خبرگزاری کار ایران

محجوب:

اگر آزادی خبر تضمین شود، آزادی بیان به دست می‌آید/ امروز بیش از هر زمانی باید صدای عدالت، انصاف و مبارزه با فقر بلند باشد

اگر آزادی خبر تضمین شود، آزادی بیان به دست می‌آید/ امروز بیش از هر زمانی باید صدای عدالت، انصاف و مبارزه با فقر بلند باشد
کد خبر : ۱۵۱۴۵۶۸

علیرضا محجوب در روز خبرنگار با حضور در تحریریه ایلنا با بیان اینکه اگر آزادی خبر تضمین شود، آزادی بیان به دست می‌آید، گفت: امروز بیش از هر زمانی باید صدای عدالت، انصاف و مبارزه با فقر بلند باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب با حضور در تحریریه ایلنا ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران این خبرگزاری گفت: خبرنگاران با تلاش خستگی‌ناپذیر خود، نقشی حیاتی در روشنگری، تنویر افکار عمومی و امیدآفرینی ایفا می‌کنند.

وی گفت: خبرنگاران باید صدای رسای کسانی باشند که فریادشان کمتر به گوش مسئولان می‌رسد. خبرگزاری ایلنا به عنوان یک رسانه با محوریت حوزه کارو کارگری باید صدای کارگران بوده و حق آنان را با شجاعت و صراحت مطالبه کند.

محجوب با اشاره با گسترش فقر و نابرابری در کشور اظهار داشت: امروز بیش از هر زمانی باید صدای عدالت، انصاف و مبارزه با فقر بلند باشد.

وی تاکید کرد: هرگونه سیاست گذاری باید معطوف به کاهش فقر و تبعیض و گسترش عدالت باشد و براین اساس باید مراقبت نمود  که با هر سیاست و اقدامی که ضد عدالت است مقابله کرد.

دبیر کل خانه کارگر ادامه داد: با اینکه اساس جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است، اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند ما در این زمینه عقب هستیم. بنابراین باید با همه توان در این حوزه اقدام موثرانجام داد.

 محجوب افزود: لذا هرتصمیم دولت ، هر مصوّبه‌ای که تصویب می شود، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم می شود، هر بخشنامه‌ای که صادر می شود، باید مراقبت نمود این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزندو طبقات مظلوم را پایمال نکند.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد : هدف توسعه و رونق اقتصاد کشور این است که بتوانیم عدالت اجتماعی را در جامعه تأمین کنیم، فقر را ریشه کن کنیم، تا ثروتمند شدن کشور به نفع رفع فقر و ریشه کنی فقر باشد لذا باید تولید  ثروت در خدمت ریشه‌کنی فقر باشد، در خدمت گسترش عدالت باشد؛ با این نگاه و با این رویکرد باید حرکت کرد.

عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات اظهار کرد: قانون‌گذاری درباره خبر، خبرنگار و مطبوعات در کشور ما همواره اشکال داشته و به شخصه همیشه بر این نکته تأکید داشتم که این قوانین باید اصلاح شود.

محجوب تصریح کرد: در تجربیاتی که داشتم شاهد بودم در مواجهه با پرونده‌های مربوط به مطبوعات، بسیاری از قضات نگاه بهتری نسبت به خبرنگاران نسبت به برخی اعضای هیئت منصفه دارند به گونه‌ای که به نظر می‌رسید میکوشند هیئت منصفه را حتی نسبت به بستن نشریات متمایل کنند و من بارها تأکید کردم که ما یک هیئت منصفه حمایتی هستیم. با این حال باید بگویم که مجموعه عملکردها نسبت به گذشته متعادل‌تر است و پرونده‌هایی که نسبت به تخلفات صورت گرفته از سوی رسانه‌ها باز شده بود بیشتر جنبه مدارایی پیدا کرده‌اند و به نظرم یک بخش مهم از این اتفاق مربوط به نگاه و تفکر ریاست قوه قضاییه است که درک بهتری نسبت به مطبوعات دارد و هر چند در قانون اتفاق خاصی رخ نداده اما در عمل وضعیت بهتری را شاهد هستیم.

وی افزود: ستون مشروطیت، قانون و آزادی است. مشروطیت به معنای آزادی است و کسانیکه مثل شیخ فضل‌الله نوری که گفته می‌شود با آزادی مخالف بودند، مخالفتشان در این بود که می‌گفتند علیه اسلام مطالب ضاله ننویسید. من وقتی قانون مطبوعات مشروطیت را دیدم تأسف خوردم و باید بگویم که در این قانون هم درباره مطبوعات سخت‌گیری‌های زیادی وجود داشته و جرایم طاقت‌فرسا در آن مطرح بوده است.

محجوب در ادامه گفت: اگر به من می‌گفتند به مناسبت روز خبرنگار مطلبی بنویسم، حتماً درباره آزادی خبر می‌نوشتم و تأکیدم بر این بود که روز خبرنگار باید برای این باشد که خبرنویسی،‌ ارائه خبر و نشر خبر آزاد باشد. ما به رعایت اخلاق اعتقاد داریم و قطعاً نباید علیه افراد زیاده‌نویسی یا فضاسازی شود اما جای اصلی آزادی بیان، مطبوعات است و اگر این آزادی خبر تضمین شد، آزادی بیان هم فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: انشاالله خودمان قلم‌هایمان را طوری هدایت کنیم که اخلاق را رعایت کنیم و دستگاه‌های مختلف نیز شرایطی را فراهم کنند که بیهوده و به راحتی خبرنگار و رسانه محاکمه نشود.

محجوب ادامه داد: در این دوره هر پرونده‌ای که برای ابطال مجوز یک نشریه یا مطبوعات به دیوان عالی رفته، هیچ رأیی به منظور تعطیلی آن نشریه صادر نشده ولی این وضعیت همیشگی نیست و با نوشتن قانون می‌توان حفظ این وضعیت را تضمین کرد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: امروز همه مسئولان در مقام‌های مختلف روز خبرنگار را تبریک گفتند اما تبریک برای روزی است که خبرنگار آنچه  فکر می‌کند برای مصالح اجتماعی، سیاسی و... درست است را با آزادی و اطمینان از آزادی تحلیل کند.

عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات یادآور شد: من روزهایی را شاهد بودم که حتی تحلیل را هم محاکمه می‌کردند و من تأکید کردم که تحلیل قابل محاکمه نیست و خبرنگار حق دارد برداشت و تحلیل داشته باشد.

وی در پایان اظهار داشت: ما بر این باوریم که نباید از هیچ سویی زیاده‌روی شود و حتی کسی که خبر مربوط به او می‌شود هم نباید نادیده گرفته شود چرا که حفظ حیثیت و آبروی آن فرد با خبرنگار است و اینجا حریم نازکی وجود دارد که به شما سفارش می‌کنم این کلیات را در نظر داشته باشید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز