«در خواب هایم» و «حریم» را در ایام رضویه بخوانید
نشر نیستان دو اثر مناسبتی برای دهه کرامت را روانه بازار کتاب کرد.
رمان «در خواب هایم» نوشته مریم راهی و «حریم» نوشته صادق کرمیار دو اثر مناسبتی برای تولد امام رضا علیه السلام از نشر نیستان هستند که هم اکنون در دسترس علاقمندان قرار دارد. میتوان از این دو کتاب به عنوان رهیافتی تازه در رمان اجتماعی اعتقادی با درونمایه معناگرا یاد کرد.
در خوابهایم
راهی که در دو اثر قبلی خود با عنوان «یوما» و «فردا مسافرم» نشان داده بود که توانایی بالایی در پرداخت داستانی سوژههایی دارد که اطلاعات تاریخی چندانی پیرامون آنها نیست؛ در رمان «در خواب هایم» نیز بر مبنای چنین رویکردی، به خلق موقعیتهای بکر و کمتر دیده شدهای بر مبنای برخی باورهای دینی در رمان دست زده است.
نکته قابل توجه در این اثر تجربه خاص نویسنده در خلق آن است. او در ابتدای اثر یک روایت داستانی کوتاه که در آن شخصیتها و مکانهایی تعریف میشوند را بازگو و در ادامه در طول کتاب بر پایه آن روایت، داستانهایی را تعریف میکند که هر کدام سرگذشت افراد و موقعیتهای زیستی آنها در این روایت است.
داستان این چنین آغاز میشود: ترمه، زن قالیباف یزدی که همسرش قمارباز است و پسری نوجوان دارد، برای حفظ خانهاش از خراب شدن توسط خیری به نام حاجالیاس که میخواسته در یزد هم تکیه عزاداری امام حسین بسازد، نذر میکند یک قالی زرعنیم ببافد و تقدیم حرم امام رضا کند…
و چنین ادامه مییابد: هانی، پسر آقا سید هاشم معبر عاشق نبات، نوۀ یحیی میشود. یحیی یک قالیچه داشته که دو سال است دنبال جفتش میگردد. یحیی شرط میکند اگر جفت این قالیچه پیدا شود با ازدواج نبات و هانی موافقت میکند.
حریم
کرمیار نویسندهای است که به خوبی پیچ و خم استفاده از تخیل و شخصیتسازی را در روایت داستانی بلد است. خود او در مصاحبههایش درباره رمان نامیرا بارها اذعان داشته است که تنها چیزی که در این رمان از منظر تاریخی سندیت داشته است، یک خط روایت تاریخی از قبیله قهرمان داستان اوست. اما کرمیار این خط تاریخ را به رمانی تأثیرگذار مبدل ساخته که نه تنها پایبند به تاریخ است و در راستای واقعیتهای تاریخی قدم برداشته است، بلکه به خوبی توانسته شخصیتهایی را خلق کند که در پس یک واقعیت تاریخی نفس کشیده و بدون حضور فیزیکی در آن، جزئی از سازندگانش باشند.
تازهترین رمان کرمیار با عنوان «حریم» اما تجربهای تازه در کارهای اوست. او در این زمان از سویی به سراغ ژانر تازه و کمتر تجربه شده در داستاننویسی بلند خود رفته است و از سوی دیگر مهارت و قدرت ذهنی وسیعی را در این حوزه به رخ مخاطب خود کشیده است.
این داستان را میتوان رمانی در ژانر اجتماعی برشمرد. او با زبان روایی دانای کلی که به خوبی خودش را از دل داستان کنار کشیده و مانند یک نریتور (گوینده) مستند به بازخوانی زندگی و زمانه شخصیتهای خود میپردازد و در همتندیگی زندگی آنها نسبت به هم را واکاوی میکند.
مهمترین تأکید و وجه ممیزه این رمان را باید در معرفی مفاهیمی کلیدی در بطن این رمان بدانیم. موضوعاتی مانند خیر و شر و نفس و نیت اعمال انسانی و مهمتر از آن، تأثیرگذاری تمامی انسانها در زندگی یکدیگر بر اساس باورهای اعتقادی آن هاست.
حریم با چنین مختصاتی اتفاقی تازه در ادبیات کرمیار و نیز داستاننویسی اجتماعی معاصر ایران است.