خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند
کد خبر : ۱۵۱۴۷۳۶

محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان گفت: خاستگاه اصلی این جشنواره فرمایشات رهبر عزیز انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ بود. ایشان بسیار تاکید داشتند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های فرهنگی کشور در حوزه کتاب به موضوع پراهمیت کتاب کودک و نوجوان ورود کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان، آیین اختتامیه جشنواره کتاب کودک و نوجوان چهارشنبه (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران فرهنگی کشور، اعضای هیات علمی و داوران این جشنواره، اهالی قلم و ناشران بویژه فعالان عرصه کتاب کودک و نوجوان برگزار و از برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره تجلیل شد. در ابتدای این مراسم فیلم کوتاهی از محفل شعر شب کودکان غزه پخش شد. 

 

گرایش به تولید ادبیات بومی در حوزه کودک و نوجوان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در دوران تصدی وزارت خود گفت: خاستگاه اصلی این جشنواره فرمایشات رهبر عزیز انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ بود. ایشان بسیار تاکید داشتند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های فرهنگی کشور در حوزه کتاب به موضوع پراهمیت کتاب کودک و نوجوان ورود کنند.

وی افزود: همه آمار و ارقام نشان دهنده گرایش بالا به حوزه کتاب در این مقاطع سنی است. بیشترین فروش کتاب در نمایشگاه‌های کتاب حضوری و مجازی مربوط به حوزه کتاب کودک و نوجوان است. عمدتا آنچه مورد اقبال کارشناسان است میل به تولید و تعریف در حوزه ادبیات بومی است؛ چون به دلایل مختلف آنطور که لازم است این حوزه تا به حال اوج نگرفته بود. ما نیاز به یک کار مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی حوزه تولیدات کودک و نوجوان داریم. شاید مهم‌ترین بخش تأمین‌کننده نیاز در این حوزه مربوط به کارهای ترجمه‌ای است؛ چه به لحاظ متن و چه استفاده از گرافیک و نقاشی و تصویرسازی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کاری که همکارانم در معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران پیگیری کردند بسیار شایسته تقدیر است. خودم گمان نمی‌کردم به این سرعت به این نقطه برسیم. دبیر محترم و هیئت علمی جشنواره و همه نویسندگان و ناشران هم نقش خود را به خوبی ایفا کردند، تا امروز گردهم آییم و یک روز به یاد ماندنی را در حوزه کتاب کودک و نوجوان رقم بزنیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که باید توجهی ویژه به ادبیات فاخر در حوزه کودک و نوجوان داشت، گفت: هزینه کردن در این حوزه، یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است، چرا که دهه‌ها و سده‌ها از این حوزه بهره‌مند خواهیم شد. من تاکید داشتم با نویسندگان مهم کارهایی را انجام دهیم. یعنی یک نویسنده شاخص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار را پیش خرید کند و وقتش را با طیب خاطر به تولید اثر فاخر اختصاص دهد. ما باید یک کار مهم و فوق‌العاده در این بخش انجام دهیم و توجه ویژه به تولید ادبیات فاخر در حوزه کار کودک و نوجوان داشته باشیم تا روند تولید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

 

ضرورت‌ توجه اختصاصی به آثار حوزه کودک و نوجوان

علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این مراسم گفت: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم، موضوع کودک و نوجوان در دستور کار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. تاسیس بخش ویژه بخش کودک و نوجوان در خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست ویژه با نویسندگان و شاعران و تصویرگران آثار کودک و نوجوان و تجلیل از برترین‌های این حوزه از جمله کارهای خانه کتاب و ادبیات ایران بوده است.

وی افزود: آنچه که بعد از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جشنواره بین‌المللی شعر فجر و جایزه ادبی جلال آل احمد برای ما اهمیت داشت، ضرورت توجه اختصاصی به آثار کودک و نوجوان بود. برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره کتاب کودک و نوجوان، برای دستیاری خانواده‌ها ضرورت داشت. همچنین برای تقویت آثار این حوزه نیازمند یک جشنواره بودیم.

رمضانی ادامه داد: خوشحالیم که توفیق پایه‌گذاری این جشنواره برای جمع ما بود که امیدوارم مستمر باشد. از تمامی شرکت کنندگان تشکر می‌کنم و به برگزیدگان تبریک می‌گویم. ما در این جشنواره سه تجلیل داریم. تجلیل از برگزیدگان که توسط هیئت داوران انتخاب شده‌اند. تجلیل از چهار چهره برجسته حوزه کودک و نوجوان و تجلیل از برگزیدگان هیئت داوران نوجوان. امیدوارم این جشنواره تمام علاقه‌مندان صنعت نشر کودک و نوجوان را درگیر خود کند.

 

گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد امیرحسین فردی

محمد حمزه‌زاده، دبیر علمی نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: خدا را شاکرم که در زمانی زندگی کردیم که انقلاب اسلامی متولد شد و یکی از دستاوردهای بزرگ آن به عنوان ادبیات کودک شکل گرفت، که اکنون به عنوان یک دارایی هویتی می‌درخشد. نام و یاد استاد امیرحسین فردی را به عنوان یکی از پیشگامان حوزه ادبیات کودک و نوجوان گرامی می‌دارم. دوم نام و یاد امام شهدا، شهدا، جانبازان و شهدای خدمت و شهید هنیه را گرامی می‌دارم. از رهبر حکیمی که همیشه دغدغه ادبیات و فرهنگ را دارند تشکر می‌کنم. این جمع در سایه توجه و عنایت ایشان شکل گرفته است. همچنین از نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کودک و نوجوان تشکر می‌کنم.

وی افزود: در این دولت شاهد وضعیت ویژه‌ای از توجه به حوزه فرهنگ و هنر کودکان بودیم. از جمله اولین شوراهایی که توسط حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد، شورای ادبیات کودک بود که دغدغه برگزاری چنین جشنواره‌ای هم برای نخستین بار در این شورا مطرح شد. شکرگزاری می‌کنم به خاطر یک مجموعه اجرایی و سیاستگذار خوب به نام خانه کتاب و ادبیات ایران که در امتداد این سیاست‌ها گروه کودک و نوجوان را شکل دادند و توجه بسیاری به این حوزه کردند.

حمزه‌زاده در ادامه به ارائه اطلاعات آماری این جشنواره پرداخت و گفت: امیدوارم تلقی ما از جشنواره که آن را یک تابلو راهنما در یک مسیر طولانی می‌دانستیم، اثربخش باشد. ما در مجموع بالغ بر پنج هزار اثر دریافت کردیم که بخشی از آن ترجمه بود. در حوزه داستان کوتاه ۲۱۲۵ اثر، در حوزه رمان ۱۶۰ اثر، در حوزه شعر ۲۲۵ اثر، در حوزه کلیات ۵۵۶ اثر و در حوزه پژوهش ۴۰ اثر دریافت کردیم. در حوزه تصویرگری هم کلیه کتاب‌های دریافتی را بررسی کردیم.

 

برگزیده و شایسته تقدیر بخش داوری نوجوانان

در این مراسم هیئت داوران نوجوان ضمن قرائت بیانیه‌ای برندگان حوزه داوری نوجوان را به شرح زیر اعلام کرد:

اثر برگزیده: مجموعه «یک پاورقی» اثر محمد گودرزی دهریزی و امیرحسین زنجانبر از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 

اثر شایسته تقدیر: «دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» نوشته مظفر سالاری از انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 

 

تجلیل از چهار چهره شاخص ادبیات کودک و نوجوان

همچنین در این رویداد از غلامرضا حیدری ابهری، حسین فتاحی، ناصر کشاورز و محمد میرکیانی به عنوان چهره های شاخص ادبیات کودک و نوجوان نیز تجلیل شد.

 

برگزیدگان و شایستگان تقدیر نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان به شرح زیر اعلام شدند:

بخش کلیات

اثر شایسته تقدیر

«دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» اثر مظفر سالاری از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

بخش تصویرگری

اثر برگزیده:

«پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی، نشر افق، انتشارات کتاب‌های فندق

آثار شایسته تقدیر:

«عباس کیارستمی» از مجموعه «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» از انتشارات گه‌گاه و «پیچوله کوچوله» از انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) هر دو اثر اسمعیل چشرخ

 

بخش شعر

دو اثر به طور مشترک برگزیده شدند:

«باران چه می‌نویسد» سروده خاتون حسنی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«بهار از کوچ برگشت» سروده بابک نیک‌طلب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اثر شایسته تقدیر:

«آسمان مگر تمام می‌شود» سروده منیره هاشمی از انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت

 

بخش داستان بلند و رمان

دو اثر به طور مشترک برگزیده شدند:

«روز اول، روز آخر» اثر معصومه میرابوطالبی از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی

کتانی‌های کوکام» اثر فاطمه جدیدی از انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل

اثر شایسته تقدیر:

«آتش در آشیانه‌ی اژدها» اثر رویا منوچهری از انتشارات قدیانی

 

بخش داستان کوتاه

اثر برگزیده:

مجموعه «یک پاورقی» اثر امیرحسین زنجانبر و محمد دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

اثر شایسته تقدیر:

مجموعه «ماجراهای دخترانه» اثر کلر ژوبرت از نشر مهرک

ارزش ریالی جایزه این جشنواره معادل برگزیدگان کتاب سال است؛ مطابق آیین نامه جایزه برگزیدگان معادل کتاب سال است که امسال ۳۰۰ میلیون تومان و شایستگان تقدیر هم ۱۰۰ میلیون تومان است،‌ جایزه داوران نوجوان هم در دست تامین است و در رتبه‌بندی از شایستگان تقدیر است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز