در همایش ملی فرهنگ شهرت تشریح شد؛
فرهنگ شهرت، تهدیدی حذف نشدنی برای جامعه است
برگزاری و کم و کیف همایش ملی فرهنگ شهرت در تحوالات هنر، رسانه و جامعه توسط دبیران اجرایی و علمی همایش، تشریح شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، همایش ملی فرهنگ شهرت در تحوالات هنر، رسانه و جامعه با حضور مجید سلیمانی ساسانی (دبیر اجرایی همایش) و احسان شاه قاسمی (دبیر علمی همایش) روز ۷ اسفند در پژوهشکده فرهنگ و اسلامی حوزه هنری برگزار شد.
فرهنگ شهرت تهدید است اما حذف نشدنی
در ابتدای این جلسه، سلیمانی ساسانی گفت: امروز مهمترین رسانه اجتماعی جدید، سلبریتیها هستند و نمیتوان به فرهنگ شهرت بیتفاوت بود.
وی ادامه داد: این همایش ملی است و تلاش میشود پژوهشهای چندساله دانشجویان و پژوهشگران در این عرصه، ارائه شود.
دبیر اجرایی این همایش در ادامه اظهار داشت: اعضای شورای سیاست گذار همایش را آقایان ساعی رئیس دانشگاه سوره، خیامی هیأت علمی دانشگاه امام صادق، صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، بیچرانلو عضو هیأت علمی ارتباطات دانشگاه، شاه قاسمی و مجید سلیمانی تشکیل میدهند.
سلیمانی در ادامه بیان داشت: ارزیابی تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… به واسطهی فرهنگ شهرت در ایران، شکل گیری شناخت و معرفت نظاممند نسبت به مقولات سلبریتی و هواداری در میان سیاستگذارن رسانهای فرهنگی ایران از اهداف این همایش است.
دبیر اجرای همایش ملی فرهنگ شهرت در تحوالات هنر، رسانه و جامعه خاطرنشان کرد: ۳۱ فرودین مهلت ارسال چکیده پژوهشها و مقالات است، ۳۱ مرداد ماه مشروح پژوهشها و مقالات باید ارسال شود و ۱۵ مهر سال آینده را نیز برای برگزاری همایش در نظر گرفتهایم.
تمسخر طرفداران «بیتی اس» در ایران، واقعیت را تغییر نمیدهد
در ادامه این برنامه، شاه قاسمی دبیر علمی همایش گفت: چند سالی است که در پژوهشکده و دانشگاه تهران پژوهشهایی انجام دادیم. در ۱۰ سال گذشته درباره مساله شهرت هشدار دادیم. درواقع فرهنگ شهرت، تهدیدی برای جامعه ماست، اما باید منطقی باشیم و بپذیریم و فرهنگ شهرت حذف شدنی نیست. حوادث تلخ سال گذشته، بازتاب پژوهشهای ما در سالیان قبل بود، هشدارها داده شد، ولی صدای آن به جایی نرسید.
وی ادامه داد: ما هشدار دادیم و کسی جدی نگرفت چون سلبریتیها را سطحی میدیدند، اما سال گذشته شاهد بودیم، نوجوان خشمگین در گروههای چند صد نفره حضور داشتند، نمیدانستند چه میخواهند و فقط فحاشی میکردند و وقت مذاکره هم کسی نبود که آنها قبولش داشته باشند و بشود فرستاد تا با آنها مذاکره کند. علوم انسانی باید پیش از وقوع پیش بینی کند و بعد از وقوع باید آن را حل کرد.
شاه قاسمی اظهار داشت: علم قهرمان بازی ندارد و مساله شهرت در ایران جدی است چراکه نوجوانها را درگیر کرده. میتوان طرفداران «بیتی اس» را مسخره کرد، اما این تمسخر این واقعیت را تغییر نمیدهد که در سالهای اخیر، ایران در سرچ بیتی اس در دنیا اول شده است.
وی در ادامه با معرفی اعضای هیات علمی همایش به محورهای این رویداد پرداخت و گفت: با توجه به نیازهای پژوهشهای در کشور، محور اول همایش، رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت است.
محور دوم رسانهها و شبکه اجتماعی و فرهنگ شهرت است. باید توجه داشت ایرانیان رفتارهای خاصتری در شبکههای اجتماعی با توجه به فیلتربودن آنها دارند.
وی ادامه داد: محور سوم فرهنگ و شهرت است. پژوهشی جالب درباره روحانیون و شهرت انجام شده، در آن بیان شده روحانیون میخواستند اینستاگرام را روحانی کنند، اما خود اینستاگرامی شدن و حالا تنها فرقشان با بلاگرهای دیگر، لباس روحانیت است.
حوزه دیگر هنر و فرهنگ شهرت است؛ اینکه نمایش کار هنری در بستر مجازی مهمتر از نفس و خود آن کار و اثر هنری است.
سیاستگذاری و حقوق سلبریتی و فرهنگ شهرت، سواد رسانهای و فرهنگ شهرت از دیگر محورهای این همایش است. توجه به این نکته ضروری است هزاران میلیارد بودجه صرف سواد رسانهای شده و نتیجه آن را در زن زندگی آزادی دیدیم.
دبیر علمی این همایش در ادامه توضیح داد: محور گروههای جنسیتی و شهرت دیگر محور همایش است و در آن شرح تفاوت شهرت در دنیای مردان و زنان بسیار اهمیت دارد.
محور نهم فرهنگ هواداری و اینکه هواداری در ایران چه شکلی دارد را شامل میشود و موج کرهای و هواداران و هواداران بیتی اس در ایران، دو زیرمجموعه آن است. محور دین و شهرت و دین شهرت آخرین محور این همایش محسوب میشود.
شاه قاسمی در ادامه بیان داشت: ما در این همایش، پژوهشی که خوب انجام شده باشد را میپذیریم و در این رویداد سلایق شخصی خود را اعمال نمیکنیم، پس اگر نگاه مثبتی به هواداران بیتی اس دارید و پژوهش انجام میدهید، آن را برای ما ارسال کنید.