خبرگزاری کار ایران

تلاش‌های بی‌ثمر مصری‌های ۴ هزارسال پیش برای درمان سرطان؛

این جمجمه‌ها را شکافتند اما بیماران مردند

این جمجمه‌ها را شکافتند اما بیماران مردند
کد خبر : ۱۴۸۷۳۹۴

آثار بریدگی بر ضایعات سرطانی بر جمجمه‌ها انسانی نشان می‌دهد، مصریان باستان از ۴ هزارسال پیش برای درمان سرطان اقدام به جراحی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، محققان در یک مطالعه جدید، چندین نمونه از جمجمه‌های انسانی از مجموعه داک‌ورث دانشگاه کمبریج را که مربوط به سال‌های ۲۶۸۶ تا ۲۳۴۵ قبل از میلاد است، مورد بررسی قرار دادند. 

محققان در تحقیقات خود با آثار بریدگی در بخشی از جمجمه مردی ۳۰ساله مواجه شدند که ضایعات سرطانی در اطراف آثار بریدگی مشهود بوده است. آن‌ها معتقدند، این بریدگی‌ها احتمالاً با استفاده از یک جسم تیز مانند ابزار فلزی ایجاد شده است. 

این‌درحالی است که قدیمی‌ترین کشفیات شناخته شده سرطان مربوط به پاپیروس ادوین اسمیت از مصر است که متعلق به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد است. در متن این پاپیروس به چندین تومور سینه اشاره و آمده است که «هیچ درمانی» برای درمان سرطان این تومورها وجود ندارد. 

ادگارد کاماروس پرز، پاتولوژیست دیرینه در دانشگاه سانتیاگو دکامپوستلا در اسپانیا، به مجله علمی لایوساینس می‌گوید: آنچه ما پیدا کردیم اولین شواهدی از مداخله جراحی است که مستقیماً با سرطان مرتبط است. این جایی است که پزشکی مدرن شروع می‌شود.

این تیم همچنین جمجمه زنی را که هنگام مرگ ۵۰ساله بود و بین سال‌های ۶۶۴ تا ۳۴۳ قبل از میلاد زندگی می‌کرد، تجزیه و تحلیل کردند که جمجمه او نیز در مجموعه داک‌ورث دانشگاه کمبریج نگهداری می‌شود. او نیز مانند آن مرد، ضایعه بزرگی روی جمجمه خود داشت که حکایت از سرطان داشت. روی جمجمه این زن نیز دو ضایعه سرطانی با آثار بریدگی با شی تیز وجود داشت. البته این ضایعات تروماتیک به دلیل بیماری در سطح خفیف بهبود یافته بودند. 

کاماروس پرز می‌گوید، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سرطان یک «مرز» در دانش پزشکی مصریان باستان بوده است - چیزی که آن‌ها برای درمانش بسیار تلاش کرده بودند اما در درمان موفقیت‌آمیز شکست خورده‌اند. با این حال، او اذعان کرد که بدون سابقه بالینی بیماران، دانشمندان نمی‌توانند تصویر کاملی از سرطانی که تجربه کرده‌اند، ترسیم کنند. 

کاماروس پرز گفت: حال که می‌دانیم که بیش از ۴۰۰۰ سال پیش، مصریان باستان در تلاش برای درک سرطان در سطح جراحی بودند، کاملاً متقاعد شده‌ایم که این تازه شروع چیزی است که هزاران سال پیش آغاز شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز