خبرگزاری کار ایران

یک نقاش مطرح کرد؛

آموزش هنر نوعی سبک زندگی است/ ایرانیان به دلیل تمدن کهن با هنر پیوندی عمیق دارند

آموزش هنر نوعی سبک زندگی است/ ایرانیان به دلیل تمدن کهن با هنر پیوندی عمیق دارند
کد خبر : ۱۵۳۳۶۳۳

عزیزی می‌گوید: آموزش نقاشی باید جامع و متنوع باشد و به هنرجویان امکان رشد در همه مراحل را بدهد. تفکر خلاق هنرجو به او این امکان را می‌دهد که با شیوه‌های جدیدی به مسائل نگاه کند و راه حل‌های خلاقانه‌ای پیدا کند که این نوع تفکر در زندگی روزمره چالش‌های مختلف و مفیدی به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از موضوعات مهم در ایران و تمام کشورها، که از گذشته تا امروز اهمیت داشته، معرفی هنر به مردم کشورهای دیگر و حضور در رویدادهای بین‌المللی است. تنها به واسطه این تلاش و حضور است که می‌توان مخاطبان غیر ایرانی را به دنبان هنر ایرانیان ترغیب کرد. 

البته باید گفت طی تمام این سال‌ها هنرمندان متعددی که به دلیل مهاجرت یا تحصیل به کشورهای دیگر  رفته‌اند،‌ چه به صورت انفرادی و چه گروهی برای این مهم تلاش کرده‌‌اند. هنرمندان دیگری نیز با حمایت وزارت ارشاد یا دفتر کل هنرهای تجسمی درفستیوال‌ها و بینال‌ها و حراج‌ها حضور یافته‌اند. 

پرستو عزیزی نقاش و مجمسمه‌ساز را باید در این دسته از افراد قرار داد. او  از زمان کودکی به واسطه مادرش که نقاش است با هنر آشنا شده و از سال ۱۳۷۳ به صورت متمرکز نقاشی را آغاز کرده و این هنر را به صورت خودآموخته فراگرفته است. وی از سال ۱۳۸۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و ضمن ادامه دادن نقاشی به شکلی جدی و حرفه‌ای، مجسمه‌سازی را هم آغاز کرده و آن را به طور جدی ادامه داده است. 

 عزیزی در ادامه در تگزاس و آمریکا چندین نمایشگاه برگزار کرده و استقبال از آثارش او را برای ادامه مسیر ترغیب کرده است. او سال ۱۳۸۴ به ایران آمده و به برگزاری چندین نمایشگاه داخلی و خارجی پرداخته.

برگزاری نمایشگاه نقاشی، مجسمه و چیدمان «موازی» آخرین فعالیت اوست. این رویداد انفرادی چندی پیش در گالری «راگاید» برگزار شده است.

آموزش هنر نوعی سبک زندگی است/ ایرانیان به دلیل تمدن کهن با هنر پیوندی عمیق دارند

شما چندین سال است که در حوزه نقاشی آموزش می‌دهید، در حال حاضر وضعیت آموزش نقاشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

آموزش هر هنری از جمله نقاشی فقط آموزش نیست بلکه یک نوع سبک زندگی است. در اصل استاد سبک زندگی را به هنرجویان آموزش می‌دهد. سبکی که به هنرجویان هنر زیبا دیدن، دقت به جزئیات، تمرکز، صبوری، تقویت خود باوری، اعتماد به نفس، تمرکز و پشتکار را به ارمغان می‌آورد و این سبک زندگی یک هنرمند است. آموزش نقاشی باید جامع و متنوع باشد و به هنرجویان امکان رشد در همه مراحل را بدهد. تفکر خلاق هنرجو به او این امکان را می‌دهد که با شیوه‌های جدیدی به مسائل نگاه کند و راه حل‌های خلاقانه‌ای پیدا کند که این نوع تفکر در زندگی روزمره چالش‌های مختلف و مفیدی به همراه دارد. 

آیا آموزش نقاشی در ایران توانسته به استانداردهای جهانی نزدیک شود؟ 

ایرانیان به دلیل تاریخ طولانی و تمدن کهن با هنر پیوندی عمیق دارند. هنر نتیجه آموزش، تجربه و تاثیرات فرهنگی است و محصول تلاش، تمرین و توجه به زیبایی‌شناسی در طول زمان است. در مجموع آموزش نقاشی و مجسمه‌سازی در ایران پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در برخی زمینه‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک شده است اما سطح آموزش هنری و رقابت این سطح در جهان با توجه به قدمت هنر ما نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر و به روزرسانی سیستم‌های آموزشی و دسترسی بیشتر به فناوری نوین وجود دارد وگرنه هنر نزد ایرانیان است و بس. 

چه معضلات و مشکلاتی در زمینه آموزش نقاشی وجود دارد؟ 

یکی از مشکلات در زمینه آموزش کمبود اساتید حرفه‌ای در سبک‌های مختلف نقاشی است. محدودیت دسترسی به مواد اولیه با کیفیت، رنگ و قلم و بوم موجود در بازار که از کیفیت خوبی برخوردار باشد بسیار گران است و این سبب می‌شود بسیاری از هنرجویان نتوانند از مواد با کیفیت برای کارهای خود استفاده کنند در نتیجه آثار و تمرین‌های آن‌ها نیز پایین می‌آید. آموزش نقاشی و مجسمه‌سازی در آموزشگاههای‌های معتبر می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد که هنرجو را از ادامه یادگیری منصرف می‌کند یا به دنبال آموزش‌های ارزان و با کیفیت پایین‌تر می‌روند. نبود نقد سازنده یکی دیگر از مشکلات آموزش است. یکی از جنبه‌های مهم یادگیری هنر، دریافت بازخورد سازنده از اساتید است. در بسیاری از اموزشگاه‌ها اساتید نمی‌توانند به شکل موثری نقد سازنده و آموزشی ارائه دهند. آموزش نقاشی و هنری ایران اغلب از جوامع هنری بین المللی فاصله دارد و اساتید و هنرجویان به ندرت در دوره‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی شرکت می‌کنند که این‌عدم تعامل می‌تواند خلاقیت و آگاهی هنری را محدود کند. مورد دیگر نبود تنوع در سبک‌ها و تکنیک‌های آموزشی است. 

چرا در بعضی از آموزشگاه‌ها هنرجو به درستی آموزش نمی‌بیند؟ 

در برخی از آموزشگاه‌ها تمرکز بیشتر بر آموزش تکنیک‌های سنتی و کلاسیک است و کمتر به سبک‌های مدرن و نو آورانه پرداخته می‌شود در نتیجه برای ارتقای آموزش نقاشی در ایران باید به بهبود کیفیت اساتید، فضاهای آموزشی، مواد اولیه و همچنین توسعه برنامه‌های آموزشی هدفمند و به روز پرداخت. همچنین تعامل با جوامع هنری بین‌المللی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی و نمایشگاهی برای هنرجویان می‌تواند به رشد و شکوفایی بیشتر این حوزه کمک کند.

آموزش هنر نوعی سبک زندگی است/ ایرانیان به دلیل تمدن کهن با هنر پیوندی عمیق دارند

یک هنرجو در زمان انتخاب استاد در حوزه نقاشی باید به چه نکاتی توجه کند؟ 

در ابتدا تجربه و سابقه آموزشی که استاد چه تعداد هنرجوی موفقی داشته است و سابقه کار حرفه‌ای و نمایشگاه‌های وی خیلی مهم است. سبک و تکنیکی که هنرجو به آن علاقه دارد باید آن استاد در آن حوزه تخصص کافی داشته باشد. مورد دیگر توانایی انتقال مفاهیم است و صرف مهارت در نقاشی برای استاد بودن کافی نیست. استاد باید بتواند مفاهیم و تکنیک‌ها را به خوبی توضیح دهد و به هنرجو انتقال دهد. انتقال مفاهیم به هنرجو خود یک هنر متفاوت است. استاد حرفه‌ای محیطی آرام و راحت برای هنرجوهای خود فراهم می‌کند که علاوه بر یادگیری بتواند انتقادهای به جا را هم در نظر بگیرد. متاسفانه انتقادهای تند و بی‌جا انگیزه هنرجو را از بین می‌برد. همچنین بهتر است از هنرجویان قبلی و فعلی استاد پرس و جو کنند و از عملکرد او دیدگاهی در اختیار داشته باشند. انتخاب استاد مناسب می‌تواند تاثیر بزرگی در رشد و پیشرفت هنرجو داشته باشد. 

یک هنرجوی نقاشی چند سال زمان باید صرف کند تا به دوره پیشرفته برسد؟ 

مدت زمانی که یک هنرجوی نقاشی برای رسیدن به سطح پیشرفته نیاز دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد. استعداد فردی، سبک نقاشی، میزان تمرین و مدل آموزش‌هایی که دریافت می‌کند همه موثر است. دوره مبتدی شامل پرسپکتیو، نور و سایه و دوره یادگیری تکنیک‌های نقاشی است. برای دوره‌های پیشرفته هنرجو بیشتر با تکنیک‌های تخصصی، سبک شخصی و افزایش مهارت‌های عملی و نظری و خلاقیت خود آشنا می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز