خبرگزاری کار ایران

در گنجینه موزه هنرهای معاصر چه خبر است؟+نام هنرمندان و آثار

در گنجینه موزه هنرهای معاصر چه خبر است؟+نام هنرمندان و آثار
کد خبر : ۱۵۱۹۱۳۶

صبح امروز یکشنبه بیست و هشتم مردادماه خبرنگاران عرصه هنرهای تجسمی با هماهنگی‌های انجام شده از بخش گنجینه موزه هنرهای معاصر دیدن کردند. این بازدید سال‌ها مورد مطالبه اهالی رسانه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرنگاران عرصه رسانه و حوزه هنرهای تجسمی صحبح امروز (یکشنبه؛ بیست و هشتم مردادماه) از بخش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

خبرنگاران در این بازدید به اتفاق مسئول مربوطه از سالن اصلی گنجینه که آثار هنرمندان خارجی و ایرانی را دربرمی‌گیرد، دیدن کردند. باید گفت عکاسی و فیلمبرداری به هر شکل ممکن از فضای گنجینه موزه هنرهای معاصر ممنوع است.

در ابتدای ورود دمای مطلوب فضای داخلی گویای تهویه مناسب گنجینه بود. مرمت موزه هنرهای معاصر و پرداختن موارد تاسیساتی و ساختمانی این بنای تاریخی همواره در رسانه‌ها مورد بحث بوده است. این در حالی است که بنا به توضیحات ارائه شده به خبرنگاران کار بازسازی در ابتدا از همین سالن اصلی گنجینه آغاز شده است. هواسازها عوض شده‌اند و حال پس از مرمت‌های انجام شده گنجینه هواساز جداگانه دارد.

در ادامه بازدید؛ موضوع رطوبت و خطر آسیب آن به گنجینه مطرح شد که مسئول مربوطه گفت: جدا از کارهای انجام شده تاسیساتی دورتادو موزه کانال یک متری حفر شده که ناکش نام دارد و جلوی رطوبت را می‌گیرد. لذا موضوع رطوبت با وجود اینکه بنا در کنار پارک لاله قرار دارد و با وجود آبیاری درختان و چمن‌ها، منتفی است.

در بدو ورود به سالن گنجینه که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود، آثاری از منیر فرمافرمنایان و چند هنرمند خارجی رخ‌نمایی می‌کند. در ادامه انبوه آثار هنرمندان مطرح بر اساس تاریخ‌و سبک دسته‌بندی شده‌اند. این در حالی است که آثار هنرمندان خارجی در سمت چپ سالن و آثار هنرمندان ایرانی در قسمت راست دسته‌بندی شده‌اند. بنا به توضیحات این مدل چیدمان گنجینه در دهه هشتاد رقم خورده است تا به واسطه این طبقه‌بندی‌ها آثار دچار آسیب نشوند.

جیم داین، پیکاسو، بیک، رنه مگریت، ژرژ رئو، مایک گورمن، جان سالت، ویکتور پازرلی، دن آدی، جان سالت، تونی رابین، هنری ماتیس، آلن بایاس، برنارد ووونه، ، ژاک ویلون، کاندیسکی، سوزان مالادون، پیکاسو تنها برخی از هنرمندانی هستند که نقاشی‌هایشان در سبک‌های مختلف؛ بخشی از فضا را به خود اختصاص داده‌اند.

قدیمی‌ترین اثر موزه هنرهای معاصر در بخش گنجینه ۱۱۸ صفحه از شاهنامه شاه‌طهماسب است. در گنجینه همچنین بیش از شانزده اثر از سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر نگهداری می‌شود. حسین زنده‌رودی هنرمند دیگری است که حدود ۵۴ اثر در گنجینه موزه دارد.

در طبقه‌های اولیه آثار از پیکاسو و دیگر هنرمندان عهد کلاسیک به چشم می‌خورد. در این میان آثاری نیز وجود دارند که امکان انتشار تصاویر آن‌ها در رسانه‌ها وجود ندارد. این در حالی است که طی این سال‌ها یکی از آثار پیکاسو برای حضور در نمایشگاهی خارجی از موزه هنرهای معاصر تهران خارج شده است.

در ادامه خبرنگاران از بخش دیگر موزه که آثار حجمی را شامل می‌شد، دیدن کردند. در این بخش آثاری از محصص و دیگر هنرمندان معاصر نگهداری می‌شود. مثلا اینکه چند اثر از محصص از جمله مرد نی‌لبک زن که چند سال پیش مورد سرقت قرار گرفته بود، در این بخش نگهداری می‌شود.

در سالن عمومی نیز تعدادی از آثار امانی که برای نگهداری در موزه هنرهای معاصر به مسئولان مربوطه معرفی شده‌اند، چیده شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز