خبرگزاری کار ایران

نویسنده مصری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

ترس از جان؛ قضاتِ لاهه را به سکوت دربرابر جنایت‌های اسرائیل واداشته/ آمریکا همچنان برای صهیونیست‌ها رجزخوانی می‌کند

ترس از جان؛ قضاتِ لاهه را به سکوت دربرابر جنایت‌های اسرائیل واداشته/ آمریکا همچنان برای صهیونیست‌ها رجزخوانی می‌کند
کد خبر : ۱۵۱۵۸۹۴

وقتی از ابتدای جنگ غزه تاکنون را با دقت می‌نگریم، این نکته آشکار می‌شود که غرب و به طور خاص کشوری نظیر آمریکا به قدری در حمایت از اسرائیل و جنایات آن مصمم هستند که حتی در این رابطه آبروی ادعایی بین المللی خود را نیز به حراج گذاشته‌اند. دیگر چه کسی ادعاهای دور و دراز دولت آمریکا در رابطه با حمایت از حقوق بشر و آزادی را باور می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، رژیم اشغالگر قدس در طی بیش از ۹ ماه اخیر که از جنگ غزه می‌گذرد، بارها و بارها دست به جنایات مهلکی زده که در نوع خود با واکنش‌های منفی بین المللی رو به رو شده‌اند. در این راستا، این رژیم در زمان اقامه نماز صبح در مدرسه تابعین در شهر غزه، اقدام به بمباران این محل کرد و موجب به شهادت رسیدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی بیگناه شد. جنایتی که با پوشش گسترده بین المللی نیز همراه شده است.

 این جنایت بار دیگر در نوع خود سندی محکم از ارتکاب به جنایت علیه بشریت و نسل کشی از سوی صهیونیست‌ها در نوار غزه را در اختیار محاکم بین المللی قرار می‌دهد. با این حال، متاسفانه نهادهای قضایی بین المللی همچون دیوان لاهه در این رابطه کنشگری موثری را از خود نشان نمی‌دهند. معادله‌ای که اما و اگرها و مسائل زیادی را در مورد ماهیت فعالیت‌های آن‌ها ایجاد کرده است.

 ایلنا در گفتگو با «امیره ابوالفتوح» نویسنده و تحلیلگر مصری روابط بین الملل، به واکاوی چند پرسش مهم و محوری با محوریت جنایت اخیر صهیونیست‌ها در مدرسه تابعین شهر غزه و ابعاد بین المللی آن پرداخته است.

ترس از جان؛ قضاتِ لاهه را به سکوت دربرابر جنایت‌های اسرائیل واداشته/ آمریکا همچنان برای صهیونیست‌ها رجزخوانی می‌کند

مشروح گفتگو با امیره ابوالفتوح را در ادامه می‌خوانید.

رژیم صهیونیستی با حمله هوایی به مدرسه تابعین در منطقه الدرج شهر غزه، موجب کشته شدن ده‌ها نفر شد. رویدادی که با بازتاب‌های بین المللی گسترده‌ای همراه شده است. تحلیل شما از جنایت جدید صهیونیست‌ها چیست؟

در جریان این حمله، بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند. این رویداد پرده‌ای جدید از جنایات هولناک صهیونیست‌ها در نوار غزه است که بار دیگر ماهیت تروریستی و ضدبشری این رژیم را فریاد می‌زند. اسرائیل در شرایطی مدرسه تابعین را بمباران کرده که در آن افراد در حال اقامه نماز صبح بودند. بر اساس آنچه منابع رسمی اعلام کرده‌اند، بخش قابل توجهی از شهدا را کودکان و افراد سالخورده تشکیل می‌دهند.

در این راستا، این رویداد را نیز بایستی در ادمه دیگر جنایات هولناک رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه در ماه‌های اخیر در نظر گرفت. رژیم اسرائیل تاکنون در چندین نوبت مراکز تجمع مردم عادی و حتی مراکزی که خود، آن‌ها را منطقه امن اعلام کرده بودند، هدف قرار داده است. موضوعی که کشتارهای قابل توجهی را در نوار غزه سبب شده است. در عین حال، این قبیل جنایات، شواهد عینی را پیش روی نهادهای بین المللی به ویژه دیوان لاهه قرار می‌دهد تا اسرائیل و سیاستمداران و نظامیان آن را در ردیف جنایتکاران جنگی تاریخ قرار دهند.

چرا این مساله تاکنون محقق نشده است؟

پاسخ این سوال روشن است زیرا همانطور که تاکنون در قالب گزارش‌ها و افشاگری‌های مختلف مورد اشاره قرار گرفته، فشارهای قابل توجهی به دیوان لاهه وارد می‌شود تا از انجام اقدام ضدصهیونیست‌ها خودداری کند. تاکنون بارها و بارها گزارش‌هایی از سوی نشریات غربی نظیر گاردین منتشر شده که در قالب آن‌ها به این مساله اشاره شده که دادستان‌های دیوان لاهه از سوی اسرائیل و دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آن تهدید به مرگ شده‌اند.

در کنار اینها، دولت آمریکا نیز قویا به حمایت از رژیم اسرائیل می‌پردازد و سعی دارد تا پرونده جنایات آن علیه مردم غزه را لاپوشانی کند. از این رو، می‌بینیم که علی‌رغم عیان بودن ماهیت تروریستی رژیم اشغالگر قدس و جنایات ضدبشری آن، هیچ اقدام موثری علیه این رژیم صورت نمی‌گیرد و صهیونیست‌ها همچنان و جلوی چشم همگان، دست به نسل‌کشی و کشتار در نوار غزه می‌زنند.

تا چه زمان این روند غیرانسانی امکان تداوم دارد؟

به نظر می‌رسد که همچنان باید انتظار ادامه یافتن این روند غیرانسانی را داشته باشیم. لابی‌های حامی صهیونیست‌ها در عرصه بیین المللی و البته دلارهای آن‌ها و در عین حال، حمایت‌های سیاسی و راهبردی دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی، همه و همه سبب شده‌اند تا گزاره حمایت از این رژیم از سوی دولت‌های غربی یک گزاره جدی باشد. در مدت اخیر شاهد بوده‌ایم که حتی اعتراضات گسترده در دانشگاه‌های مختلف آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه و همدستی دولت آمریکا با این موضوع نیز با سرکوب سنگین واشنگتن همراه شد.

وقتی از ابتدای جنگ غزه تاکنون را با دقت می‌نگریم، این نکته آشکار می‌شود که غرب و به طور خاص کشوری نظیر آمریکا به قدری در حمایت از اسرائیل و جنایات آن مصمم بوده‌اند که حتی در این رابطه آبروی ادعایی بین المللی خود را نیز به حراج گذاشته‌اند. دیگر چه کسی ادعاهای دور و دراز دولت آمریکا در رابطه با حمایت از حقوق بشر و آزادی را باور می‌کند؟ جالب است که این قبیل دولت‌ها برای نهادهایی نظیر دیوان لاهه نیز شاخ و شانه می‌کشند که اگر بخواهند علیه اسرائیل کاری کنند، بایستی انتظار تبعات جدی اقدام خود را داشته باشند. در حقیقت، جنگ غزه از یک منظر، ماهیت حقیقی سیاست‌های جهان غرب و البته چهارچوب‌های ریاکارانه و منافقانه آن را نیز روشن کرد.

به تازگی برخی منابع غربی و منطقه‌ای از ضرورت برقراری آتش بس در جنگ غزه در آینده نزدیک خبر داده‌اند. تا چه حد این گزاره را واقع‌بینانه می‌دانید؟

آن طرفی که کارزار جنگ و نسل‌کشی را در نوار غزه ادامه می‌دهد، رژیم اشغالگر قدس است. مذاکره صلح برای این رژیم به هیچ عنوان جدی نیست. اسرائیل نشان داده که با طرح مسائل مختلف در مورد آتش بس در جنگ غزه صرفا سعی دارد برای خود زمان بخرد و افکار عمومی غربی را تا حدی آرام کند. معادله‌ای که می‌تواند دولت‌های غربی را در حمایت از آن، تقویت کند.

اکنون یکی از اصلی‌ترین چالش‌های جهان غرب این است که افکار عمومی آن‌ها فشارهای زیادی را به دولت‌های غربی برای خاتمه دادن به همدستی‌شان در قالب جنگ غزه وارد می‌کنند. از این رو، اگر اسرائیل به صورت ظاهری هم که شده در مذاکرات مرتبط با برقراری آتش بس در جنگ غزه شرکت نکند، این بدان معناست که سطح فشارهای بین‌المللی علیه آن به نحوی قابل توجه افزایش خواهد یافت و چندبرابر می‌شود. از این رو، مذاکرات صلح و آتش بس، برای اسرائیل صرفا یک بازی است و البته که مقام‌های فلسطینی و جریان مقاومت نیز به کرات به این موضوع اشاره کرده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز