خبرگزاری کار ایران

مجید سعیدی داور نخستین جشنواره آسمان:

جشنواره آسمان تا می‌تواند مستقل شود/ یک پیشنهاد برای بخش عکس

جشنواره آسمان تا می‌تواند مستقل شود/ یک پیشنهاد برای بخش عکس
کد خبر : ۱۵۲۸۶۵۶

داور بخش عکس نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان دو پیشنهاد برای بهتر برگزار شدن این رویداد در دوره‌ های بعدی ‌این رویداد ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سعیدی داور بخش عکس نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان که از 18 تا 21 شهریور 1403 در شهر مهاباد برگزار شد، درباره ماندگاری این رویداد که با استقبال فیلمسازان از ۱۱ استان برپا شده است‌ توضیح داد: در کشور ما به دلیل اینکه اغلب رویدادها به دولت وابسته هستند و مسئولان هم هر چند سال یکبار در نهادهای مختلف تغییر می‌کنند غالبا رویداد ویژه ای که با پشتوانه مردمی برگزار شود از تداوم و استمرار برخوردار نمی‌شود. 

این عکاس ایرانی که دارای جوایز جهانی معتبری است، افزود: وقتی مسئولان به امور به طور ریشه‌ای و زیرساختی نگاه نمی‌کنند حاصل کار این می‌شود که رویدادها یا در دل دولت می‌مانند یا اگر هم به طور مردمی و مستقل آغاز به کار می‌کنند پس از مدتی دیگر برگزار نمی‌شوند.

او با اشاره به ایده‌هایی که به ابراهیم سعیدی دبیر جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس آسمان داده است، گفت: با آقای سعیدی درباره تجربه مشترک‌مان در جشنواره فیلم لوکارنو و ویزا برای عکس فرانسه صحبت کردیم که نمایش فیلم و عکس برای عموم مردم در فضای باز را انجام می‌دهند و تصمیم بر این شد جشنواره آسمان نیز چنین فضایی داشته باشد. 

به گفته او، از مزایای جشنواره‌های لوکارنو و ویزا برای عکس فرانسه این است که جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به رشته‌های مختلف هنری می‌توانند با هنرمندان و استادان سینما و عکاسی به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند.

داور بخش عکس جشنواره آسمان در بخش دیگر صحبت‌هایش عنوان کرد: یکی دیگر از دلایلی که تصمیم گرفته شد جشنواره آسمان در فضای باز و بین استان‌های کردنشین برگزار شود، این بود که خانواده‌های جوانان فعال در زمینه هنر به این مدل بیشتر اعتماد می‌کنند و به همین دلیل استقبال از جشنواره بالا می‌رود.

سعیدی درباره کیفیت آثار بخش عکس که داورش بوده است، توضیح داد: هر جشنواره دارای ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خوددش است و جشنواره آسمان به دلیل اینکه اولین دوره برگزاری آن است، نقاط ضعف و قوت خود را دارد و من معتقدم در سال‌های آینده کیفیت آثار ارسالی ارتقا پیدا می‌کند. مهم‌ترین نکته ای که باید برای بخش عکس در دوره های بعد در نظر گرفت این است که باید بخش های مختلف و تخصصی در نظر گرفته شود.

این عکاس درباره مشکلات رویدادهایی که به نوعی با نهادها و مسئولانشان ارتباط دارند، گفت: در این دوره شهرداری مهاباد در برگزاری جشنواره آسمان مشارکت قابل توجهی داشت ولی ممکن است با تغییر شهردار و آمدن فردی که اعتقادی به حمایت از چنین رویداد هنری ندارد، حیات جشنواره آسمان به خطر بیفتد، لذا پیشنهاد می‌کنم به سمت نهادهای خصوصی بروند و به ویژه می‌توانند از ظرفیت و کمک هنرمندان و فیلمسازان مناطق کردنشین که جمعیت زیادی هم هستند جشنواره را به طور کاملا مستقل برگزار کرد.

مجید سعیدی با اشاره به کارگاه انتقال تجربه که در روز پایانی جشنواره برگزار کرد، تشریح کرد: من علاقه‌ای به برگزاری کارگاه در جشنواره‌ها ندارم زیرا پرداختن به هر موضوع در حیطه عکاسی ملزم به زمان گذاشتن بسیار است و همچنین از طرفی اگر مبنا را بر انتقال تجربه بگذاریم عکاسانی که در کارگاه حضور دارند همگی در یک دسته‌بندی عکاسی نمی‌کنند مانند اینکه یک کارگاه فیلمسازی با حضور فیلمسازان مستند، تجربی و داستانی برگزار کنیم و مباحثی مطرح کنیم که برای همه آنها مناسب باشد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل من در کارگاه، عکس‌ها و مجموعه عکس‌های افرادی که آثارشان به جشنواره آسمان راه یافته بود را نمایش داده و درباره آنها صحبت کردم و در انتها آثار متفاوتی از حاضران که حتی به جشنواره راه نیافته بود نشان داده و درباره آنها هم صحبت کردیم.

داور جشنواره آسمان در پاسخ به اینکه جوانان غرب کشور که حالا جشنواره ای به نام آسمان دارند برای بهتر شدن کارشان چه باید کنند، گفت: عکاسی برخلاف تصور عموم جامعه یک امر آموزشی است و علاقه‌مندان به این هنر باید ابتدا شاخه مورد علاقه خود در عکاسی را مشخص کنند و پس از آن به تماشای آثار شاخص در آن شاخه بپردازند. تمرین عکاسی و شرکت در دوره‌های آموزشی توسط استادان همان شاخه گام‌های بعدی است. با عکاسی ذوقی نمی‌توان عکاسی شد که در جشنواره های داخلی و خارجی توسط داورها دیده شویم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز