خبرگزاری کار ایران

جذب جوانان به مسجد توسط امام جماعت کونگ فوکار

جذب جوانان به مسجد توسط امام جماعت کونگ فوکار
کد خبر : ۱۳۶۹۲۹۴

کانون‌های فرهنگی تبلیغی به عنوان بازوان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی هستند که در عرصه‌های تخصصی مشغول خدمت‌رسانی به ایران قوی هستند لذا باید جایگاه اصلی کانون‌ها در نقش آفرینی برای ایران قوی نادیده نگرفته در تصمیم گیری‌های کلان سازمان دخیل بدانیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با نگاهی گذرا به تاریخ کشورمان نیز مشاهده می‌کنیم که قیام مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد شکل گرفت و در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان از مساجد به جبهه‌ها اعزام می‌شدند. پس از جنگ تحمیلی مسجد پایگاهی برای تربیت نیروهای انقلابی و رفت و آمد مردم برای حل مشکلات محله به شمار می‌رفت. اما از نیمه دوم دهه هفتاد به علت تشکیل نهادهایی همسو با مسجد کارکردهای این پایگاه مهم محلی کمرنگ‌تر شد اما در همین شرایط برخی ائمه جماعات با وجود فضای مجازی و نهادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیگر، سعی کردند نهضت بازگشت به مسجد را احیا کنند.

محمدباقر غلامی دارای مدرک سطح ۳ حوزه علمیه از قم است. او در رشته ورزشی و هنرهای رزمی، دارای مدرک‌ دان ۳ در رشته ووشو و داوری درجه ۳ را کسب نموده و رئیس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان اردبیل است. حجت الاسلام محمدباقر غلامی که امام جماعت و مبلغ فرهنگی هم هست، می‌گوید: از سال اول طلبگی یعنی سال ۸۶.۸۷ فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی خود را شروع کردم اما به صورت حرفه‌ای از سال ۹۲ در اقصی نقاط کشور حضور یافته و به وظیفه و رسالت طلبگی خود عمل کردم.

نحوه فعالیت و راهبردهای شما برای تعالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی چیست؟

کانون‌های فرهنگی تبلیغی به عنوان بازوان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی هستند که در عرصه‌های تخصصی مشغول خدمت‌رسانی به ایران قوی هستند لذا باید جایگاه اصلی کانون‌ها در نقش آفرینی برای ایران قوی نادیده نگرفته در تصمیم گیری‌های کلان سازمان دخیل بدانیم.

 در بحث جذب نوجوانان و جوانان به سمت آموزه‌های دینی چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟

در این بحث سر لوحه کار ما حدیث نورانی امام صادق علیه السلام می‌باشد که حضرت فرمودند أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: بَادِرُوا أَوْلاَدَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ اَلْمُرْجِئَةُ. معنای کلی حدیث این چنین است که فرزندانتان را در آغاز نوجوانی با (اهل بیت علیهم السّلام حدیث تربیت کنید؛ پیش از آن‌که «مرجئه» در افکار فرزندانتان از شما پیشی گیرند. ولی در کل امام علیه السلام به نوعی هشدار می‌دهند قبل از اینکه انحراف عقاید در میان جامعه خاصه قشر جوان رسوخ پیدا کنید شما ترویج دهنده عقائد حقه و صحیح باشید لذا ما از هر فرصتی برای خدمتگذاری مردم شریفم‌مان خاصه عزیزان نوجوان و جوان استفاده کرده با سیره اهل بیت علیهم السلام آشنا می‌سازیم.

به نظرتان امام جماعت یک مسجد چگونه می‌تواند در جذب جوانان به مسجد فعال باشد؟

ما فی الحال در مسجد امام موسی کاظم علیه السلام واقع در خیابان داروپخش اردبیل مشغول هستیم و مبنای کار در امر تبلیغ را این آیه شریفه می‌دانیم: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ. [ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می‌شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه، و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد. (آل عمران -۱۵۹)

این آیه شریفه اصل کار امر تبلیغی می‌باشد که همان سیره رسول الله صلی الله علیه وآله می‌باشد.

برنامه تبلیغی شما برای ارتقای فرهنگ دینی جامعه چیست؟

در برنامه نوین تبلیغی و بستر فضای مجازی نباید غفلت کنیم در جایی که امام جامعه سخنی دارند در این باب دوست دارم عین کلمات ایشان را تکرار کنم امام خامنه‌ای فرمودند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم. رایانه‌ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید می‌توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمی‌شناسند برسانید! این فرصت فوق‌العاده‌ای‌ست مبادا این فرصت را ضایع کنید که اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.

 چه فعالیت‌هایی را برای گسترش مفاهیم دینی در بستر رسانه انجام داده‌اید؟

ما از این امر غفلت نکرده نه تنها در ایران قوی بلکه در میان کشورهای همسایه در حد توان و وسع خود با جمعی از دوستان در خدمت سیل عظیم مشتاقان سیره اهل بیت علیهم السلام هستم و این عزیزان را با این سیره نورانی حضرات معصومین علیهم السلام آشنا می‌سازیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز