خبرگزاری کار ایران

صومعه ۱۶۰۰ ساله غزه به فهرست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو اضافه شد

صومعه ۱۶۰۰ ساله غزه به فهرست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو اضافه شد
کد خبر : ۱۵۱۱۶۶۲

یونسکو درحالی در پی ادامه جنگ میان اسرائیل و حماس در نوار غزه، صومعه مسیحی قرن چهارم غزه را در فهرست اماکن در معرض خطر خود اضافه کرد که به‌دلیل حملات بی‌شمار اسرائیل به غزه بسیاری از آثار و محوطه‌های تاریخی غزه مورد تخریب جدی قرار گرفته‌ است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو، صومعه باستانی «سنت هیلاریون» به این فهرست در خطر یونسکو اضافه شد. این صومعه، که با نام «تل ام عامر» نیز شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۲ در فهرست آزمایشی میراث یونسکو قرار داشت اما مقامات سازمان به دلیل وضعیت جنگی جاری در نوار غزه با استفاده از بند‌‌های اضطراری رسیدگی به پرونده آن را شتاب بخشیدند.

صومعه سنت هیلاریون که یکی از قدیمی‌ترین، بزرگترین و پیچیده‌ترین صومعه‌های خاورمیانه است که در تپه‌های ساحل النصیرات در نوار غزه واقع شده است.

این صومعه که توسط سنت هیلاریون تأسیس شد، نخستین جامعه رهبانی در سرزمین مقدس به حساب می‌آید و قدمت آن به قرن ۴ میلادی بازمی‌گردد.

سازمان یونسکو این مکان را همزمان به فهرست میراث جهانی و فهرست میراث جهانی در معرض خطر خود اضافه کرده است.

یونسکو در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم هم ارزش این مکان و هم نیاز به محافظت از آن در برابر خطر را به رسمیت می‌شناسد.»

این سازمان همچنین «نگرانی عمیق» خود را از «تأثیر درگیری جاری بر میراث فرهنگی به ویژه در نوار غزه» ابراز کرده است.

افزوده شدن نام صومعه به فهرست‌های یونسکو، امکان دسترسی این مکان به کمک‌های فنی و مالی را می‌دهد. امری که به گفته مقامات سازمان برای تضمین از حفاظت مکان و ترمیم آن در صورت لزوم ضروری است.

در جریان جنگ اسرائیل و حماس ده‌ها مکان تاریخی، باستانی، موزه‌ها و همینطور مکان‌های مذهبی از جمله مسجد بزرگ غزه در حملات هوایی تخریب شده‌اند.

در بیانیه یونسکو آمده است: «این سازمان از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که به شدت به قوانین بین‌المللی پایبند باشند و تاکید می‌کند که اموال فرهنگی نباید هدف قرار گرفته یا برای اهداف نظامی مورد استفاده واقع شوند زیرا زیرساخت‌های غیرنظامی محسوب می‌شوند.»

در اجلاس امسال یونسکو در دهلی نو همچنین پرونده «هگمتانه» نیز به عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز