لزوم تبیین و معرفی ظرفیتهای گردشگری کودک / برگزاری فم تور و آموزش راهنمایان تخصصی گردشگری کودک
لزوم تبیین و معرفی ظرفیتهای گردشگری کودک و برگزاری فم تور و آموزش راهنمایان تخصصی گردشگری کودک از جمله نکاتی است که در میز تخصصی گردشگری کودک به آن تاکید شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، گردشگری کودک در بازارهای مهم حوزه گردشگری چند سال است به صورت تخصصی مورد توجه قرار گرفته و از این رو مدارس طبیعت، آژانسهای مسافرتی و میراث فرهنگی توجه ویژهای به بحث گردشگری کودک داشتهاند. بازار گردشگری کودک به دلیل ویژگیهای ذاتی که در نوع مخاطب و بازار هدفش، به یکی از بازارهای سودآوری و پر رونق تبدیل شده است چراکه در عصر حاضر کودکان سهم بالایی از مصرف سرانه درآمد خانوار را به خود اختصاص میدهند و از طرف دیگر به دلیل تاثیری که بر نظر والدین دارند، در انتخاب مقصد سفر نیز نقش مهم و به سزایی دارند لذا ورود به این بازار با رعایت اصول و موازین این نوع گردشگری تصمیمی اثربخش و عقلایی است. از طرف دیگر گردشگری کودک به دلیل نوپایی در بازار ایران و عدم وجود رقیبان زیاد به اقیانوس آبی میماند که کسب سهم بازار در این اقیانوس با دردسرها و هزینههای کمتری همراه است.
فلیپ کاتلر؛ تئوریسین مطرح بازاریابی در کتاب «بازاریابی ۰.۴» عنوان میکند که حرکت در بازاریابی از سمت سنتی به سمت دیجیتال است و بازار کودکان همانند بازار هدف زنان و شهروندان اینترنتی، از پولسازترین بازارهای عصر جدید است.
در این راستا معاونت گردشگری در آخرین میز تخصصی حوزه کودک با گردهم آوردن متخصصان و فعالان این عرصه درصدد احصا و بررسی چگونگی رونق بخشیدن به این حوزه برآمد. برگزاری فم تور گردشگری کودک، برگزاری پنل تخصصی، لزوم آموزش راهنمایان تخصصی برای برگزاری تورهای گردشگری کودک و معرفی محورهای گردشگری کودک از جمله مباحثی است که به بحث و گفتگو گذاشته شد.
مصطفی فاطمی (مدیر گردشگری داخلی معاونت گردشگری) گفت: برگزاری تورهای آشناسازی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری کودک خوب است و بهتر است از راهنمایان تخصصی گردشگری کودک که در حال افزایش هستند و آژانسدارانی که تور کودک برگزار میکنند، برای شرکت در این تورها دعوت شود. همچنین احصای محورهای گردشگری کودک توسط شهرداری تهران خیلی خوب بود. تهران میتواند پایلوت این کار برای سایر شهرها شود. اگر بتوانیم ۳ شهر را پایلوت گردشگری کودک قرار دهیم، مناسب خواهد بود.
او همچنین از دسترسی آژانسداران از بهمن ماه به پلتفرم رویدادها خبر داد و گفت: یکی از انواع رویدادهایی که در تقویم به آن توجه شده رویدادهایی با محوریت کودک است. آژانسداران با محوریت این رویدادها آشنا شده و از اواخر امسال به تقویم رویدادها دسترسی پیدا خواهند کرد و دسترسی عموم نیز از سال آینده به این تقویم بازخواهد شد. از این پس، برای مثال برای گردشگری کودک با جستجوی این نوع گردشگری در تقویم میتوان به رویدادهای مرتبط که در شهرها و استانهای مختلف برگزار میشوند، دسترسی یافت.
فاطمی با تاکید بر نیاز به آموزش راهنمایان گردشگری کودک گفت: حدود ۴۰ راهنمای گردشگری داریم که تور گردشگری کودک برگزار میکنند اما آموزش حرفهای ندیدهاند. نیاز است تا محورهای گردشگری کودک به آژانسداران معرفی شود. تورهای تجربه گرا و تفریحی برای کودکان در نظر گرفته شود. خانههای خلاق در این حوزه فعال شدهاند و درعین حال تم پارکها و ایجاد شناخت نسبت به آنها باید مد نظر قرار گیرد. آوردن محور گردشگری کودک روی نقشه، معرفی محورهای گردشگری کودک و معرفی پلتفرم مبنا نیز از دیگر برنامههایی است که به زودی اجرا خواهد شد.
سارا میرزایی (مدیر گردشگری شرکت نوسازی عباسآباد) در ادامه؛ با اشاره به آنکه خانوادههای صاحب فرزند برای انتخاب مقصد سرگرمی به دنبال مکانی هستند که در مرحله نخست به کودکانشان خوش بگذرد، گفت: مجموعه عباس آباد با توجه به وجود تم پارکها، گنبد مینا و… میتواند پایلوت محور گردشگری کودک باشد و با شناسایی نقاط ضعف درصدد رفع آن بر آییم و این محور را برای توسعه گردشگری کودک تعریف و اجرایی کنیم. همچنین میز گردشگری کودک را در این مجموعه راه اندازی کردیم. امکاناتی همچون کارت گردشگری را برای استفاده از تمام امکانات مجموعه در نظر گرفتیم و به فراخور شرایط، رویدادهای مختلف را تعریف و برگزار میکنیم که در تمام این رویدادها، بخشی به کودکان اختصاص مییابد.
مهدی امیری (مدیرکل آموزشهای شهروندی) نیز با اشاره به آنکه هدف برگزاری پنل تخصصی گردشگری کودک باید مشخص شود، گفت: یکی از مهمترین اهداف، نحوه برخورد با کودکان است. برای مثال در حوزه معلولین، راهنمایان نمیدانستند که چگونه رفتار کنند. این امر در حوزه کودک از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه کودکان از جمله گروههای حساس هستند که برخورد با آنها و چگونگی تعامل و رفتار با آنها نیازمند آموزش و آگاهی به روانشناسی کودک است. گروههای سنی کودکان باید تقسیمبندی شوند چراکه از صفر تا ۱۸ سال را کودک میدانیم درحالی که از ۱۳ تا ۱۸ سال تینیجر هستند و خواستههای دیگری خواهند داشت. عموما نوجوانان در کشور ما مغلوب هستند و باید نیازهای آنها سنجیده و جداسازی شود. بیشتر امکانات ما در حوزه کودک است.
او تصریح کرد: باید مسیرهای گردشگری تعریف شود. مثلا مسیر آموزشی، ترافیکی و… تفکیک شود. اگر بخواهیم براساس سن تفکیک کنیم نیز تفاوتهایی وجود خواهد داشت. درحال حاضر در شهرداری، ۳ نوع تور در حوزه کودک برگزار میکنیم. «شهر در دست بچه ها» که تجربه مدیریت شهری است. تورهای علمی، تورهای گردشگری و تفریحی.
امیر قاسمی (رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران) نیز گفت: مجموعه عباس آباد و باغ کتاب و موزه دفاع مقدس و… مجموعه موزههای شهرداری، بافت تاریخی جذابیتهایی برای کودکان دارند که میتوانند به عنوان محورهای گردشگری کودک در نظر گرفته شوند در این راستا چهارشنبه افتتاح جشنواره خرمالو را در شهران داریم و در کنار آن هم فضایی برای کودکان در نظر گرفته شده.
سمانه بیدمشکی (دبیر میز گردشگری کودک) با تاکید بر لزوم تعریف بازدیدهای هدفمند برای کودکان گفت: برای مثال باید ابتدا و انتهای سفر و هدف از برگزاری تور برای کودکان مشخص باشد و مسیری که تعریف میشود تمام امکانات مورد نیاز کودکان را داشته باشد. حتا در تهران هم محورهای گردشگری کودک که بتوانند امکاناتی هدفمند را در اختیار کودکان قرار دهند محدود است. بهتر است محورهای بیشتری شناسایی شود.
رضا همتی (گردشگری استان تهران) نیز گفت: شاید تعدادی از آژانسها در حوزه گردشگری کودک فعال باشند اما هنوز آژانسداران زیادی نیستند که با این حوزه آشنا باشند. به زودی جشنواره تخصصی گردشگری کودک را در اسفند سال جاری یا اردیبهشت سال آینده برگزار خواهیم کرد.
ناصر مرادی (نماینده انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی) نیز گفت: میتوان تورهای گردش علمی برای مدارس تعریف کرد. در این میان نیاز است تا تورهای مرتبط با دبستان و دبیرستان را از هم تفکیک کرد. اجرای این کار ساده است تنها مسئله هزینههاست. روزگاری هزینهها کمتر میشد مثلا اتوبوس در اختیار تورهای مدارس بود اما اکنون این گونه نیست و هزینههای حمل و نقل بسیار زیاد است که در هزینه نهایی سفر تاثیر میگذارد.
تاکید بر شناسایی فعالان این حوزه، تعریف سناریوهای تفریحی در بخشهای مختلف، آموزش کودکان به عنوان راهنمای تورهای گردشگری کودک، پیشنهاداتی بودند که ازسوی فعالان گردشگری در حوزه گردشگری کودک ارائه شدند.