خبرگزاری کار ایران

در نشستی مطرح شد؛

ماموریت‌های مرکز مستند سوره چیست؟/ «هیچ‌کس منتظرت نیست» برای زنان آسیب‌دیده انگیزه ایجاد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۳۳۱

مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست» سوژه یکی از نشست‌های پیوند سینما و کتاب در‌ نمایشگاه کتاب تهران شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست پیوند سینما و کتاب با نگاهی به مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست» در کوشک کتاب نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

امیرمهریزدان مدیر مرکز مستند سوره، خسرو باباخانی نویسنده کتاب ویولن‌زن روی پل و جعفر کبریایی منتقد از جمله مهمانان حاضر در این نشست بودند.

امیرمهریزدان مدیر مرکز مستند سوره ابتدا درباره ساخت این مستند مطرح کرد: بانوان زمانی که درگیر مساله اعتیاد می‌شوند، شدت و سختی آن ناراحت‌کننده‌تر است چراکه یک زندگی ممکن است به نابودی کشیده شود.

مدیر مرکز مستند سوره درباره مشارکت در ساخت مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» گفت: محسن اسلام زاده تهیه‌کننده و کارگردان اثر، مرکز نورسپید هدایت را پیدا کرد و پژوهش‌هایی را در آنجا انجام داد. در این میان قصه‌هایی شنید که برایش جذاب بود، از جمله اینکه شخصیت مونا ۲۵ سال بود که از پسرش دور افتاده بود. همیشه در طول ضبط مستند این آرزو را داشت که پسرش را پیدا کند. در نهایت این اتفاق هم افتاد.

وی ادامه داد: جدا از دراماتیک بودن قصه، این پرسش مهم به وجود می‌آید که آیا واقعا ارزش دارد که ما در دامی بیفتیم که پاره‌تنمان دوست نداشته باشد با ما مواجه شود؟ مستند تلاش می‌کند قصه زندگی مونا را به تصویر بکشد و در عین حال از فعالیت‌های سپیده علیزاده مدیر مرکز نور سپید هدایت می‌گوید که به جای برخورد قهری و قانونی، خواهرانه و رفاقتی با زنان آسیب‌دیده مواجه می‌شود.

مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به اکران موفق این اثر اظهار کرد: «هیچ‌کس منتظرت نیست» در مکان‌هایی اکران شد که به اصطلاح عرف نیست. اکران «هیچ‌کس منتظرت نیست» در فضای کمپ ترک اعتیاد و ندامتگاه‌ها اتفاق ویژه‌ای بود که رقم خورد و توانستیم بازخوردهای متفاوتی بگیریم. این اثر انگیزه‌ای برای افراد آسیب‌دیده و به ویژه بانوان در ترک اعتیاد ایجاد کرد‌.

وی تاکید کرد: ناگفته نماند که آمار بازگشت از اعتیاد بسیار پایین و ناامیدکننده است چراکه ترک کردن کار راحتی نیست. امیدوارم روزی ایران بدون اعتیاد را جشن بگیریم.

مهریزدان در پایان درباره ماموریت‌های این مرکز خاطرنشان کرد: اگر اثری بسازیم که نتوانیم آن را به مردم ارایه کنیم، دنبال ساخت آن نمی‌رویم. یعنی برایمان مهم است مستندی بسازیم که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های فنی و کیفی که در جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، مورد توجه مخاطب عام نیز قرار بگیرد. از سوی دیگر به دنبال مسایل روز کشور هستیم. در حقیقت مسایل روز اجتماعی و موضوعات روز و تاریخ انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که تلاش داریم در مرکز مستند سوره به جذاب‌تربن وجهش بپردازیم و آن را تبدیل به فیلم مستند کنیم.

در بخش دیگر نشست، خسرو باباخانی نویسنده کتاب «ویولن‌زن روی پل» در ابتدا مطرح کرد: از سال ۱۳۶۵ نوشتن داستان را آغاز کردم. آدم مطرحی بودم و دو بار کاندید بهترین کتاب سال شدم اما این موارد باعث نشد به سمت موارد مخدر نروم. من ۳۵ سال گرفتار اعتیاد بودم و هر راهی را امتحان کردم تا درمان شوم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. در نهایت سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتم آبرو و اعتبار خود و خانواده‌ام را کف دست بگیرم و تجربیاتم را بنویسم. حاصل این اتفاق کتاب «ویولن‌زن روی پل» شد.

وی تصریح کرد: برای انتخاب اسم کتاب بسیار تلاش کردم. یکی از دلایل انتخاب اسم «ویولن‌زن روی پل» این بود بچه‌هایی را دیدم که به جای هر کار خلافی، خرج خود را از راه ویولن‌زدن روی پل در می‌آورند. ناگفته نماند بچه‌هایی که هروئین مصرف می‌کنند اصطلاحا ویولن زدن می‌گویند و این اسم دو پهلوست. در حقیقت اسمی انتخاب کردم که مخاطب متوجه قصه نشود.

نویسنده کتاب «ویولن‌زن روی پل»  خاطرنشان کرد: من روزی که این کتاب را نوشتم، با خدا معامله کردم و پاداشی که از مردم گرفتم، باورپذیر نیست. از تمام کشور پیام دارم که می‌گویند من و همسرم را همیشه دعا می‌کنند.

در ادامه جعفر کبریایی منتقد با اشاره به اینکه پویشی برای کتاب «ویولن‌زن روی پل» در نظر گرفته شده است، مطرح کرد: بخشی از جامعه ما درگیر مساله اعتیاد هستند. از سوی دیگر اعتیاد ویژه قشر خاصی از جامعه نیست. با ترویج کتاب «ویولن‌زن روی پل» می‌توان راه درست ترک کردن مواد مخدر را به جامعه نشان داد چراکه تجربه خوبی برای سفر از ظلمت به نور است که شعار کتاب نیز محسوب می‌شود‌.

وی یادآور شد: یکی از روش‌های معرفی کتاب در کشور ما که خوشبختانه در این سال‌ها جواب داده، برگزاری پویش است. در حقیقت پویش‌ها روی کتاب مانور تبلیغاتی می‌دهند و آن را به مردم معرفی می‌کنند. به همین دلیل پویشی برای این کتاب راه افتاده است که دوستان برای شرکت در آن می‌توانند کتاب «ویولن‌زن روی پل» را از کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنند. سوالاتی پیش‌بینی شده است که شرکت‌کنندگان باید پاسخ را به شماره مورد نظر پیامک دهند. جایزه نقدی این پویش ۲۰ میلیون تومان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز