیگر استانها هم راه‌اندازی خواهد شد. 

اعلام آمادگی چهارصد متقاضی برای حضور در سوگواره 

نقیب دبیر سوگواره نیز گفت: افتتاحیه و اعلام فراخوان در فروردین امسال در رمضان در قم رونمایی شد. مهلت ارسال آثار در فراخوان تا اوائل مردادماه اعلام شده بود که به دلیل استقبال متقاضیان تا دو هفته دیگر  تمدید شد. در این مدت سه نشست داشته‌ایم که در اهواز و قم و اصفهان برگزار شد.

او ادامه داد: مجموعا۴۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۲۲۰ اثر در بخش روایت  و ۱۸۰‌تای آنها داستان بود. شش برگزیده و شایسته تقدیر هم معرفی خواهند شد. مراسم اختتامیه نیز روز نهم مهرماه که روزهمبستگی با کودکان فلسطینی است در قم برگزار خواهد شد. 

دبیر سوگواره «روضه‌های داستانی» در پایان با بیان اینکه جوانی اهل فلسطین که مدیر بخش روایت غزه است نیز میهمان سوگواره خواهد بود، گفت: برای نویسنده‌هایی که اثرشان برگزبده میشود برنامه‌هایی داریم. جوایز برای برگزیده تندیس و لوح و ده میلیون تومان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز