خبرگزاری کار ایران

کشف فلوت‌های ماقبل تاریخ در فلسطین

کشف فلوت‌های ماقبل تاریخ در فلسطین
کد خبر : ۱۳۶۶۰۴۴

فلوت‌های ۱۲۰۰۰ساله که از استخوان تراشیده شده‌اند، از قدیمی‌ترین فلوت‌های جهان هستند و صدایی شبیه به پرندگان شکاری دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان در مکانی به نام عین مالاها که زمانی توسط ناتوفیان (از مهم‌ترین فرهنگ‌های معرف دوره فراپارینه سنگی در خاور نزدیک است که به عنوان فرهنگ بلافاصله قبل از کشاورزی در منطقه مناطق شرقی دریای مدیترانه شناخته شده‌) اداره می‌شد، مجموعه‌ای از فلوت‌های ۱۲۰۰۰ ساله‌ای را که از استخوان پرندگان ساخته شده، در مکانی ماقبل تاریخ در فلسطین اشغالی کشف کردند. هنگام دمیدن در این فلوت‌ها، صداهایی شبیه به برخی از پرندگان شکاری شنیده می‌شود. 

اگرچه محققان این مکان را از زمان کشف آن در دهه ۱۹۵۰ به طور گسترده مورد بررسی قرار داده بودند، اما سال گذشته باستان‌شناسان از یافتن فلوت‌ها در میان انباری از ۱۱۰۰ استخوان پرنده شگفت‌زده شدند. از بیش از نیم دوجین فلوت کشف شده، که صنعتگران از استخوان پرندگان آبزی کوچک تراشیده بودند، تنها یکی کاملا سالم بود که گفته می‌شود طول آن کمتر از ۶۵ میلی متر بود. 

احتمال داده می‌شود که این ادوات، از کوچکترین سازهای صوتی ماقبل تاریخ باشند که تا امروز شناخته شده‌اند. محققان مطرح می‌کنند که هنگام نواختن، فلوت‌ها صدای بلندی شبیه صدای گنجشک‌های اوراسیا (Accipiter nisus) و همچنین پرنده‌ای از خانواده شاهین شنیده می‌شود. اینگونه تصور می‌شود که ناتوفیان چنین استخوان‌های کوچکی را از این جهت انتخاب کردند چراکه می‌خواستند صدا به این شکل منعکس شود و صداهای شاهین و سایر پرندگان تقلید شود. 

باستان‌شناسان بر این باورند که ناتوفیان احتمالاً هنگام شکار، از آوای پرندگان برای جلب توجه سایر پرندگان استفاده می‌کردند. اهمیت این آثار از آن جهت است که آن‌ها تنها آلات صوتی هستند که به وضوح در ماقبل تاریخ در خاور نزدیک شناسایی شده‌اند و درواقع می‌توان از آن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازهای صوتی تقلید کننده صداهای پرندگان در جهان یاد کرد. به گفته موزه ملی اسلوونی، فلوت ۶۰۰۰۰ساله نئاندرتال که در داخل غاری در اسلوونی کشف شده، قدیمی‌ترین‌سازی است که تاکنون شناسایی شده.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز