خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه انفرادی «کتانژانت» برگزار می‌شود

نمایشگاه انفرادی «کتانژانت» برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۴۱۷۸۹۷

«کتانژانت» عنوان نمایشگاه آثار نقاشی و حجم گلنار قسیمی است که با کیوریتوری سعید باباوند از۱۹ تا ۲۹ آبانماه در گالری والی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه «کتانژانت» شامل نقاشی‌ها و حجم اثر گلنار قسیمی است با کیوریتوری سعید باباوند از۱۹ تا ۲۹ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

گلنار قسیمی گفت:«کتانژانت» نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی، کلاژ و مجسمه من است و نمایشگاه‌های انفرادی پیشنم در حوزه طلا و جواهر بوده است. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثاری که در دوران کرونا خلق کرده‌ام را در معرض دید مخاطبان گذاشته‌ام.

او افزود: این مجموعه دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ اثر است و پالت رنگی تمام آثار این مجموعه سیاه و سفید و طیف رنگ‌های خاکستری که از سفید به سیاه می رسند است. دو مجموعه مجسمه در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند. تعدادی از آن ها در فضا معلق هستند و تعدادی هم بر روی زمین جانمایی شده‌اند. مجسمه‌ها میان تهی و با چوب ساخته شده اند و فرم کلاژها و مجسمه‌ها همه یادآور فرم خانه هستند.

در بخشی از استیمنت این نمایشگاه  که قسیمی نوشته است، آمده است: «شناسایی مرز‌ میان مجسمه‌سازی و معماری بسیار دشوار است به ویژه هنگامی که به این دو رشته هنری با رویکرد تاریخی نگاهی بیندازیم.

انسان غارنشین، در پستوی غار آنچه را تجسم می‌کرد، بر دیواره‌ها نقش می‌بست! و گویا در ناخودآگاهش نقش‌های نخستین خانه را با خود به دیگر دوره‌ها انتقال داد.

هر چه هزاره‌ها می‌گذرد و مدنیّت پا می‌گیرد، جداسازی مجسمه از معماری دشوار می‌گردد؛ از این‌رو تعریف روشن و مجزا از هر کدام دشوار است. مجسمه جزئی از بنا بود و بنا خاستگاه مجسمه‌ها! هر دو فضا می‌آفریند و معنا! معنایی اسطوره‌ای که ایده‌ای ازلی در قالب آیین نمود پیدا می‌کرد! بسیاری از پیکرک‌های نخستین کارکرد آیینی داشتند و تندیس‌هایی که بر فراز سازه‌ها نقش می‌بستند معنایی را در خود نهادینه ساختند! سازه‌ها نیز چنین کارکردی داشتند از استودان‌ها که فراز تپه‌ها شکل می‌گرفت تا گورهایی که فضا می‌آفریدند و گور سنگی که تجسم باور پیشینیان بود! نیایشگاهی که تجسم نیا و پدران پیشین را در ذهن نمودار می‌ساخت!

افزون بر آن باید کارکرد آیینی دست‌آفرینه‌ها را نیز یادآور شد که در سازه‌ها جا خوش می‌کردند! انسان با آفرینش مجسمه و سازه پیوسته فضا ساخت تا بازتاب تجسم‌ ذهنی خود را به نمایش بگذارد!چیستی و چگونگی بیشتر ایده‌ها و طرح‌هایی که در ساحت سازه‌ها و مجسمه‌ها به کار رفته، هنگامی آشکار می‌گردد که کارکرد ذهنی انسان‌های آن دوره را بهتر و بیشتر بشناسیم!انسان، تجسمش را بر مأمنش حک کرد و برای حفظ مأمن و خانه‌اش مجسمه ساخت!  در نبردها نخستین قربانی مجسمه بود و پس از آن بناهای باشکوه فرو می‌ریخت!

نمای بناها ساده‌تر و فضای درونی پیچیده‌تر شد! و مجسمه دیگر عضوی جداناپذیر از معماری نبود و آثار حجمی کارکردی زیباشناسانه پیدا کرده‌اند! چه در بیرون از فضای سازه و چه در درون، کارکردی دکوراتیو به خود گرفت  و در سطح شهر‌ها نیز همین رویکرد چیره شد. پس از گذشت زمان، ساختار معماری و مجسمه با مفاهیم‌ انتزاعی دگرگون شد. ولی درین میان‌ مجسمه بیشتر تاثیر پذیرفت! مجسمه‌ها در گستره رهیافت انتزاعی هنرمند از پبرامون جهان درونی او تعریف گردید!

آنچه را در ذهن می‌دید در عین می‌آفرید! این آثار بیان لحظه‌ و آنی بود که حس هنرمند در‌می‌یافت!با آنکه مجسمه آرام آرام مرزش را از فضای معماری جدا می‌ساخت ولی معماری بازتاب تجسم انسانیست که همچنان با ذهنش فضا می‌آفریند.خلق خانه‌ای برای پیکرها و هم پیکری برای خانه‌ها!

نمایشگاه «کتانژانت» تا ۲۹ آبانماه در گالری والی واقع در میدان ونک، خیابان خدامی پلاک ۷۲ میزبان علاقمندان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز