خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهاد عجیب تیم‌های تبلیغاتی به تهیه‌کننده «یادگار جنوب»: پول بدهید تا علیه رقبایتان بدگویی کنیم

پیشنهاد عجیب تیم‌های تبلیغاتی به تهیه‌کننده «یادگار جنوب»: پول بدهید تا علیه رقبایتان بدگویی کنیم
کد خبر : ۱۵۰۹۹۶۹

مجتبی رشوند با اشاره به اینکه مفهوم عشق همواره در قصه‌های مختلف با اغراق همراه بوده است، تأکید کرد: در فیلم «یادگار جنوب» نیز تعمداً در نشان دادن عشق اغراق کردیم.

مجتبی رشوند، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یادگار جنوب» که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ساخت این فیلم سینمایی اظهار کرد: وقتی فیلمنامه «یادگار جنوب» را خواندم فضای اثر را بسیار دوست داشتم و نوع روایتش برایم جذاب بود. از طرفی دو کارگردان فیلم یعنی آقای پدرام پورامیری و حسین دوماری رزومه خوبی داشتند و فیلم «جاندار» به کارگردانی این دو فیلمساز هم اثر جالب توجهی بود و برای همکاری با این دو کارگردان جوان مطمئن‌تر شدم.

رشوند تصریح کرد: ساخت فیلم غیرکمدی در سینمای ما با ریسک بالایی همراه است و از طرفی اگر شما بخواهید خلاقیت و نوآوری داشته باشید این ریسک دوچندان می‌شود که به نظر من «یادگار جنوب» این ویژگی را دارد. این فیلم یک اثر سینمایی عاشقانه معمایی است و در ژانری ساخته شده که در سینمای ما کمتر اثری مشابه آن ساخته می‌شود. سعی ما این بود که فیلمی متفاوت‌تر از دیگر آثار سینمای ایران بسازیم و مخاطب با سینما روبرو باشد و فیلم سینمایی به معنای واقعی ببیند.

وی افزود: متأسفانه سینمای کشور ما امروز محدود به دو نوع فیلم شده که یکی از آن‌ها فیلم‌های کمدی است و دیگری فیلم‌هایی است که نهادها و ارگان‌های دولتی تهیه می‌کنند و این فیلم‌ها هم چندان دغدغه مخاطب ندارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. امروز به نظر می‌رسد که باید سینمای غیرکمدی را رها کنیم و فقط کمدی بسازیم. متولیان سینمای ما بضاعت این سینما را نمی‌دانند و متأسفانه با اکران تعداد بالایی از فیلم‌ها به صورت همزمان موجب فیلم‌سوزی می‌شوند و همین وضعیت نیز ریسک کار برای بخش خصوصی را بالا می‌برد.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: ما امروز جوانان بسیاری را در دانشگاه‌ها داریم که در رشته سینما تحصیل می‌کنند و به زودی می‌خواهند وارد عرصه فیلمسازی و دیگر رشته‌های سینمایی شوند که با این وضعیت به نظر می‌رسد فقط فضا برای به وجود آمدن فیلمساز کمدی فراهم است و همه دانشجویان امروز باید کمدی ساختن را یاد بگیرند چون در عرصه کار عملاً احتمال ساخت فیلم غیرکمدی بسیار پایین است. ما سینماگرانی که امروز در این سینما کار می‌کنیم موظف به آینده‌نگری و حفظ این سینما در ژانرهای مختلف هستیم تا نسل بعد هم بتواند فیلمسازی در ژانرهای مختلف را تجربه کند.

رشوند درباره موضوع فیلم «یادگار جنوب» گفت: فیلمنامه این اثر یک فیلمنامه قصه‌گو است که به موضوع انتقام می‌پردازد و آن را مورد نکوهش قرار می‌دهد. در این فیلم با اغراق عشق را نشان دادیم که اتفاقاً این اغراق تعمدی بوده چرا که یکی از مولفه‌های سینما اغراق است و ما از این مولفه و ویژگی استفاده کردیم و بنابراین «یادگار جنوب» را می‌توان یک فیلم عاشقانه متفاوت دانست. عشق مفهومی است که «یادگار جنوب» دنبال می‌کند و مطمئناً این موضوع هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و همواره در قصه‌ها و روایت‌ها با اغراق روبرو است و در قصه‌هایی چون «لیلی و مجنون» نیز این نشانه را می‌بینیم و همین قصه قدیمی یکی از روایت‌های جذابی است که هنوز هم برای مردم جذاب است و آن را دنبال می‌کنند و درباره‌اش حرف می‌زنند و در مثال‌های خود به آن اشاره می‌کنند.

وی تأکید کرد: برای دریافت پروانه ساخت نگرانی‌هایی داشتیم که در نهایت چالش‌هایی هم برایمان به وجود آمد و خوشبختانه با صحبت‌هایی که با دوستان در وزارت ارشاد داشتیم نگرانی‌ها برطرف شد و البته تغییراتی در فیلمنامه پروانه ساخت برای «یادگار جنوب» ایجاد شد. با وجود اینکه تغییرات صورت گرفته کم نبود ما روایت را حفظ کردیم و بخش‌هایی که دچار حذف شده بود را تغییر دادیم و در نهایت برای دریافت پروانه نمایش با هیچ مشکلی مواجه نشدیم.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: با این وجود نسخه اکران شده با نسخه جشنواره فیلم فجر تفاوت‌هایی دارد که به صلاح‌دید تیم تولید صورت گرفته است. زمان برگزاری جشنواره فجر مدت چندانی از زمان فیلمبرداری نگذشته بود و ما با عجله فیلم را به جشنواره رساندیم و بازبینی چندانی نداشتیم و باید فرصتی فراهم می‌شد تا با دقت بیشتری محصول نهایی را آماده کنیم اما از آنجا که برای حضور در جشنواره زمان اندک بود فیلم به جشنواره ارسال شد و پس از آن کمی زمان را کوتاه‌تر کردیم و موسیقی‌ها و بخش‌های دیگری از «یادگار جنوب» تغییر کرد.

وی افزود: «یادگار جنوب» نشانه‌هایی از اجتماع خود را دارد و در آن کاراکترهای بومی هم می‌بینیم اما کمتر به سمت سینمای اجتماعی می‌رود و بیش از هر چیز یک قصه عاشقانه را دنبال می‌کند. در زمان جشنواره حتی برخی به ما پیشنهاد دادند که تدوین این اثر را خطی کنیم اما ما معتقد بودیم که این روایت برای این قصه مناسب‌تر است. مخاطبان امروز به سینمای دنیا دسترسی دارند و قطعاً اگر روایت ما مناسب نباشد از آن استقبال نخواهند کرد.

رشوند درباره شرایط اکران این فیلم سینمایی اظهار کرد: خوشبختانه تا امروز فروش خوبی داشتیم و مردم نیز با فیلم ارتباط برقرار کرده‌اند. یکی از نکات عجیبی که در اکران این اثر روبرو شدم پیشنهادی بود که در فضای مجازی به من داده شد و من حتی پاسخی به این پیشنهاد ندادم. در دایرکت اینستاگرام بنده یکی از تیم‌های تبلیغاتی برای من بسته‌های پیشنهادی جهت تبلیغ این فیلم ارائه داد که حتی یکی از پیشنهادهایشان بدگویی از دیگر فیلم‌های اکران شده در صفحه‌های اینستاگرام بود به طوریکه اگر من هزینه لازم را پرداخت می‌کردم به طور گسترده علیه دیگر فیلم‌ها در صفحات مجازی کامنت می‌گذاشتند و من واقعاً از این راهکارهای تبلیغاتی غیر حرفه‌ای و حتی غیرانسانی متعجب شدم و پاسخی به پیشنهادشان ندادم. واقعاً برایم عجیب است که امروز در حوزه تبلیغات فیلم‌های سینمایی شغلی ایجاد شده که از تهیه‌کننده‌ها پول می‌گیرند تا از علیه دیگر فیلم‌ها در فضای مجازی بدگویی کنند.

وی افزود: به اعتقاد من رقابت سالم می‌تواند سازنده‌تر باشد و در این حوزه همه چیز به سلیقه مخاطب بستگی دارد و ما بهتر است بر فیلم خوب ساختن تمرکز کنیم تا بتوانیم سلایق بیشتری را به اثرمان جذب کنیم. مردم باید تصمیم بگیرند که به دیدن چه فیلمی بروند و خوشبختانه علی رغم تعطیلی‌هایی که در این روزها داشتیم «یادگار جنوب» با فروش خوبی روبرو بود و تنها نگرانی ما حجم بالای فیلم‌های در حال اکران است که هر هفته به تعدادشان افزوده می‌شود و به طور همزمان شاهد هستیم که تعداد زیادی فیلم کمدی در حال اکران است و فیلم‌های دیگر به راحتی می‌سوزند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز