خبرگزاری کار ایران

«مبانی تاریخ ساسانیان» به چاپ ششم رسید

«مبانی تاریخ ساسانیان» به چاپ ششم رسید
کد خبر : ۱۴۲۶۹۹۴

کتاب «مبانی تاریخ ساسانیان» جنبه‌های مختلف تاریخ و تمدن ساسانیان را در هفت فصل جداگانه معرفی و بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «مبانی تاریخ ساسانیان» اثر کلاوس شیپمان با ترجمه کیکاووس جهانداری به همت نشر فرزان روز به چاپ ششم خود رسید و با قیمت ۲۲۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شد. 

این کتاب در دنباله‌ی کتاب دیگری از همین نویسنده که درباره‌ی پارتیان بود و ترجمه‌ی فارسی آن نیز اخیرا منتشر شد، نوشته شده است.

متن کتاب، شرح خلاصه‌ی یافته‌های باستان‌شناسی و تحقیقات درباره‌ی تاریخ «ساسانیان» تا سال ۱۹۸۰ است. نویسنده پس از مروری کوتاه درباره‌ی منابع اصلی مربوط به ساسانیان بر اساس آخرین یافته‌ها و جامع‌ترین اطلاعات و تحقیقات تا سال ۱۹۸۰ جنبه‌های مختلف تاریخ و تمدن ساسانیان را در هفت فصل جداگانه معرفی و بررسی می‌کند. تاریخ ساسانیان، ساختار دولت ساسانیان، اقتصاد در دولت ساسانی، دین در دولت ساسانی، سپاه و هنر از گفتارهای این کتاب است.

هنر یکی از گفتارهای مفصل این کتاب می‌باشد. هنر معماری، نقوش برجسته‌ی سنگی، تزیینات گچ بری، فلزکاری، پارچه، شیشه، سفالگری، حجاری، سکه‌ها از گفتارهای این بخش از کتاب می‌باشد. نویسنده درباره پارتیان و ساسانیان مقالات و نوشته‌های زیادی دارد و این کتاب در واقع ادامه نوشتاری است که پیش از این نویسنده درمورد پارتیان نوشته بود. ایران در دوران ساسانی به اوج قدرت سیاسی و هنر و فرهنگ و اندیشه می‌رسد و آثار متعددی از آن دوران بجا مانده است که نشان فر و شکوه ایران باستان دارد. در پایان کتاب نیز، گاهشماری ساسانیان، کتاب‌شناسی و نمایه آمده است. 

امپراتوری ساسانی که رسما به عنوان امپراتوری ایرانیان شناخته می‌شود قبل از فتوحات اولیه مسلمانان در قرن هفتم تا هشتم میلادی بود. این خاندان که به نام خاندان ساسان نامگذاری شد، بیش از چهار قرن، از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ پس از میلاد، دوام آورد و آن را به طولانی‌ترین سلسله امپراتوری ایرانی تبدیل کرد. امپراتوری ساسانی جانشین امپراتوری اشکانی شد و ایرانیان را به عنوان یک قدرت بزرگ در اواخر دوران باستان در کنار رقیب همسایه خود، امپراتوری روم (پس از ۳۹۵ امپراتوری بیزانس) دوباره تأسیس کرد. کتاب «مبانی تاریخ ساسانیان» در واقع به این دوره از تاریخ ایران می‌پردازد. 

این امپراتوری توسط اردشیر اول، فرمانروای ایرانی که با ضعیف شدن پارت از درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی با رومیان به قدرت رسید. پس از شکست دادن آخرین شاهنشاه اشکانی، آرتابانوس چهارم، در نبرد هرمزگان در سال ۲۲۴، سلسله ساسانیان را تأسیس کرد و با گسترش قلمروهای ایران به بازسازی میراث امپراتوری هخامنشی پرداخت. امپراتوری ساسانی در بزرگ‌ترین گستره سرزمینی خود، تمام ایران و عراق کنونی را دربرمی‌گرفت و از شرق مدیترانه (شامل آناتولی و مصر) تا بخش‌هایی از پاکستان امروزی و همچنین از بخش‌هایی از جنوب عربستان تا قفقاز امتداد داشت. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز