خبرگزاری کار ایران

مصریان باستان برای ساختن اهرام مصر از آسانسور هیدرولیک استفاده می‌کردند!

مصریان باستان برای ساختن اهرام مصر از آسانسور هیدرولیک استفاده می‌کردند!
کد خبر : ۱۵۱۱۷۰۹

یک مطالعه جدید بحث برانگیز این موضوع را مطرح کرده که مصریان باستان از یک سیستم هیدرولیک پیچیده برای ساختن اولین هرم جهان استفاده می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرم جوسر به‌عنوان نخستین هرم شش طبقه پلکانی چهار وجهی درحالی حدود ۴۷۰۰ سال پیش در فلات ساقاره که یک سایت باستانی در شمال مصر است، ساخته شده که بر اساس تحقیقات باستان‌شناسان برای احداث این هرم، مصریان باستان از منبع آب برای ساختن این هرم ۶۲ متری با طراحی یک سیستم هیدرولیک مدرن که شامل یک سد می‌شود، استفاده می‌کردند.

این هرم دقیقا در نزدیکی یک شاخه از بین رفته از رود نیل قرار گرفته است. بر اساس گزارش موسسه پالئوتکنیک CEA که یک مرکز تحقیقاتی در فرانسه است، برای ساخت هرم جوسر، یک کارخانه تصفیه آب و یک آسانسور حمل و نقل هیدرولیک، که همگی توسط رودخانه تامین می‌شده، استفاده شده است. آن‌ها معتقدند که محوطه اسرارآمیز گسر المدیر در نزدیکی هرم به عنوان ساختاری عمل می‌کند که رسوبات و آب را جذب می‌کند.

«خاویر لندرو» مدیرعامل پالئوتکنیک، به لایو ساینس گفت: این یک کشف حوزه آبخیز است. تحقیق ما می‌تواند وضعیت موجود نحوه ساخت هرم را به طور کامل تغییر دهد.

به گفته وی، قبل از این مطالعه، توافقی در مورد اینکه این سازه‌ها برای چه چیزی استفاده می‌شدند، وجود نداشت.

او گفت: برای اینکه سیستم با نیروی آب کار کند، آب از رود نیل به سمت سدی که در غرب هرم بود، می‌رف به سدی که (۲ کیلومتر) طول داشت و دیوارهایی به عرض (۱۵ متر) بین دو طرف دو دره قرار داشت. سد قبل از آنکه آب به پایین دست به تاسیسات تصفیه معروف به «درند عمیق» برسد، هر گونه رسوب را فیلتر می‌کرد. سد (۴۰۰ متر) طول، (۲۷ متر) عمق داشت و در سنگ‌های موجود بریده می‌شد. این تأسیسات حاوی چندین حوضه بود که رسوبات یا ذرات در پایین آن قرار می‌گرفتند تا از هرگونه گرفتگی در سیستم جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: از آن نقطه، مجموعه‌ای از مجراهای زیرزمینی می‌توانند آب را (۲۸ متر) زیر هرم و به آسانسوری با نیروی آب هدایت کنند. نیروی آب جمع آوری شده در یک چاه مرکزی برای شناور کردن سنگ‌ها به بالا و پایین شفت استفاده می‌شد و مصالح ساختمانی سنگین را به کارگران می‌رساند که آن‌ها هرم شکل آتشفشانی را می‌ساختند.

لندرو گفت: در این میان آسانسور نقش مهمی را ایفا می‌کرده و به آب اجازه می‌داد تا داخل چاه اصلی پر شود. این واقعا یک تاسیسات غول پیکر است و نشان می‌دهد که آب سوخت مورد استفاده برای ساخت هرم بوده است. آسانسور دارای چرخه‌های پر کردن و تخلیه بود که به سنگ‌ها اجازه می‌داد تا به سطح ساخت و ساز به شکل آتشفشانی بالا بروند.

وی افزود: این اولین باری نیست که مصریان باستان از آب برای جابجایی منابع استفاده می‌کردند. آن‌ها اغلب از نیل برای انتقال مصالح ساختمانی به پایین رودخانه استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز