خبرگزاری کار ایران

پیدایش دوستی در «سینی و صنوبر»

پیدایش دوستی در «سینی و صنوبر»
کد خبر : ۱۳۵۱۰۴۲

سینی و صنوبر عنوان داستانی است برای مخاطب کودک و نوجوان که به قلم مهدی پوررضائیان وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش ایلنا، سینی و صنوبر  عنوان داستانی است برای مخاطب کودک و نوجوان از مهدی پوررضائیان که در ۳۲ صفحه رحلی از سوی نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است. 

پوررضائیان فارغ التحصیل از دانشگاه دهلی نو در رشته روانشناسی بالینی است. از مهمترین سوابق فرهنگی و اجرایی او می‌توان به ریاست دانشکده هنر شاهد، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، عضو کارگروه هنر شورای عالی برنامه ریزی آموزشی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد. 

از پوررضائیان تاکنون مقالات و کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است که از میان آن‌ها می‌توان به زندگی زیر سبیل گربه‌ها (مجموعه نمایشنامه کودک و نوجوان)، تمام‌های ناتمام (مجموعه نمایشنامه با سه نوبت چاپ)، نویسش در نمایش، نما در نمایش، تئاتر کودک از دیدگاه هنر و روانشناسی را نام برد. 

پوررضائیان در «سینی و صنوبر» با بهره گیری از توان خود در علم روانشناسی، داستانی را بر پایه ضعف و ناتوانی کودکان برای برقراری ارتباط با همنوعان خود بازخوانی کرده است. قهرمان داستان او حیوانی است که دوستی ندارد و از دوستی دیگران نیز رنج می‌برد لذا تلاش می‌کند تا دوستی‌ها را به جدایی مبدل کند ولی در نهایت قوت عشق و دوستی بر حس او غلبه می‌کند و او را در آغوش خود می‌کشاند. 

«سینی و صنوبر» از چند منظر داستانی قابل اعتنا و تحسین برانگیز است. از سویی در این اثر با نویسنده‌ای به غایت هوشمند و آشنا با ظرایف اندیشه و تفکری که در صدد بیان آن است، روبرو هستیم؛ نویسنده‌ای که خاستگاه فکری و روانی مخاطب خود را می‌شناسد و برای اصلاح و بازشناسی بخش‌هایی از آن به مخاطب هوشمندانه برنامه ریزی می‌کند. از سوی دیگر این داستان اثری است که آشکارا و عمیقا ذهن و درون مخاطب خودش را به فکر و واکاوی سوق می‌دهد. او را منفعلانه در برابر خود تسلیم نمی‌کند، سعی می‌کند تا او را همراه و پویا با خود راهی مسیری کند که پایانش را در داستان رقم زده است و طعم شیرین و نیکو برای مخاطب دارد. 

اقتضائات ساده‌نویسی و در عین حال کنجکاوی برانگیزاننده مخاطب کودک در این داستان  رعایت شده و به همه این موارد باید تصویرگری بسیار زیبای پریسا اکبری شهرکی را نیز افزود که با استفاده از نقاشی‌های خیال‌انگیز و طبیعی و آکنده از رنگ‌های گرم، نقش زیادی در تاثیرگذاری داستان ایفا کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز