خبرگزاری کار ایران

علی نوری اسکویی مطرح کرد؛

انیمیشن یک پدیده میان‌رشته‌ای است/ بنیاد ملی پویانمایی نباید به وزارت ارشاد محدود شود

انیمیشن یک پدیده میان‌رشته‌ای است/ بنیاد ملی پویانمایی نباید به وزارت ارشاد محدود شود
کد خبر : ۱۵۱۷۷۷۷

علی نوری اسکویی با اشاره به اینکه انیمیشن یک پدیده میان‌رشته‌ای است، تأکید کرد: بنیاد ملی پویانمایی نباید به وزارت ارشاد محدود شود و باید با دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها در ارتباط و تعامل باشد.

علی نوری اسکویی (تهیه‌کننده و کارگردان و دبیر اسبق صنف انیمیشن و آسیفا) که در حال حاضر به عنوان مدیر خلاق با کمپانی‌های بین‌المللی در حوزه مدیای نوآورانه همکاری دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: حوزه انیمیشن را باید در دو دسته‌بندی مورد بررسی قرار داد و ما باید مشخص کنیم که آیا نگاهمان به انیمیشن همانند سینمای داستانی است که با تکنیک متفاوتی برای مخاطب سنی کودک و نوجوان ساخته می‌شود به شکلی که در واقع انیمیشن را یک روش تولید برای سینمای کودک تعریف می‌کنیم یا نگاه بالاتری داریم.

اسکویی خاطرنشان کرد: انیمیشن در جهان در حوزه‌های نوآورانه و پیشگامی در گسترش زیر ساخت‌ها مورد نظر قرار می‌گیرد، همانطور که در گذشته نیز چنین بوده و در واقع ورود صدا و رنگ به سینما در اثر یافته‌های کمپانی والت دیزنی است که یک شرکت انیمیشن سازی به حساب می‌آید. در حال حاضر نیز با وجود هوش مصنوعی، انیمیشن در بسیاری از کشورهای جهان در حوزه «متاورس» و «وب سه» حرف برای گفتن دارد و با توجه به ظرفیتش توسط کمپانی‌های آینده نگر در حوزه‌های نوآورانه‌تری کار می‌کند و خیلی از کسانی که در ایران در بخش‌های فنی این حوزه کار می‌کردند و در این عرصه فعال بودند جذب این کمپانی‌ها شدند و بسیاری از آنها در کشورهای دیگر هستند و با این کمپانی‌ها همکاری دارند و زیرساخت‌هایی  برای تحولات دیجیتالی که در دنیا در حال رخ دادن است را برای دیگران فراهم می‌کنند. انیمیشن یک جنبه هویت پیشرفت زیرساختی برای کشور دارد و جنبه دیگرش هم حائز ویژگی‌های فرهنگی است و به نظر من در هر دو جنبه ما دچار نقصان هستیم.

وی افزود: علاوه بر این، در حوزه انیمیشن ظرفیت‌های بسیاری داریم که متأسفانه از هیچ کدام از آن‌ها استفاده نمی‌شود. من فکر می‌کنم که دولت باید نگاه‌های حداقلی را کنار بگذارد و به اینکه مثلاً هر سال اعلام شود که چند فیلم و سریال انیمیشن برای کودکان تولید شده، اکتفا نکند بلکه دولت می‌تواند یک نگاه استراتژیک داشته باشد، نگاهی که می‌تواند جایگاه کشور را در حوزه تکنولوژی و پیشرفت طی سال‌های نه چندان دور آینده تعیین کند و مشخص کند که کشور ما در این حوزه چه جایگاهی دارد. وجود چنین نگاهی معادلات برخورد دولت با پدیده انیمیشن را بسیار متفاوت می‌کند.

این پژوهشگر حوزه نو آوری تصریح کرد: من معتقدم که انیمیشن هم در حوزه فرهنگی و هم تکنیکی و حتی تجاری باید مورد توجه باشد و با وجود اینکه حوزه فرهنگ، تکنولوژی و تجارت حوزه‌هایی مجزا هستند به اعتقاد من انیمشن باید در نگاهی چند وجهی مورد نظر قرار گیرد. تأسیس بنیاد ملی پویانمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان‌دهنده این است که نگاه غالب به انیمیشن، فرهنگی است. ما باید ببینیم که اساساً‌ در حوزه توسعه تکنیک این موضوع در چه زیرساخت‌هایی تأثیرگذار است و ما باید پیشرفت را در چه عرصه‌هایی دنبال کنیم. به نظر من انیمیشن، یک حوزه میان رشته‌ای گسترده است و وجود یک نگاه غالب فرهنگی برای ارتقا و پیشرفت آن در کشورمان کافی نیست.

وی افزود: در دنیا نیز بعضاً در برخی کشورها شاهد هستیم که بخش‌ها و نهادهایی که به مسائل نوآورانه می‌پردازند درگیر فراهم کردن زیرساخت‌های انیمیشن هستند و روی این موضوع کار می‌کنند و به شخصه تجربه دارم که در مجموعه‌ای برای همکاری با کشور عربستان ما با وزارتخانه‌های مختلفی به صورت هم زمان در حوزه انیمیشن کار کردیم و همه چیز محدود به نگاه فرهنگی نبود. کشورهای مختلف انیمیشن را به عنوان فرصتی برای حضور در جهان نویی که به واسطه پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حال خلق شدن است، می‌دانند. نکته دیگر این است که اگر ما نتوانیم داشته‌های فرهنگی‌مان را به دست مخاطبان خود برسانیم می‌توانیم این خطر را متوجه خود بدانیم که ممکن است دچار قطع ارتباط فرهنگی با مخاطبان ایرانی و دنیا شویم.

نوری اسکویی خاطرنشان کرد: اگر ما راه ارتباط با مخاطب ایرانی را قطع کنیم، فرصت را برای دیگر کشورها و جریان‌ها فراهم کرده‌ایم تا به واسطه استفاده از تکنولوژی و پیشرفتی که دارند، از غفلت صورت گرفته استفاده کنند و راه ارتباطی را با مخاطب ایرانی برقرار کنند. من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به بسیاری از ارگان‌های دیگر یک ارگان موثر می‌دانم اما باز هم تاکید می‌کنم که وجود یک نگاه فرهنگی مطلق برای انیمیشن کافی نیست؛ جالب است که پیش‌تر در مدت زمانی طولانی تلویزیون سکان‌دار انیمیشن بود و در آن‌جا هم نگاه به انیمیشن تک منظوره و از یک زاویه بود. به اعتقاد من انیمیشن از حوزه‌هایی است که باید در فرایندی قرار بگیرد که دولت چند وزارتخانه را با هم متصل کند تا بتواند رسیدگی لازم به این هنر-صنعت را داشته باشد چرا که انیمیشن هم در حوزه صنعت، هم در حوزه تکنولوژی و هم در حوزه فرهنگ نقش‌آفرینی دارد. امروز بسیاری از صنایع با استفاده از تکنولوژی انیمیشن توانسته‌اند بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش دهند چرا که با استفاده از تکنولوژی انیمیشن کارهای زیادی انجام داده‌اند که مانع از هزینه‌های بی مورد شده است.

تهیه‌کننده سریال انیمیشن «فرزندان آفتاب» در پایان تأکید کرد: انیمیشن یک حوزه میان‌ رشته‌ای است و به نظر من تا زمانی که سیاست‌گذاری مبتنی بر استفاده از امکانات میان رشته‌ای نباشد، نمی‌توانیم برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب خوش‌بین باشیم. ما در حوزه برنامه‌سازی شاهد صادرات فرهنگی هستیم و وقتی از صادرات صحبت می‌کنم وزارت بازرگانی می‌تواند نقش‌آفرینی کند و برای آن برنامه داشته باشد؛ انیمیشن از محصولاتی است که می‌تواند بدون استفاده از راه‌های آبی، هوایی و موانع گمرکی و... صادر شود و حتی در این حوزه هم نگاه تازه‌ای می‌طلبد. انیمیشن از جنبه‌های مختلفی برخوردار است که دارای لایه‌های متنوع و پیچیده‌ای است و فکر می‌کنم زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری تنها جایی است که می‌تواند مدیریتی جامع بین چندین وزارتخانه فراهم آورد تا اتفاقات درستی برای آن رخ دهد. در واقع انیمیشن مثل سینمای داستانی نیست و فقط در حوزه فرهنگ قرار بگیرد که ما معاونت یا بنیادی برای آن در وزارت فرهنگ و ارشاد تعریف کنیم. بنابراین در حال حاضر بنیاد ملی پویانمایی باید با دیگر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها در تعامل و ارتباط باشد و تنها محدود به یک وزارتخانه نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز