در نشست هفته هنر انقلاب مطرح شد؛
شهید آوینی متر و معیار آثار هنری انقلاب است
نخستین جلسه از سلسله نشستهای هفته هنر انقلاب اسلامی با همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با کوشش معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی دانشگاه سوره، دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با کوشش معاونت پژوهشی دانشگاه، در راستای گرامیداشت یاد سید شهیدان اهلقلم، سید مرتضی آوینی و پاسداشت هفته هنر انقلاب اسلامی اولین نشست تخصصی خود را برگزار کرد.
این نشست با موضوع «هفته هنر انقلاب اسلامی با تمرکز بر هنر در دهه ۶۰ شمسی ایران» در تاریخ ۱۹ فروردینماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ با سخنرانی محمدعلی رجبی، وحید یامینپور و همچنین عبدالحمید قدیریان در سالن کنفرانس دانشگاه دایر شد.
آنچه شهید آوینی به ما نشان میدهد مولود انقلاب اسلامی است
محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره با اشاره به گذشت سه دهه از شهادت سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهلقلم گفت: شهید آوینی برای نسل ما فرد بسیار مهمی است. او بدون شک یکی از تأثیرگذارترین شخصیتهایی است که باعث شد افرادی چون بنده در مواجه با آثار ایشان دچار دگرگونی شده و هدف زندگی خود را تعیین کنند.
وی ادامه داد: ایشان با نگاه منحصربهفرد خود نسبت به مسائلی که ممکن است افرادی زیادی به آن فکر کرده باشند ابعاد دیگری از مسائل را نمایان میکند. آنچه شهید آوینی به ما نشان میدهد مولود انقلاب اسلامی است.
در ادامه کاظم نظری، رئیس دانشکده هنر بر اهمیت زنده نگهداشتن یاد افراد بزرگی چون شهید آوینی تأکید و به نقش هنر در ساختار روحیه خودباوری اشاره کرد.
مهمترین ویژگی هنر و انقلاب اسلامی، خدامحوری است
محمدعلی رجبی نیز در این نشست به موضوع ممیزات هنر انقلاب اسلامی پرداخت. وی همچنین به شخصیت والای شهید آوینی در هنر دهه ۶۰ اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی هنر انقلاب اسلامی، خدامحوری است. باید توجه داشت که ما چیزی تحت عنوان حکومت اسلامی نداریم بلکه جمهوری اسلامی در کشور ایران جریان دارد.
رجبی افزود: ماهیت هنر انقلاب اسلامی نه آینهای بیروح از انقلاب اسلامی و نه تصویری رنگین اما بیحرکت از شعارهای انقلاب است، بلکه تجلیگاه روح حماسی و معرفت توحیدی حرکت آفرین اسلامی است که انقلاب اسلامی در ایران و جهان عرضه کرد. با انقلاب اسلامی، جهان در تفکر اسلامی جلوه کرده و مشکات انوار الهی و حاصل فیض مقدس نقاش ازلی بوده است.
وی ادامه داد: هر ذرهای و هر موجودی از موجودات جهان و هر نقش و نگاری مظهر اسمی از اسماء الهی است که در میان موجودات، انسان مظهر جمیع اسماء، صفات و گزیده عالم است. هنرمند در پرتو چنین تفکری، در مقام انسانی است که بهصورت و حقیقت اشیاء در ورای ظواهر میپردازد.
مرگ هنر مدرن
وحید یامینپور دیگر سخنران نشست بود که به ارائه نظرات خود درخصوص تولد هنر انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به مرگ هنر مدرن سخنان خود را آغاز کرد.
وی به نظرات هگل دراینباره اشاره کرد و گفت: برای مدرنیته آیندهای وجود ندارد و راه بسته است. هنر انقلاب اسلامی راه نو و تازهای در پیشروی افراد قرار میدهد. به همین جهت است که ما شهید را فردی درگذشته نمیدانیم بلکه شهید کسی است که در آینده و حال نیز حضور دارد. ما به زمان باقی متصل شدهایم. شهید آوینی کسی است که توانسته در زبان و آثار خود این بقا و ماندگاری را نشان دهد.
یامینپور به جهانبینی سید شهیدان اهلقلم اشاره کرد و اظهار داشت: این تفکر و نوع نگاه حاصل یادگیری سطحی و آموزشهای ساده نبوده است بلکه آوینی خود متر و معیار آثار هنری انقلاب اسلامی است. ما روح هنر را حتی در آثار پژوهشی و مستند شهید آوینی مشاهده میکنیم.
یامینپور در انتها به دانشجویان و هنرجویان توصیه کرد به آثار شهید آوینی توجه بیشتری داشته باشند و جزئیات آن را با دقت بیشتری مطالعه کنند چراکه سرشار از آموزههای هنری و معنی است.
هنر انقلاب اسلامی، هنر واجد نور شدن است
عبدالحمید قدیریان بهعنوان آخرین سخنران در باب هنر واجد نور شدن سخن گفت. به گفته قدیریان هنر انقلاب اسلامی، هنر واجد نور شدن است. هنر در اصل تبدیل مفهوم به فرم است. در این مسیر ظرفهایی مثل مدیوم و خود هنرمند با ویژگیهایی مثل زبان گویش هنرمند وجود دارد.
وی ادامه داد: نکته مهم و زیربنایی ظرف دوم یا همان هنرمند است. بحث موردنظر در اینجا، بحث پاکی یا ناپاکی ظرف است. ممکن است مفاهیمی که به سراغ آن میرویم یک مفهوم الهی و پاک باشند اما در یک ظرف ناپاک یک ویژگی دیگر پیدا میکنند و ممکن است از آن مفهوم سوءاستفاده شود. مفاهیمی چون آزادی و مسائلی که امروزه مطرح است از این قبیل موضوعات هستند.
به گفته قدیریان انقلاب اسلامی بستری برای شکوفایی هنر در ایران بوده و بهطور کل انقلابها عاملی برای تغییر نگرش و شکوفایی ابعادی متفاوت از هنر هستند. البته بازهم نوع انقلاب و پاکی و ناپاکی آن در انتقال مفاهیم دخیل است. بهعنوانمثال انقلاب فرانسه که مثل هر جنبش اجتماعی دیگر بر فطرت انسان تأکید کرد. در انقلاب فرانسه موضوعاتی شبیه به اعتقاد و ایمان به خدا مطرح نیست.
قدیریان در پایان افزود: در انقلابها پس از مدتی هنرمندان شروع به زیست میکنند. البته در انقلاب اسلامی به برکت نگاه بنیانگذار آن، امام خمینی (ره)، هنرمند از اولین روزهای انقلاب شروع به فعالیت کرد.