خبرگزاری کار ایران

محمد وکیلی:

مهم‌ترین دستاورد جشنواره رسانه حل چند مشکل صنفی باشد

مهم‌ترین دستاورد جشنواره رسانه حل چند مشکل صنفی باشد
کد خبر : ۱۵۰۷۳۸۱

سردبیر روزنامه ابتکار معتقد است برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های ایران در هر دوره باید به حل چند مشکل صنفی بیانجامد و رسانه‌های سنتی برای به دست آوردن جایگاه خود در تولید و توزیع محتوا به نوگرایی توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار در آستانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره تحولات رسانه‌ای سال‌های اخیر و تاثیر آن بر فعالیت رسانه‌نگاران بیان کرد: تحولات حوزه فناوری تاثیر خود را هم بر ذائقه مردم و هم بر کارکرد رسانه گذاشته است و این قابل انکار نیست. ما امروزه وارد دنیای پلتفرم‌ها شده‌ایم که شکل فعالیت‌شان ۱۸۰ درجه با اشکال خبری گذشته متفاوت است. پلتفرم‌های کنونی معمولا بر نتیجه محور بودن تحلیل تمرکز کرده‌اند اما پلتفرم‌ها در گذشته بر ارائه تحلیل‌های مفصل با مقدمه و قلم‌آرایی، صفحه آرایی و چشم نوازی تمرکز داشتند، به دلنشینی کلام تأکید داشتند اما بر اساس معیارهای رسانه‌های جدید معیارهای صداقت و صحت در خبر تا حدی از بین رفته است و سرعت جایگزین‌شان شده است. ارزش‌های خبری دیگر تابع موضوع نیست بلکه تابع سرعت انتقال و ذائقه مخاطب است به همین دلیل می‌توان گفت وارد دوران رنسانس رسانه‌ای شده‌ایم با این حال رسانه‌های سنتی همچنان تاثیر خود را بر تحلیل محتوا دارند.

وی افزود: بخشی از محتوای حوزه مجازی تابع محتوای رسانه‌های سنتی است. تولیدگران محتوا همچنان در حوزه سنتی تولید و توزیع گران بیشتر بر فضای مجازی تمرکز دارند. البته عمل توزیع را نیز همچنان رسانه‌های سنتی برعهده دارند اما این که رسانه های سنتی چطور می‌توانند گذاری داشته باشند که در فضای مجازی به اصطلاح عقب نیافتند و مرجعیت از دست رفته خود را در توزیع دوباره به دست بیاورند، جای بررسی دارد.

وکیلی تصریح کرد: این میان خطایی که اتفاق می‌افتد این است که کپی رایت در کشور ما رعایت نمی‌شود به همین دلیل رسانه‌های سنتی که مرجع تولید محتوا هستند در بازنشر و بازنمایی تولید محتوا توسط غیر از رسانه های غیرسنتی حذف می‌شوند این ظلمی است که به رسانه‌های سنتی شده و می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا میدان دادن به رسانه‌های جدید و نوگرایی رسانه‌های سنتی عملکردی درست در مقطع فعلی حیات رسانه است یا نه، توضیح داد: اگر اقتصادی به ماجرا نگاه کنیم مطبوعات و رسانه‌های سنتی مورد ظلم قرار گرفته اند اما اگر از منظر فرهنگی به ماجرا نگاه کنیم به هر حال محتوایی در حال تولید است که مخاطب خود را باز خواهد یافت و این یک خدمت برای مخاطب است که دسترسی ساده تر و رایگانی را به خبر برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی درباره کارکردها و تاثیر برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های ایران عنوان کرد: شاید در مقیاس مشکلاتی که مطبوعات و زسانه‌های سنتی با آن دست به گریبان هستند این گردهمایی‌ها کارکردهای کمتری داشته باشند و این رسانه ها به مجاهدت ویژه ای برای بقا نیاز دارند. به نظرم این جشنواره باید گپ و گفت هایی را شکل دهد که به حل مسائل صنفی منجر شود. در دراز مدت باید پیرامون این جشنواره ها و نمایشگاه ها بر حل مسائل صنفی و خواسته حقوقی خبرنگاران تأکید و یکی دو مساله را برای حل و فصل انتخاب کرد تا این اقدامات تنها جنبه سمبلیک نداشته باشد. در این صورت صنف راغب می‌شود لحظه شماری کند برای برگزاری جشنواره زیرا مسائلش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین جشنواره رسانه در هر دوره باید بر حل چند مشکل صنفی تمرکز کند.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز